سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان که بناست سلامت همه ایرانیان را هر سال کنترل و ثبت کند، قرار است در نیمه دوم فروردین ماه ۹۶ رونمایی شود و تا پایان سال ۹۶ هم تمام ایرانیان صاحب پرونده سلامت شوند. 

سامانه پرونده سلامت ایرانیان نزدیک ایستگاه آخر

اختصاصی قدس آنلاین- مینا افرازه/ سید حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت، درباره رونمایی از سامانه تشکیل پرونده سلامت گفت: این سامانه قرار است در نیمه دوم فروردین ماه ۹۶ رونمایی شود.

وی اظهار داشت: با ایجاد این سامانه بیماران در هر نقطه کشور از مرحله ای که به مراکز درمانی مراجعه می کنند در سامانه ثبت می شوند تا علاوه بر جلوگیری از ارائه خدمات تکراری کنترل جدی بر اصالت داروها و استاندارد بودن خدمات دریافتی داشته باشیم.

صحبت های وزیر بهداشت در حالی مطرح می شود که نمایندگان مجلس با تصویب قانونی در این باره، وزارت بهداشت را مکلف کردند ظرف 2 سال اول اجرای قانون برنامه، نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران، سازمان ثبت احوال با حفظ حریم خصوصی منوط به حفظ آن ها و محرمانه بودن داده ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام نماید.

وزارت بهداشت با این مصوبه مجلس، مکلف شده با همکاری نهادها و مراکز خدمات سلامت حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از استقرار کامل سامانه فوق، خدمات بیمه سلامت را به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه"پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان" ساماندهی کند.

نحوه ساماندهی و جمع آوری اطلاعات سلامت مردم برای ثبت در این سامانه به این صورت است که، وقتی مردم به بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت مراجعه می‌کنند، به صورت الکترونیک برای آنها پرونده ایجاد خواهد شد و یک نسخه آن به سامانه وزارت بهداشت ارسال می‌شود. هر وقت هم آن فرد به آن بیمارستان یا هر بیمارستان دیگری که وابسته به وزارت بهداشت باشد مراجعه کند پرونده درمانی او به صورت یکپارچه قابل دسترسی است و پزشک می‌تواند از سابقه فرد مطلع شود.

بد نیست بدانیم که با اجرای این برنامه سلامت همه ایرانیان هر سال کنترل و همه اطلاعات آن‌ها از نظر قد، وزن، فشارخون، میزان تحرک و میزان خطر سرطان و بیماری‌های غیرواگیر ثبت می‌شود. با اجرای طرح اگر فردی به سیگار یا هر ماده دیگری اعتیاد داشته باشد نیز مورد مشاوره قرار می‌گیرد.

باید افزود که در راستای پیشگیری و کنترل بیماری‌های منطقه‌ای، باید پرونده سلامت الکترونیک در مراکز جامع سلامت تشکیل شود تا بتوان از شیوع بیماری‌های گوناگون جلوگیری کرد. 

گفتنی است هم اکنون۵۰ میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت دارند و به گفته وزیر بهداشت، تا پایان سال ۹۶ همه ایرانیان صاحب این پرونده خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.