امید یالچین قائم مقام وزارت امور خارجه ترکیه و یوال روتم همتای وی در رژیم صهیونیستی به دنبال عادی سازی روابط آنکارا – تل آویو و مبادله سفیر بین دو طرف، فردا چهارشنبه دیدار می کنند.

اولین دیدار مقامات بلندپایه ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از گذشت هفت سال

به گزارش "قدس آنلاین"، این اولین دیدار پس از تعلیق روابط دیپلماتیک در ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی خواهد بود.

یالچین و یوال یوتم فردا در آنکارا گرد هم می آیند تا دور تازه مذاکرات سیاسی بین ترکیه و رژیم صهیونیستی را شروع کنند و انتظار می رود با این دیدار، روند عادی سازی مناسبات که از خرداد ماه گذشته شروع شده، تسریع شود.
گمانه زنی می شود که در این نشست مشورتی علاوه بر روابط سیاسی، احیای دوباره همکاریهای دفاعی و نظامی و اطلاعاتی و دوره جدیدی از همکاریهای اقتصادی و تجاری نیز گفت و گو شود.
در این راستا انتظار می رود هفته آینده در سطح وزیر از ترکیه، سفری به سرزمین های اشغالی انجام شود.
نظامیان رژیم صهیونیستی در ۳۱ ماه می ۲۰۱۰ میلادی، با یورش به کاروان کشتی هایی که با سازمان دهی چند نهاد مدنی ترکیه و بین المللی می خواستند حصر غزه را شکسته و کمک های انسانی به مردم غزه برسانند، ۱۰ تن از شهروندان این کشور در کشتی مرمره را به قتل رساندند.
با این اقدام وحشیانه، روابط دو طرف به شدت ملتهب شد و مناسبات دیپلماتیک به پائین ترین سطح رسید ولی روابط تجاری همچنان ادامه داشت.
در خرداد ماه گذشته پس از یک دوره سه ساله مذاکرات آشکار و پنهان، دو طرف موافقتنامه ای را برای عادی سازی روابط امضا کردند که از شهریور ماه امسال اجرا و در اواخر سال گذشته میلادی نیز با مبادله سفیر، این روند تکمیل شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.