کرمان - جازموریان به عنوان مهمترین حوزه آبریز جنوب استان کرمان، این روزها به بیابانی بی آب و علف و محل چرای شتر و دامهای مردم محلی، تبدیل شده که بارش باران در هفته های گذشته، موجب شد، لب های خشکیده این تالاب پس از چندین سال، خیس شود.

چشم تالاب جازموریان به جریان آب روشن شد

به گزارش قدس آنلاین، تالاب جازموریان، حوضه ای آبریز و دریاچه ای به همین نام در جنوب شرق ایران است که دشت های حاصلخیز قلعه گنج و رودبار جنوب در استان کرمان و دشت های ایرانشهر، بمپور، سردگان، دلگان، سرتختی و اسپکه در استان سیستان و بلوچستان را شامل می شود.

در اصطلاح محلی پوشش گیاهی این منطقه را جاز می نامند و کثرت آن را موریان می گویند که به همین سبب، این ناحیه به جازموریان معروف شده است.

با توجه به شروع خشکسالی از دهه ۷۰ در استان کرمان آب این تالاب کمتر شد به نحوی که در سال ۷۶ خشک شدن این تالاب قابل مشاهده بود و هم اکنون نیز بطور کامل خشک شده است.

برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی بالادست تالاب جازموریان، کاهش نزولات جوی، سدسازی در بالا دست آن بدون در نظر گرفتن حق آبه تالاب و عوامل دیگر از دلایل خشک شدن این تالاب است.

با توجه به بارندگی های اخیر در شرق کشور  بار دیگر لبهای خشکیده جازموریان تر شد و ترک های زمین در این تالاب بین المللی شاهد در آغوش گرفتن جریان آب هستندکه اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد جان گرفتن جازموریان و احیای زندگی در این منطقه خواهیم بود.

مردم جنوب کرمان، مدت هاست به تدبیر مسئولان کشور و استان برای احیای تالابی چشم دوخته اند که سال ها زیستگاه پرندگان، منبع تامین علوفه جنوب و شرق کشور و عامل تنظیم اکوسیستم منطقه بود و امروز امیدواری برای این اقدام دوچندان شده است.

بخش جازموریان در فاصله ۶۵ کیلومتری مرکز شهرستان رودبار جنوب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.