کرمان- شهید محمد باقدرت جوپاری اولین شهید انقلاب در کرمان است که همراه و همگام سایر ملت ایران مردانه در مقابل استکبار ایستادگی کرد و در این راه از جان خود گذشتند .

شهید «محمد باقدرت جوپاری» اولین شهید انقلاب در کرمان

به گزارش قدس آنلاین، شهید محمد باقدرت جوپاری از نخستین شهدای انقلاب اسلامی در کرمان است که در هفتم اردیبهشت سال ۱۳۱۵، در شهر جوپار از توابع شهرستان کرمان به دنیا آمد.

پدرش محمود و مادرش زهرا نام داشت در سال ۱۳۴۰ ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پنج فرزند ( چهار پسر و یک دختر ) بود.

شغل این شهید قالیبافی بود و خواندن قرآن را می دانست و در جریان انقلاب و در راهپیمایی ها و تظاهرات مردم، حضور و فعالیت گسترده ای داشت در بیست و چهارم مهر ۱۳۵۷، در حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان توسط عمال رژیم پهلوی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید و در گلزار شهدای زادگاهش آرام گرفت .

ماشاء الله باقدرت جوپاری برادر این شهید در کتاب «انقلاب اسلامی در کرمان » می گوید: شب قبل از واقعه مسجد جامع، تصمیم گرفتیم، صبح به مسجد برویم، صبح که برای گرفتن مرخصی به اداره کار رفتم، نگهبان اداره قبل از رفتن من به مسجد، گفت که مسجد نرو، کولی ها تصمیم دارند به مسجد بروند و طرفداران خمینی (ره) را بزنند.

وی گفت : آن صبح در وضوخانه مسجد جامع، برادرم را دیدم و گفتم امروز قرار است شلوغ کنند، او گفت امید ما به خداست و همان لحظه شنیدم که کولی ها حمله کردند. محمد به طرف در رفت و دیگر بواسطه شلوغی، او را ندیدم.

باقدرت جوپاری افزود: در همان هنگام متوجه شدم که کولی ها چرخ ها و موتورها را آتش زدند و بعد آجر و سنگ را از پشت بام به طرف مسجد پرت می کنند و من که پسرم را نیز با خود به مسجد آورده بودم، در همان زمان شلوغی، او را گم کردم، بنابراین به دنبال پیدا کردن او بودم.

وی اضافه کرد: در همان زمان دیدم از مسجد زخمی ها را بیرون می آورند و شنیدم که یک نفر شهید شده، ولی ندیدم چه کسی است. تصمیم گرفتم به سمت خانه بروم تا از پسرم خبری بگیرم که در همان لحظه پسرم را دیدم و او گفت: بابا عمو را کشتند گفتم کجا؟ گفت: مسجد و از سرش هم خون می آمد.

برادر این شهید ادامه داد: من پیش خود گفتم، شاید زخمی شده است، قصد داشتم اول پسرم را به خانه برسانم و بعد برگردم، مسجد که در خانه چند نفر آمده بودندد و خبر شهادت برادرم را به من دادند.

ماشاء الله باقدرت جوپاری، گفت: اجازه دفن پیکر برادرم را که در حادثه مسجد جامع به شهادت رسیده بود، را بعد از چند روز دادند و ماموران به ما گفتند که پارچه مشکی و بلندگو را در زمان تشیع جنازه از روی ماشین برداریدو او را بدون شعار و بی سر و صدا در بهشت زهرای جوپار دفن کنید.

یدالله علوی راد از مبارزین دوران انفلاب و گردانندگان مراسم  ۲۴ مهر ۵۷ مسجد جامع کرمان در رابطه با حادثه ۲۴ مهر و آتش زدن مسجد جامع کرمان گفت: در سال ۱۳۵۷ قرار بود مراسمی برای چهلم شهدای ۱۷شهریور در مسجد جامع برگزار شود بنابراین مردم از ساعت هفت الی هفت ونیم به سوی مسجد حرکت کرده بودند و در صحن مسجد جمع شده بودند .

وی افزود : از همان ساعات اولیه صبح حضور نیروهای رژیم در اطراف مسجد مشخص بود که قصد درگیری با مردم را دارند و حدودا ساعت ۹ صبح عده ای آمدند و اطلاع دادند که ماموران رژیم و عده ای از کولی ها با حمایت شهربانی قصد حمله به مردم را دارند و وقتی سخنرانی در شبستان شروع شد ناگهان در حین سخنرانی برق مسجد قطع شد و ماموران اجازه ورود و خروج از مسجد را به کسی  ندادند.

این مبارز دوران انقلاب خاطر نشان کرد : در همین حین کولی ها و وابستگان به رژیم طاغوت وقتی با درب بسته مسجد روبرو شدند موتورها و دوچرخه هایی را که بیرون از مسجد بودند آتش زدند و خود را به پشت بام مسجد رساندند و شروع به پرتاب کلوخ و کاشی و آجر به سمت مردم کردند مردم هم برای امان به داخل شبستان رفتند.

علوی راد اشاره کرد: در حالی که مردم دچار رعب و وحشت شده بودند، ماموران رژیم وارد صحن مسجد شدند و موتورها و چرخ های داخل مسجد را آتش زدند و شروع به کتک زدن مردم  و آتش زدن قرآن ها و کتاب های داخل مسجد کردند که در این بین بیش از صدها نفر زخمی شدند و محمد باقدرت جوپاری بر اثر اصابات گلوله شهید شد و غلامرضا یزدان شناس هم زخمی و بعد از سه روز به شهادت رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.