قم- معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه بزرگترین ضامن اجرای برجام خود ایران است، افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگاه تشخیص دهد که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست، می‌تواند با تصمیم خود از برجام خارج شود.

ضامن اجرایی برجام خود ایران است/آزمایش موشکی اجازه نمی خواهد

به گزارش قدس آنلانی، عباس عراقچی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری در سالن امام رضا(ع) فرمانداری قم با تأکید بر اینکه بزرگترین ضامن اجرای برجام خود ایران است افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگاه تشخیص دهد که طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نیست، می‌تواند با تصمیم خود از برجام خارج شود.

معاون وزارت امور خارجه درباره پیش‌بینی روابط آمریکا و روسیه و گمانه زنی‌های ارتباطات خوب و نزدیک ترامپ و پوتین، تأکید کرد: ما هنوز در موقعیتی نیسیتم که روابط آقای ترامپ را با کشورهای دیگر تحلیل کنیم و باید ببینیم که در سیاست‌های پیش روی خود چگونه عمل خواهند کرد.

وی در رابطه با تماس تلفنی ترامپ با پادشاه عربستان و تأکید بر اجرای موبه موی برجام هم گفت: شنیده‌هایی در این رابطه وجود دارد که آخرین آن هم حاکی از اجرای سختگیرانه و موبه موی برجام بوده است اما بر اساس هماهنگی‌های ما در برجام چنین مفهومی نداریم، در برجام اصل اجرای همراه با رابطه سازنده بوده است و کشورهای عضو خود را متعهد کردند که از هر گونه اقدامی که اجرای موفقیت آمیز برجام را با وقفه مواجه کند خودداری کنند و هرگونه اجرای برجام خارج از شکلی که بیان کردم صورت گیرد، ازنظر ما پذیرفته نیست.

جلوه های اقتصادی برجام مشهود است

عراقچی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه دستاورد اقتصادی برجام چه زمانی دیده خواهد شد، تصریح کرد: برجام کار خود را در عرصه تحریم‌ها انجام داده است، جلوه های اقتصادی برجام کاملاً ملموس است، برجام تحریم‌های نفتی را برداشته است و پول فروش نفت را به کشور بازگردانده است.

معاون وزارت امور خارجه افزود: برجام باید تحریم خرید هواپیما را برمی‌داشته است که انجام داده است، اولین هواپیما خریداری شده است و باقی هم بر اساس جدول زمان بندی انجام می‌شود، برجام باید تحریم کشتی سازی را برمی‌داشت که برداشته است و امروز همه هواپیماهای ایرانی در کشورهای دیگر سوخت دریافت می‌کنند و بیمه بین المللی کشتیرانی ما که بسیار پرهزینه بود حل شده است.

برای آزمایش موشکی اجازه نمی گیریم

معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه امنیت اولویت کشور است، گفت: برای اجرای آزمایش‌های موشکی و امنیت کشور از هیچ کشوری اجازه نمی‌گیریم.

وی اظهار کرد: برجام به گونه‌ای تنظیم شده است که اختیار برگشت پذیری در دست خود جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه بدعهدی‌های آمریکا در همه دوره‌های زمانی وجود داشته است، افزود: طبق مصوبه مجلس موظف هستیم برنامه هسته‌ای کشور را در کوتاه‌ترین زمان به غنی سازی های هسته‌ای برسانیم و این مسیر را طی خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه نگران بدعهدی‌های آمریکا نیستیم، تصریح کرد: این طرف مقابل هست که برای برگرداندن تحریم‌های شورای امنیت باید سازوکارهای موجود در برجام را اجرایی کند و با طی کردن پروسه‌ای طولانی تلاش کند که شاید بتواند تحریم‌ها را بازگرداند.

برجام تغییر پرچم کشتی ها را برداشته است

وی با تأکید بر اینکه قراردادی با شرکت کره‌ای به‌منظور خرید هفت کشتی ثبت شده است، تصریح کرد: برجام تغییر پرچم کشتی‌ها را برداشته است، در عرصه تحریم های بانکی هم تا جایی در توان بوده است اصلاح صورت گرفته است، ممکن است که برخی بانک‌ها به تصمیم خود وارد همکاری با بانک‌های ایرانی نشده باشند اما پیشرفت‌هایی در این عرصه هم صورت گرفته است.

عراقچی افزود: برای مشاهده عینی مواهب برجام گزارش سه ماهه وزارت امور خارجه که به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در یک سالگی برجام به مجلس ارائه شده می‌توان مورد مطالعه قرار گیرد که در آن همه تغییرات حاصل شده دقیقاً ذکر شده است.

معاون وزارت امور خارجه با در پاسخ به سئوالی در رابطه با مخالفت‌هایی که با برجام صور گرفته است هم تأکید کرد: اینکه برخی مخالف یک تصمیم باشند نشانه یک جامعه زنده بانشاط است، در همه این گونه جوامع چندصدایی وجود دارد اما باید ببینم که نظر غالب نمایندگان چه بوده است که غالب نمایندگان هم با برجام موافق بودند.

وی افزود: برجام پس از تصویب، به محضر رهبر انقلاب ارائه شد و ایشان نیز برجام را تأیید کردند، همچنین شروطی را برای قبل از اجرایی شدن برجام و بعد از اجرایی شدن آن مطرح کردند که همه شروط در قبل از برجام اجرایی شده است.

عراقچی در رابطه با اظهار نظرهای آمریکایی در رابطه با آزمایش موشکی ایران نیز تأکید کرد: برنامه‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران به قوت ادامه پیدا خواهد کرد و ما از هیچ کشوری در این رابطه اجازه نخواهیم گرفت و امنیت دفاعی ایران در اولویت قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.