استان ها: تعطیلی«سها سرام یزد» و تعویق ۶ماهه حقوق کارگران، تعویق چهار ماه حقوق کارگران فرش باستان، تعدیل نیرو و تعویق حقوق کارگران کاشی کویر یزد، تنها بخشی از مشکلات صنایع یزد است که در یک سال گذشته گریبان کارگران را گرفته است و حال در آستانه سال جدید ۱۶۰ کارگر فولاد زرفام را در آستانه بیکاری قرار داده است.

مرحمت فرموده ما را حس کنید/نان کارگران فولاد در آستانه آجر شدن

قدس آنلاین- استان ها: در حالی که استان یزد را صنعتگران به مهد نساجی و کاشی و سرامیک می شناسند اما مدتی است که آهنگ تولید و به ویژه صادرات در این صنایع ضریب کندی دارد تا آنجا که حتی رمقی برای برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه کاشی و سرامیک نیز باقی نگذاشت و این نمایشگاه برگزار نشد.

هر چند که استاندار یزد در نشست ستاد مدیریت و راهبردی اقتصاد مقاومتی استان مشکلات صنایع و تعطیلی های پی در پی را به دولت  گذشته منتسب دانسته و اعلام کرد«بیش از ۷۰ درصد واحدهای صنعتی استان قبل از سال ۹۰ تعطیل شدند» اما واقعیت اینست که از سال ۹۰ تاکنون وضعیت صنایع یزد نسبت به گذشته ناپایدارترشده است.

اکنون با فرا رسیدن به روز های پایانی سال افزون بر ۱۶۰ کارگر «فولاد زرفام یزد» در آستانه بیکاری و اخراج قرار گرفتند و شنیده ها حاکی از آنست که احتمالا کارگران هندی جایگزین این شاغلان خواهند شد.

کارگران فولاد زرفام یزد که در واپسین روز های سال ۹۵ در استانه بیکاری قرار دارند راهی به جز تجمع در مقابل استانداری نیافته و از مسوولان تقاضا دارند تا دست آن ها را از سفره این صنعت کوتاه نکنند.

جایگزینی کارگران هندی به جای ایرانی ها

در همین حال جعفری سرپرست یکی از واحدهای این شرکت فولادی مدعی است: تحصن کنندگان در آستانه شب عید از کار بیکار شده و با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

کارگران فولاد زرفام یزد که در واپسین روز های سال ۹۵ در استانه بیکاری قرار دارند راهی به جز تجمع در مقابل استانداری نیافته و از مسوولان تقاضا دارند تا دست آن ها را از سفره این صنعت کوتاه نکنندوی بیان می کند: کارگران شرکت ذوب و نورد زرفام هر کدام سابقه چندین ساله دارند، اما متاسفانه کارخانه به یک شرکت هلدینگ فروخته شده که سهامداران آن هندی، آفریقایی و ایرانی هستند.

وی بیان می کند: مالک جدید در حالی که دو ماه تا پایان قرار داد کارگران مانده خواستار اخراج آنها از شرکت شده و قرار است به جای این نیروها، از نیروی کار هندی استفاده شود.

جعفری می افزاید: کارگران هندی با گرفتن ویزای کار مشغول به کار می شوند.

وی خطاب به مسوولان یادآور می شود: دولت که دائماً شعار حمایت از کارگر ایرانی را سر می دهد چرا به یک سرمایه گذاراجازه می دهد با استفاده از یارانه دولتی و وام های کلان تنفس بالا و بهره مندی از معافیت مالیاتی به جای استفاده از نیروی کار ایرانی، از نیروی خارجی استفاده کند.

کارگران را اخراج نکنید

قرار گرفتن تعداد ۱۶۰ کارگر کارخانه زرفام در آستانه اخراج حتی تشکل های دانشجویی را نیز بر آن داشته است تا با صدور بیانیه از این کارگران حمایت کنند.

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های یزد در این رابطه با صدور بیانیه ای عنوان کردند: لطفا در قبال احقاق حقوق کارگران کوتاهی نکنید.

دانشجویان یزدی با استناد به بیانات مقاوم معظم رهبری در دیدار با جمعی از کارگران سراسر کشور یادآور شدند:«مسئولان توجّه داده شوند به مسائل مربوط به کارگران، رفع مشکلات محیط های کارگری و جامعه‌ی کارگری. مشکلاتی وجود دارد؛ مسئله‌ی تعویق‌ها، اخراج‌ها، مسئله‌ معیشت و امثال اینها؛ اینها چیزهایی است که در سطح کشور و در میان جامعه‌ کارگری وجود دارد و مشکلات کارگران است. مسئولان همّتشان را بیش از پیش به این مسائل متوجّه کنند.»

تکذیب اعتراضات

در حالی که اعتراضات کارگران بار ها منجر به تحصن در مقابل استانداری شده است اما مدیر عامل کارخانه فولاد زرفام در طی اطلاعیه ای اظهارات کارگران را تکذیب می کند.

مدیریت این کارخانه مدعی است تعدادی از کارگران شرکت ذوب و نورد زرفام (سهامی خاص) به تحریک چند نفر عوامل معلوم الحال پا در میدان اعتراض و در مقابل استانداری گذاشتند.

وی در همین رابطه اذعان کرده است: این اقدام علاوه بر اینکه باعث تشویش اذهان عمومی گردیده، مطالبی کذب را در جامعه منتشر و بدون اینکه حرفهای طرف مقابل شنیده شود، حاشیه هایی را برای برداشت مختلف جناح های سیاسی ایجاد کرده است.

در همین حال مدیر عامل کارخانه فولاد زرفام عنوان کرده است: هیچ کارگری بدون رعایت مفاد قانون کار و قرارداد فی مابین تسویه حساب نمی گردد؛ هیچ کارگر خارجی بدون رعایت موازین قانون کار جایگزین نخواهد شد و استفاده از نیروهای موجود پس از انجام مصاحبه امکان پذیر است.

همچنین مدیر عامل کارخانه فولاد زرفام در پاسخ به رسانه ها عنوان کرده است: طرح موضوع علیه بعضی رسانه ها و افراد معلوم الحال در مراجع قضایی محفوظ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.