ناصر ابوشریف با اشاره به اینکه امت اسلام بدون فلسطین همانند بدن بدون قلب است، گفت: تنها با ادامه انتفاضه می توان به حقوق ملت فلسطین دست یافت.

امت اسلام بدون فلسطین همانند بدن بدون قلب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران یک سال پس از اشغال فلسطین سال ۱۹۶۶ در طولکرم به دنیا آمد، وی پس از پایان تحصیلات مقدماتی(دیپلم) به دلیل عملیات ضد صهیونیستی ۱۳ سال در زندان رژیم صهیونیستی محبوس شد و پس از آن به اردن و سپس به عراق تبعید شد و در نهایت در سال 2006 به سوریه رفت. با پشتکار و تلاشی که ابوشریف برای دفاع از آرمانهای فلسطین اشغالی داشت توانست در مدت تبعیدش مراحل تحصیلات تکمیلی خود را در رشته فقه و پژوهش های اسلامی به پایان رسانده  و از سال ۲۰۰۷ به عنوان نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران مستقر شود.

در شرایطی که به تازگی سالگرد جنگ 22 روزه غزه که با مقاومت مثال زدنی مجاهدان فلسطینی در سال 2009 همراه بود را پشت سر گذاشته ایم، به سراغ آقای ابوشریف رفتیم و آخرین اوضاع در فلسطین را مورد بررسی قرار دادیم. طرح 10 ماده ای دکتر رمضان عبدالله که با استقبال گروه های فلسطینی، مقامات کشورهای اسلامی و از جمله رهبر معظم انقلاب مواجه شده است هم دیگر محور گفتگوی ما با نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران بود.

عقب گرد برخی کشورهای اسلامی از توجه به قبله اول مسلمانان هم بخش دیگری از این مصاحبه صریح و جذاب بود.
در ادامه متن کامل آن تقدیم می گردد.

در ابتدا درباره طرح ۱۰ ماده ای دکتر رمضان عبدالله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین که برای حل و فصل پاره ای از مشکلات سرزمین های اشغالی ارایه کرده است بپردازید، اکنون این طرح در چه مرحله ای قرار گرفته است؟

همانگونه که مستحضرید طرح رمضان عبدالله در سالگرد شهادت دکتر فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی به عنوان یک پیام به مردم فلسطین و ملت های جهان اسلام مطرح شد، یکی از پیام های این طرح «مقاومت» است که گروه های حماس و جهاد اسلامی آن را انجام می دهند.

اما متاسفانه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اشخاصی مانند او همچنان به سازش با رژیم صهیونیستی اصرار دارند.

نباید فراموش کرد که یکی از چیزهایی که پیش از این مطرح شد و با شکست همراه گردید طرح تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیلی بود که از سوی رژیم صهیونیستی منتفی شد؛ بیش از ۶۰ درصد کرانه باختری در ابعاد امنیتی، اداری، سیاسی و اقتصادی تحت سیطره کامل رژیم صهیونیستی است که تلاش می کند تا آن را به شکل قانونی به اراضی خود ضمیمه کند، با این اوصاف می توان گفت صلح محال است چرا که رژیم صهیونیستی تشکیل دو دولت را نمی پذیرد و اسرائیل ملت فلسطین را فراموش کرده است. اما منظور رمضان عبدالله در این طرح را اینگونه می توان توصیف کرد که دیگر نمی توانیم با این وضع ادامه دهیم به روایتی ساده تر با یک بام و دو هوا نمی شود به این موضوع نگاه کرد.

رژیم صهیونیستی قرارداد اسلو (نروژ) را که با تشکیلات خودگردان فلسطین نهایی کرده بود مخدوش ساخته چون بار اداری، مالی، اقتصادی و تامین امنیت در بخش تحت اشغالش را بدون اختصاص بودجه ای از طرف خود به فلسطینی ها واگذار کرده و تنها به سیطره خود و اشغالگریش ادامه می دهد و حتی تشکیل دولت فلسطین را نمی پذیرد. ساده تر بگویم اسرائیل، سرزمین فلسطین را برای شهروندانش به صورت زندانی درآورده که هزینه هایی جانبی آن را هم از مردم اخذ می نماید.

