شاید اگر کشورهایی مانند امریکا یا ژاپن بخواهند در عرض یکسال یک جهش چند درصدی در رشد اقتصادی خود داشته باشند رسیدن به این هدف برای آن ها کار خیلی سخت و حتی غیرممکنی باشد. چرا که افزایش چند درصدی رشد در این کشورها مستلزم افزوده شدن چند ده میلیارد دلار به GDP و تولید این اقتصادها است در حالی که در اقتصاد ایران صرفا با افزایش چند صد هزار بشکه تولید و صادرات نفت خام چنین رشدی حاصل خواهد شد.

دل بستن به رشد اقتصادی حاصل از فروش نفت نوعی ساده انگاری است/ اقتصاد ایران ظرفیت رسیدن به رشدهای دو رقمی را دارد

اختصاصی قدس آنلاین- اقتصاد ایران آن قدر ظرفیت بالقوه دارد که حتی در صورت پذیرش رشد اقتصادی ۷ درصدی اعلام شده از سوی دولت در شش ماهه اول سال ۹۵  نه تنها نباید از چنین رشدی راضی بود بلکه دستیابی به رشدهای دو رقمی در اقتصاد پر ظرفیت ما چندان غیر واقعی و دور از دسترس نیست. آماری که بنا بر اذعان اکثر کارشناس اقتصادی دستیابی به آن  با وجود ملاحظات و برقراری تدابیری کاملا مقدور است. از این رو پایگاه خبری –تحلیلی «قدس آنلاین» در گفتگویی با دکتر آلبرت بغزیان اقتصاددان و عضو سابق شورای رقابت به بررسی الزامات دستیابی به رشدهای بالا در اقتصاد ایران پرداخته و نظر وی درباره پیش بینی رشد ۸ درصدی در عمده برنامه پنج ساله توسعه را جویا شده است. بغزیان در این گفتگو با اشاره به ظرفیت های اقتصاد ایران برای دستیابی به رشدهای اقتصادی دو رقمی معتقد است: از آنجا که اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران ظرفیت های خالی بسیاری دارند، می توانند به سرعت رشدهای منفی خودشان را جبران و به رشدهای مثبت تبدیل کنند که این امر اگر چه نکته مثبتی است اما به هیچ وجه برای اقتصادی مانند ایران کافی نیست چرا که رشد اقتصادی منهای بهبود عملکرد تولید رشدی نسبتا بی فایده است. وی در این گفتگو می گوید: شاید اگر کشورهایی مانند امریکا یا ژاپن بخواهند در عرض یکسال یک جهش چند درصدی در رشد اقتصادی خود داشته باشند رسیدن به این هدف برای آن ها کار خیلی سخت و حتی غیرممکنی باشد. چرا که افزایش چند درصدی رشد در این کشورها مستلزم افزوده شدن چند ده میلیارد دلار به GDP  و تولید این اقتصادها است در حالی که در اقتصاد ایران صرفا با افزایش چند صد هزار بشکه تولید و صادرات نفت خام چنین رشدی حاصل خواهد شد.

بغزیان با اشاره به اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خاطرنشان کرد:  به نظر می رسد دولت برای تحقق این هدف علاوه بر افزایش حمایت ارزی تولید کنندگان داخلی، در قوانین موجود درباره معافیت ها، تخفیفات مالیاتی و مشوق های صادراتی برای تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی  تجدید نظر کرده و اهتمام بیشتری به این موضوعات داشته باشد. این کارشناس اقتصادی با اظهار تاسف از کاهش صادرات غیرنفتی در سال های اخیر تصریح کرد: ثبات وضعیت فعلی و توقف وضع معافیت های جدید اقدامی کاملا اشتباه است، چرا که ممنوعیت وضع یا لغو قوانین جدید به معنای رضایت طرف ایرانی از وضعیت موجود است.

وی با یادآوری سابقه تاریخی اقتصاد ایران در تبدیل رشدهای منفی به رشد اقتصادی مثبت اظهار داشت: اقتصادهایی مانند اقتصاد ایران در گذشته ثابت کردند که به رغم رشدهای چند ساله منفی با گذشت زمان می توانند تولید و GDP  بالایی داشته و قادرند به سرعت رشدهای منفی خودشان را جبران و به رشدهای مثبت تبدیل کنند. این استاد اقتصاد با انتقاد از رشد اقتصادی حاصل از افزایش فروش نفت به قدس آنلاین گفت:  اگر رشدهای اقتصادی ایجاد شده حاصل از افزایش سرمایه گذاری، واردات مواد اولیه و ارتقاء تکنولوژی های تولید باشد قطعا قابل تقدیر است. اما باید پذیرفت این موارد و جزییات بر اساس مدل های اقتصادسنجی کلان قابل اثبات بوده و صرفا نمی توان بر اساس یک سری روابط کمی ساده گفت با افزایش میزان یا قیمت نفت صادرشده  شاهد افزایش  رشد اقتصادی خواهیم بود بسیار ساده انگاری است.

بغزیان افزود: باید دید عقبه هدف گذاری ها و پیش بینی های صورت گرفته در برنامه های توسعه ما به خصوص برنامه ششم  در راستای تحقق رشد ۸ درصدی بر چه اساسی است؟ وی ادامه داد: اگرچه باید اذعان داشت رشد اقتصادی ۸ درصدی برای اقتصاد ما عدد چندان دور از دسترسی نبوده و کاملا قابل وصول است. اما باید پذیرفت تحقق این رشد بدون اتکا به نفت و فروش نفت یک رشد کاملا تاثیر گذار در اقتصاد ایران خواهد بود. این استاد اقتصاد تصریح کرد: رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی با استفاده از درآمدهای نفتی صرفا یک دوپینگ نفتی و تقریبا بی فایده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.