'ادوارد هانت' نویسنده و صاحبنظر آمریکایی در زمینه جنگ و امپریالیسم گفت: برخلاف سایر روسای جمهوری آمریکا که برای توجیه مداخله در عراق، دلایل بسیاری را مطرح کردند، 'دونالد ترامپ' تنها بر یک مساله و آن هم، تصاحب نفت این کشور تمرکز کرده است.

نویسنده آمریکایی: برنامه جنگ با داعش ترامپ، راهی برای تصرف نفت عراق است

هانت در مقاله منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی آمریکایی 'لوبلاگ' نوشت: ترامپ در سال ۲۰۱۵ و شروع مبارزات انتخاباتی اش در تشریح برنامه هایش در زمینه گروه تروریستی داعش به شبکه 'ام اس ان بی سی' گفته بود، من منبع ثروت آنها را که نفت است، نابود خواهم کرد و پس از آن، این نفت را به کشور خودمان می آورم.

رئیس جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۱۵ نیز در مبارزات انتخاباتی اش گفته بود که پالایشگاه های داعش را بمباران خواهد کرد و پس از آن، شرکت های آمریکایی آنها را برای آمریکا بازسازی خواهند نمود.
نویسنده این مقاله معتقد است که دولت های 'باراک اوباما' و 'جرج بوش' نیز اهدافی مشابه داشتند و با وجود آنکه در دوران ریاست جمهوری شان، از اهدافشان سخنی به میان نیاوردند، اما هر دو تلاش های زیادی برای کنترل صنعت نفت عراق به عمل آوردند.
وقتی دولت بوش در اوایل سال ۲۰۰۳ برای حمله به عراق و براندازی 'صدام' آماده می شد، برنامه ریزان و طراحان جنگ در وزارت خارجه آمریکا، مقوله نفت را در مرکز این ماموریت قرار دادند و خواستار ساختاربندی مجدد و اساسی صنعت نفت عراق شدند؛ بنا به توصیه این عده، هدف اولیه این جنگ باید گشودن باب صنعت نفت عراق به روی شرکت های نفتی بین المللی می بود.
هانت خاطر نشان کرد: در واقع، مقامات وزارت خارجه آمریکا که در اواسط سال ۲۰۰۸میلادی به منظور باز کردن پای برخی از قدرتمندترین شرکت های نفتی به عراق، به روند مذاکره درباره یکسری قراردادها کمک کردند، به دستیابی به هدف شان نزدیک شده بودند.
روزنامه نیویورک تایمز در آن موقع نوشت که این قراردادها با دولت عراق شالوده اولین فعالیت تجاری برای شرکت های بزرگ نفتی عراق پس از حمله به این کشور را پایه گذاشت و این کشور را برای کارگزاران وسوسه انگیز کرد.
اندکی پس از این، مقامات عراقی به خاطر جنجال بیش از حدی که درباره این قراردادها به راه افتاده بود، از آنها صرفنظر کردند، اما مقامات واشنگتن از تلاش شان دست برنداشتند. پس از روی کار آمدن دولت اوباما در ژانویه ۲۰۰۹، مقامات آمریکایی به پیگیری این قراردادها که راه شرکت های آمریکایی را به صنعت نفت عراق باز می کرد، ادامه دادند.
در کش و قوس این تلاش ها، شماری از قدرتمندترین شرکت های نفتی مستقر در آمریکا موفق به امضای قراردادهایی با دولت عراق شدند. آنگونه که دیپلمات های آمریکا در عراق می گویند، طبق این قراردادها، شرکت های اکسون موبیل و اکسیدنتال در تولید حدود یک سوم نفت عراق در آینده مشارکت داشتند و این پیروزی قابل توجهی برای اقتصاد آمریکاست.
به گفته هانت، به هرحال، اوضاع دگرگون شد و ظهور داعش و تصرف سریع بخش های بزرگی از عراق و سوریه، فعالیت شرکت های نفتی را در مناطق مختلف عراق دشوارتر ساخت.
برنامه های ترامپ برای مداخله در عراق و تصاحب نفت این کشور باید متغیر دیگری در سیاست دیرینه آمریکا محسوب شود. وی در راستای شعار 'اول آمریکا'، از همه ظاهرسازی ها برای تضمین دسترسی چندجانبه به نفت عراق به نفع شرکت های آمریکایی دست برداشت؛ او شاید غالبا برنامه خودش را به عنوان راهی برای تضعیف داعش به تصور بکشد، اما با صراحت اعلام کرده که از مدت ها این حس را دارد که آمریکا باید این نفت را تصاحب کند.
ترامپ در سخنانی که قبل از ادای سوگند در مقر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا(سیا) ایراد کرد، گفت: بنا به دلایل اقتصادی، من همیشه گفته ام و می گویم که این نفت را حفظ و نگهداری کنید.
در واقع، ترامپ نیز جاه طلبی های مشابه اسلاف خود را دارد؛ وی با این حرف که می خواهد این نفت را تصاحب کند، از آنچه که مقامات آمریکایی سال ها برای تحقق آن تلاش می کنند، پرده برداشت. آنها خواستار تصاحب نفت عراق، استفاده از آن به نفع آمریکا و ممانعت از ورود هر کس دیگر به این حوزه هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.