ارومیه- استاندار آذربایجان غربی گفت: نباید افرادی که با قاچاق کالاهایی همچون مشروب، سیگار، پیش ساز مواد مخدر و اسلحه معضلات و آسیبهای اجتماعی به بار می‌آورند و نیز عده‌ای که تشکیلات و عوامل ضد انقلاب را وارد کشور می‌کنند کولبر نامید.

نباید افرادی تشکیلات ضد انقلاب را وارد کشور می‌کنند کولبر نامید/ صدور «آسان ویزا» برای ساکنان نوار مرزی ایران

به گزارش قدس آنلاین، قربانعلی سعادت در جمع خبرنگاران، استان آذربایجان غربی را دارای ظرفیت بالقوه در حوزه معدن خواند و اظهار داشت: بعد از نفت معادن دومین و مهم‌ترین سرمایه ملی در ایران است که باید از این ظرفیت استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان دارای معادن فلزات گران قیمت از جمله، مس، آهن و تیتانیوم است، اخیراً مذاکراتی نیز در رابطه صادرات نمک به آسیای میانه، روسیه و اکراین انجام شده است که در صورت تحقق آن درآمدهای خوبی نصیب استان و کشور می‌شود.

سعادت افزود: در روزهای ابتدایی آغاز به کار دولت یازدهم معدن طلا در آذربایجان غربی افتتاح شد که در حاشیه آن بر انجام مطالعات پهنه‌های معدنی استان توافق به عمل آمد اکنون این مطالعات آغاز شده است البته معدن جزو بخش‌هایی است که نیازمند سرمایه‌گذاری کلان توام با ریسک است.

وی بیان کرد: تکنولوژی کشورمان در رابطه با معادن به روز نیستند و قوانین ناهمگن و بروکراسی‌های جدی که در این راستا وجود دارد مانع از جذب سرمایه‌گذاری در بخش معادن می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی شهرستان تکاب را به سبب دارا بودن معادن بسیار شهر پایلوت اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: تاکنون مطالعات ۲ پهنه معدنی به پایان رسیده است.

سعادت به فعالسازی واحدهای تولیدی راکد در استان اشاره و خاطرنشان کرد: سهم آذربایجان غربی از منابع بانکی برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد، ۵۶۵ میلیارد تومان است که بر این اساس باید یک هزار و ۱۱۶ واحد فعال شود.

وی افزود: بر اساس پیگیرهای لازم ۲۴۲ واحد تولیدی از رده خارج شدند و برای ۴۰۰ واحد نیز تسهیلات بانکی پرداخت شد ۱۶۲ واحد نیز از سوی بانک کشاورزی از رده خارج شد و به غیر ۴۰۰ مورد مذکور ۱۳۹ واحد نیز توسط بانک کشاورزی تأمین منابع می‌شوند.

استاندار آذربایجان غربی در تشریح حادثه اخیر کولبران در مرز سردشت اظهار داشت: به سبب عدم سرمایه‌گذاری در مناطق مرزنشین ابزارهایی برای تأمین معیشت ساکنان این مناطق در نظر گرفته شده است که از جمله آنها بازارچه‌هاست.

وی گفت: اعطای امتیاز مبادلات اقتصادی در ۲۰ کیلومتری نوار مرزی و ایجاد معابر کوله بری نیز از دیگر ابزارهای تأمین معیشت مرزنشینان است که به طور میانگین درآمد هر کولبر به یک و نیم میلیون تومان می‌رسد.

سعادت تصریح کرد: همه روستاهای نوار مرزی کارت بازارچه دارند و علاوه بر کولبری مبادلاتی را نیز انجام می‌دهند، ساعت کار کولبران از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است حال اینکه افرادی که با عنوان کولبر زیر بهمن مانده‌اند ساعت ۹ شب در معابری غیر رسمی اقدام به حمل کالاهای نامعلوم کرده‌اند.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: افرادی که در ساعات قانونی در مسیرهای قانونی تردد می‌کنند کولبر هستند و بقیه که در ساعات دیگر فعالیت دارند قاچاقچی هستند نباید افرادی که با قاچاق کالاهایی همچون مشروب، سیگار، پیش ساز مواد مخدر و اسلحه معضلات و آسیبهای اجتماعی به بار می‌آورند و نیز عده‌ای که تشکیلات و عوامل ضد انقلاب را وارد کشور می‌کنند کولبر نامید.

وی به دستاوردهای سفر اخیر خود به باک و دیدار با رئیس جمهور آذربایجان پرداخت و افزود: از جمهوری آذربایجان برای ایجاد دروازه ورودی به روسیه و آسیای میانه درخواست شد.

سعادت با بیان این مطلب که آسان ویزای الکترونیکی برای استانهای همجوار در مرز ایران و آذربایجان ایجاد می‌شود گفت: توافق شد تا هیئتی از کشور آذربایجان برای بازدید از توانمندی‌های آذربایجان غربی در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، معادن و سایر موارد به این استان سفر کنند.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه درصدد گسترش این مناسبات با اقلیم کردستان نیز هستیم نمایشگاه توانمندیهای استان در محل نمایشگاه دائمی ارومیه ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: استان آذربایجان غربی قصد دارد در بازسازی سوریه نیز مشارکت داشته باشد و از ظرفیت کارخانجات ذوب و سیمان در این راستا استفاده کند همچنین تلاش می‌کنیم در حوزه تجارت و کشت فرا منطقه‌ای سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.