رمضان عبدالله با ارائه این طرح می گوید: به رسمیت شناختن اسرائیل غیرقانونی و غیرشرعی است و تنها راه را انتفاضه می داند ولی متاسفانه تشکیلات خودگران (محمود عباس) به صلح می اندیشد و با انتفاضه مخالفت می ورزد و این در حالی است که با ادامه انتفاضه می توان به حقوق ملت فلسطین دست یافت.

اخیرا رمضان عبدالله در دیدار با رهبر انقلاب به برخی کشورهای عربی اشاره کرد که با اسرائیل در ارتباطند و مساله فلسطین را فراموش کردند؛ منظور ایشان کدام کشورهاست؟

نمی خواهم در اینجا اسمی از کشورهای یاد شده ببرم؛ متاسفانه مساله فلسطین دیگر مساله اول کشورهای اسلامی نیست و نمی شود این را انکار کرد؛ متاسفانه برخی کشورهای اسلامی می خواهند با اسرائیل رابطه خوبی داشته باشند.

مهم این است که مسئله فلسطین در قلب مردم کشورهای اسلامی و عربی وجود دارد از سویی دیگر باید گفت نظام ها هم نمی توانند بیش از حد در مساله فلسطین بی تفاوت باشند، امت بدون فلسطین در جهان اسلام همانند بدن بدون قلب است، اگر یک نظام و یا کشوری مسیر خود را از موضوع فلسطین دور کند در واقع منحرف شده است، در نزد ملت های مسلمان نوع تعامل بر اساس مسئله فلسطین است و این در قرآن کریم تاکید شده (مسجد الحرام الی المسجد الاقصی) و نمی توان این را فراموش کرد.

موضوع دیگری که در عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل مطرح می شود و باید به آن پرداخت این است که این کشورها چون منحرف شده اند دشمن خودشان را هم گم کرده اند و به جای پرداختن به مبارزه با اسرائیل به دشمنی با ایران اسلامی مشغول شده اند و این اوج انحراف دینی و سیاسی است، البته این انحراف دوام نمی یابد و باید آن را تقبیح کرد چرا که ملت ها می دانند دشمن واقعی اسرائیل است.

ارزیابی شما از موج جدید اقدامات شهادت طلبانه در فلسطین اشغالی چیست؟ چرا ترکیه عملیات های استشهادی اخیر جوانان فلسطین را محکوم کرد؟

اقدامات شهادت طلبانه راهکار مردم فلسطین است که جوانان آن را به شکل خودجوش انجام می دهند. جوانانی که وابسته به هیچ گروه و یا حزبی نیستند. فقط بر اساس احساسات خودشان، دست به اینگونه عملیات ها می زنند. این جوانان عملیات های استشهادی را بدون داشتن اسلحه و یا مهمات انجام می دهند تنها با چاقوی آشپزخانه اقدام به این رشادت‌ها می کنند و یا با خودروی خودشان نظامیان اشغالگر را زیر می گیرند.

به نظر من این جوانان باید توسط تشکیلات خودگردان حمایت شوند نه اینکه آنها را بازداشت و یا منع کنند، مردم فلسطین به حال خودشان رها شده اند و کمترین امکاناتی از سوی کشورهای عربی و اسلامی در این انتفاضه اخیر دریافت نمی کنند، همچنین رژیم صهیونیستی حتی به ساکنین فلسطین که تابعیت اسرائیلی هم دارند رحم نمی کند و اخیراً شاهد بودیم روستای ام الحیران توسط خود اسرائیلی ها منهدم و تخریب شد لذا یک جوان فلسطینی که تابعیت اسرائیلی داشت به خاطر خشم از این جنایت، با خودرو تعدادی از آنها را زیر گرفت و در نهایت یک پلیس کشته شد. اما متاسفانه این رویداد را به گونه ای جلوه دادند که گویی پلیس اسرائیلی مظلوم واقع شده است.

رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است و همه می دانند سازمان ملل متحد هم اشغال فلسطین از سوی اسرائیل را محکوم کرده حتی بیانیه ها در محکومیت شهرک سازی اسرائیل صادر کرده است.

اشاره ای به قوانین سازمان ملل داشته باشم، آنجایی که سازمان ملل اجازه داد ملتی که اشغال می شود مقاومت کند و آن را حق مشروع خود می داند، اینکه ترکیه آن را محکوم کند باید حرفش را پس بگیرد، دلیل ادعای من می تواند کامنت مخالف میلیون ها نفری باشد که در پاسخ به معاون وزیر خارجه ترکیه گذاشته شد.

