تشکیلات خودگردان فلسطین تاریخ ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت) را برای برگزاری انتخابات محلی در کرانه باختری و نوار غزه تعیین کرد؛ حماس که کنترل غزه را در دست دارد، این تصمیم را رد کرده است.

تاریخ جدید انتخابات محلی فلسطین اعلام شد

به گزارش "قدس آنلاین"، تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته و پس از نشست هفتگی کابینه فلسطین با اعلام تاریخ مذکور تصریح کرد که انتخابات 'نیاز ملی برای احقاق حقوق شهروندان و انتخاب نمایندگانشان در شوراهای محلی' است. بر اساس این بیانیه، روند انتخابات به توسعه و گسترش خدمات به شهروندان فلسطینی کمک می کند.
با این حال، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تصمیم تشکیلات خودگردان را در برگزاری انتخابات محلی در تاریخ ۳۱ می رد و تاکید کرد که انتخابات صرفا باید پس از پایان رقابت های دو جنبش حماس و فتح و آشتی میان این دو برگزار شود.
حازم قاسم سخنگوی حماس در این باره گفت: انتخابات باید پس از کنار گذاشتن اختلاف نظرها، آشتی و اتحاد نهادهای سیاسی، قضایی و امنیتی فلسطینی برگزار شود.
روز دوشنبه رامی حمد الله نخست وزیر تشکیلات خودگردان در نشستی با کمیته مشترک اروپا-فلسطین در رام الله از حماس خواست تا در انتخابات شرکت کند.
وی همپنین حماس را به پذیرش ابتکار عمل محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان برای ایجاد دولت وحدت ملی و هموار کردن راه برای انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان و پارلمانی آتی فراخواند.
انتخابات شهرداری ها در فلسطین قرار بود در اکتبر (مهر/آبان) برگزار شود، اما بر اساس تصمیم شورای عالی فتح در رام الله به تعویق افتاد. انتخابات شهرداری ها در صورت برگزاری نخستین انتخاباتی خواهد بود که از زمان پیروزی حماس در سال ۲۰۰۶ و بروز اختلافات شدید میان این حزب و فتح بر سر کنترل غزه در فلسطین برگزار می شود.
فتح و حماس از زمان برگزاری این انتخابات در سال ۲۰۰۶ در نوار غزه، درگیر مناقشه شدند. به رغم تلاش های متعدد برای آشتی دادن این گروه ها، رهبری فلسطین به کرات از وعده هایش درباره آشتی و برگزاری انتخابات معوقه عدول کرده است. هر دو جنبش مدعی هستند که اقدامات متقابل، از جمله بازداشت ها بر اساس انگیزه های سیاسی صورت می گیرد.
مقام های تشکیلات خودگردان که توسط فتح اداره می شود حماس را به ایجاد دولت سایه در غزه و مانع تراشی بر سر راه ایجاد وحدت سیاسی متهم می کنند.
حماس نیز این تشکیلات را به تلاش برای از میان بردن جنبش مقاومت اسلامی در کرانه باختری متهم می کند و می گوید فتح همکاری های امنیتی خود را با رژیم صهیونیستی از طریق بازداشت های اعضای حماس تشدید کرده است و اسیران فلسطینی را روانه زندان های رژیم اسرائیل می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.