متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی گفت: شبکه بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت ایران حدود یک ماه و زیر نظر شبکه بین‌المللی بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت راه‌اندازی شده است.

شبکه بیمارستان‌های ارتقا دهنده سلامت در کشور راه اندازی شد

به گزارش «قدس آنلاین»،  اکبر نیک‌پژوه متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی، گفت: شبکه بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت ایران حدود یک ماه و زیر نظر شبکه بین‌المللی بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت راه‌اندازی شده است. دبیرخانه شبکه در دانمارک و وابسته به سازمان جهانی بهداشت است. دبیرخانه ایرانی این شبکه در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران قرار دارد.

وی افزود: بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت دنیا نزدیک به ۴۰ سال قدمت دارند و هدف از راه‌اندازی این شبکه‌ها این است که یک بیمارستان علاوه بر اینکه کار تشخیص و درمان را انجام می‌دهد بتواند ارتقادهنده سلامت نیز باشد.

نیک‌پژوه گفت:‌ شبکه بیمارستان‌های ارتقادهنده سلامت در مقابل مراجعین، کارکنان، تعامل با جامعه و محیط فیزیکی بیمارستان مسئول است. در اینجا ارتقا سلامت یعنی اینکه ما یک فرد را توانمند کنیم که سلامتی موجود خود را حفظ کرده و بهبود پیدا کند.

وی افزود: هدف ما این است وقتی که یک بیمار وارد بیمارستان شد چه در بحث بستری و چه در بحث سرپایی فقط بحث تشخیص و درمان انجام نشود بلکه بیمار نسبت به مشکل خود آگاهی پیدا کرده تا بتواند سلامتی خود را حفظ کند زیرا اگر این اتفاق افتد (در حفظ سلامتی توانمند شوند) جلوی بستری‌های بیمار را می‌گیرد و این کار جز با ابزارهای خودمراقبتی امکان‌پذیر نیست.

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی افزود: مثلاً‌هنگامی که یک بیمار دیابتی به بیمارستان مراجعه می‌کند در صورتی که بهترین درمان را هم دریافت کند اما نسبت به بیماری خود آگاهی نداشته و توانمند نباشد، نمی‌تواند سلامتی خود را حفظ کند، به همین دلیل ما دستور بهترین رژیم غذایی و نوع فعالیت جسمانی را به بیمار می‌دهیم و اگر همه این اطلاعات به شکل عملی در اختیار بیمار قرار بگیرد، کمتر جامعه دردمند خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.