اهواز _ مراسم روز جهانی تالاب ها امروز با شعار تالاب ها برای کاهش بلایای طبیعی در اهواز برگزار شد.

  مراسم روز جهانی تالاب ها در اهواز برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین این مراسم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نماینده سازمان ملل در  ایران و برخی سفرای کشورهای اروپایی در بوستان اهواز برگزار شد.

قیمت گذاری آب، بکارگیری سیستم های آبی پیشرفته تر، اصلاح الگوی مصرف آب و بازگرداندن آب به چرخه مصرف از مهمترین راهکارهای ارائه شده توسط سخنرانان شرکت کننده در این همایش بین المللی برای حفاظت از تالابها بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این مراسم  گفت: تالاب های ارزشمندی در کشور داریم که نیازمند توجه ویژه است که در دولت یازدهم به این مساله توجه شده است.

 معصومه ابتکار افزود: با این وجود مساله خشکسالی و کاهش بارندگی بویژه در فلات مرکزی  شرایط سختی برای تالابهای منطقه ایجاد کرده است.

نماینده سازمان ملل در ایران هم در حاشیه این مراسم گفت: وقتی یک تالاب خشک می شود و آب خود را از دست می دهد نه تنها خدماتی که تالاب ارائه می دهد را نمی تواند ارائه کند، بلکه خود به یک منشا ریزگرد تبدیل می شود.

گری لوئیس افزود: این مساله هم در منطقه جنوب غرب و هم در شرق  ایران وجود دارد.

در این مراسم همچنین  بیانیه دبیرکل کنوانسیون رامسر خانم مارتا رویاس اورگو، در خصوص روز جهانی تالاب ها در سال ۲۰۱۷ قرائت شد.

 در این پیام  که با شعار تالاب ها برای کاهش بلایای طبیعی آمده است: تالاب ها شامل محدوده وسیعی از انواع مختلف زیست بوم ها مانند دریاچه ها و رودخانه ها، عرصه های غرقابی و جنگلهای ساحلی حرا بوده و طیف وسیعی از خدمات مهم را برای مردم و محیط زیست فراهم می سازند.

 در ادامه پیام خانم مارتا رویاس اورگوآمده است: ۶۴ درصد تالاب های دنیا در صد ساله اخیر ناپدید شده اند و هر ساله یک درصد از باقیمانده این تالابها  نیز از دست می روند ، بنابراین  دعوت می کنیم از یک تالاب بازدید کنید و مطلع گردید و بیاموزید که جوامع وابسته چگونه از منابع این زیست بومها بهره برداری خردمندانه می کنند.

کشورهای عضو کنوانسیون رامسر تا کنون بیش از دوهزار و ۲۵۰تالاب با اهمیت بین المللی خود را به عنوان رامسرسایت به ثبت رسانده اند که به دلیل فوایدی که برای کشور و جهان فراهم می نمایند، حفاظت می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.