به نوشته وبسایت سی‌ان‌بی‌سی، حکم اجرایی دونالد ترامپ در خصوص اتباع ۷ کشور مسلمان می‌تواند فروش ۲۰ میلیارد دلاری هواپیماهای بوئینگ را به ایران و عراق با تهدید روبرو کند.

تهدید قرارداد بوئینگ با ایران پس از حکم ترامپ

به گزارش "قدس آنلاین"، وبسایت سی‌ان‌بی‌سی در مطلبی نوشت: اقدام اخیر مهاجرتی ترامپ بر ضد اتباع ۷ کشور مسلمان می‌تواند قراردادهای ۲۰ میلیارد دلاری فروش هواپیماهای بوئینگ را به کشورهایی مانند ایران و عراق در معرض خطر قرار دهد.
«جیمز کوریدور»، تحلیلگر حوزه هوافضا در مؤسسه «سی‌اف‌آرای ریسرچ» در این خصوص می‌گوید: «ما معتقدیم منع مسافرتی پرزیدنت ترامپ می‌تواند بر سفارش‌های ایران و عراق اثراتی منفی داشته باشد. ما این قراردادها را در برابر احتمال لغو شدن، آسیب‌پذیر می‌بینیم گرچه همچنین بر این باوریم که احتمالاً حکم دادگاه علیه این ممنوعیت پابرجا می‌ماند که می‌تواند پیامدهای اقدام ترامپ را کاهش دهد.»
بوئینگ ۱۱ دسامبر سال گذشته و در زمان اعلام امضای قرارداد با ایران و عراق اعلام کرد فروش هواپیما به این کشورها به حدود ۱۰۰ هزار شغل در آمریکا کمک می‌کند. بوئینگ در حال کاهش هزینه در بخش هواپیماهای تجاری خود است و ایرباس نیز به شدت با این شرکت آمریکایی رقابت می‌کند. بوئینگ در ماه دسامبر سال گذشته از قرارداد ۱۶.۶ میلیارد دلاری خود با ایران سخن گفت. عراق نیز برای خرید هواپیما با بوئینگ قراردادهایی امضا کرده است. تحلیلگران مجموع ارزش این قراردادها را حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند.
البته کوریدور معتقد است «بوئینگ از پشتوانه سفارشی مناسبی برای مقاومت در برابر موارد لغو احتمالی قراردادها برخوردار است.»
از سوی دیگر، انتقادهای ترامپ از چین و سیاست‌های بازرگانی این کشور ممکن است به لغو قراردادهای پکن با بوئینگ و جایگزینی آن‌ها با قراردادهای ایرباس منجر شود. دسترسی به سخنگوی بوئینگ برای اظهار نظر در خصوص این مسائل امکان‌پذیر نبود. ارزش سهام بوئینگ در هفته‌های اخیر حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

منبع: العالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.