رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش قابل‌توجهی از اقتصاد ما هنوز در دست دولت است، این در حالی است که سیاست‌های اصل 44 در کشور نیز به اهداف خود نرسیده است.

بخش قابل‌توجهی از اقتصاد ما هنوز در دست دولت است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، غلامحسین شافعی ظهر امروز در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم‌اکنون در کل کشور وارد فضای جدیدی در تعامل با جهان شده‌ایم همچنین در برنامه ششم توسعه هم درصد قابل‌توجهی یعنی رقمی حدود 22% به مسئله تأمین منابع کشور از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی اختصاص داده شده است که باید جذب شود.

وی با اشاره به اینکه نگاهی که تاکنون وجود داشته یک نگاه متمرکز بوده به گونه‌ایی که همه سرمایه‌گذاران در تهران جمع می‌شدند، افزود: ایران از تنوع قابل‌توجه برخوردار است و در مناطق مختلف کشور ظرفیت‌های به قوه وجود دارد که هنوز حتی در خود ایران نیز ناشناخته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه در شرایط جدید نگاه به توسعه منطقه‌ای در کشور به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اولویت است، ادامه داد: تاکنون ظرفیت سنجی و امکان‌یابی در توسعه اقتصادی کشور کمتر موردتوجه قرار گرفته است از این نظر هم بخش خصوصی به هم بخش دولتی باید برای رسیدن به توسعه متوازن امکانات موجود در کشور تلاش کنند.

شافعی با تأکید بر اینکه مقرر شده است که استان‌های کشور مورد ارزیابی قرار گیرند و امکانات بالقوه آن‌ها شناسایی شود، بیان داشت: استان‌ها به لحاظ سرمایه‌گذاری خارجی اولویت‌بندی شده تا مشخص شود اولویت اول هر استان برای سرمایه‌گذاری چیست، متأسفانه ما تاکنون با چشم بسته حرکت کردیم.

وی به موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد، ظرفیت‌های طبیعی و منابع متنوع بخش کشاورزی و... در چهارمحال و بختیاری اشاره و ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که امکانات به لحاظ اولویت‌بندی در استان‌های کشور توزین شنود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: کشور به لحاظ ظرفیت‌ها بسیار غنی است، کشور مالزی 200 میلیارد ریال صادرات غیرنفتی دارد اما ایران با چند برابر ظرفیت جمعیت و چند برابر ظرفیت امکانات تنها رقمی در حدود 40 میلیون دلار صادرات غیرنفتی دارد.

شافعی با اشاره به اینکه بخش قابل‌توجهی از اقتصاد ما هنوز در دست دولت است، اضافه کرد: سیاست‌های اصل 44 در کشور نیز به اهداف خود نرسیده است، آنچه در برنامه‌های پیش رو باید موردتوجه قرار گیرد این است که سهم بخش خصوصی از اقتصاد بیشتر شد و تا این اتفاق نیفتد توسعه اقتصادی در کشور امکان‌پذیر نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: تا اقتصاد مردمی نشود ما نخواهیم توانست به اهداف توسعه خود دست پیدا کنیم لذا دولت باید کمک کنند و بخش خصوصی نیز توانایی‌های خود را تقویت کرده تا این مسئله محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.