نتانیاهو این عملیات استشهادی را کار داعش دانست که بعداً توسط پلیس خودشان تکذیب شد. هرچند ایدئولوژی داعش را رد می کنیم و به هیچ عنوان نمی پذیریم، چرا که معتقدیم هیچ مسلمانی نباید مسلمان دیگری را کافر و تکفیر بداند و آن را بکشد اما اگر داعش هم این عملیات را انجام می داد ترکیه نباید آن را محکوم می کرد. چرا که اقدامی بر علیه اشغالگری اسرائیل انجام شده است.

دشمن ما مسلمانان، اسرائیل است نه ایران یا شیعه یا دیگر شاخه های دین اسلام. متاسفانه دشمنان اسلام خشم پاک جوانان را به سمت تکفیری ها سوق دادند. حرف من به تکفیری ها و داعش این است که دشمن اصلی ما اسرائیل و رژیم غاصب صهیونیستی است باید غرب (آمریکا و اسرائیل) را تکفیر کنند که مسبب این مشکلات شده است.

همانگونه که قرآن کریم می فرماید: با مشرکینی بجنگید که با شما می جنگند ما باید با کفار مسلح بجنگیم نه با گروه های مسلمان، باید از این حرف های انحرافی دست برداریم.

ما فقط با کافرانی می جنگیم که با ما می جنگند و روی ما اسلحه می کشند. تاکید کنم هرگونه اقدام علیه غیر نظامیان را رد و محکوم می کنیم و این کار حرام است.

با وجود اینکه بیش از ۸ سال است که در تهران اقامت دارید، ارزیابی شما از نوع نگرش مردم ایران نسبت به مسئله فلسطین چیست؟

موضع جمهوری اسلامی ایران از ابتدا حمایت از فلسطین بوده و هست و همیشه شاهد این بوده ایم که اقدامات ایران فقط شعار نبوده بلکه موضوع فلسطین مسئله اول ایران است و مبتنی بر قواعد اسلامی، اخلاقی و انسانی است. مردم ایران اسلامی همیشه از مسئله فلسطین حمایت کرده اند و آن را تنها نگذاشته اند فلسطین به عنوان یک امر مقدس اسلامی همیشه در قلب و دل مردم جامعه ایران بوده است شاهد این مثال؛ روز قدس می باشد که میلیون ها ایرانی در حمایت از مسئله فلسطین در راهپیمایی این روز حضور می یابند.

ارزیابی من آن است که همیشه مردم ایران حامی فلسطین هستند و تشکر می کنم از تمامی حمایت های سیاسی، دینی، اخلاقی که توسط مردم ایران درباره فلسطین انجام شده است.

با بررسی وضعیت اقتصادی مناطق مختلف سرزمین اشغالی در می یابیم که بیشتر مناطق فلسطین تحریم و یا با مشکلاتی مواجه هستند لطفا در این خصوص توضیح دهید؟

نخست بپردازیم به غزه که ۳۶۰ کیلیومتر مربع است با شرایطی که پیش از تحریم داشت به دلیل همجواری با مدیترانه از شکوفایی خوبی در عرصه کشاورزی، مرکبات و صادرات برخوردار بود حتی گل را به هلند هم صادر می کرد. اما این روزها شاهد ویرانی زیرساخت ها و اراضی کشاورزی آن هستیم که از سوی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، مانند آلوده کردن آب توسط رژیم صهیونیستی با وارد کردن فاضلاب ها به منابع آب زیر زمینی و قطع درختان، همچنین استحصال آب باعث نفود آب دریا به منابع آب زیر زمینی غزه و شوری این منابع شده است، کارگاه های صنعتی این منطقه محاصره شده را هم به بهانه ساخت موشک و اسلحه بمباران کردند و دیگر شاهد واردات سیمان و یا آهن به غزه برای بازسازی نیستیم، حتی مردم غزه حق ندارند برای کار و کسب معاش زندگی خود، به دیگر شهرهای فلسطین اشغالی بروند حتی رفتن به کشور مصر برای کار هم برای آنان ممنوع شده است.

اما در خصوص کرانه باختری اشاره ای داشته باشم که می توان گفت با وسعت ۶ هزار کیلومتری وضعیتش نسبت به غزه بهتر است و مردم می توانند از طریق کاشت زیتون، انجیر و یا انگور امرار معاش کنند اما با این وجود باز هم رژیم صهیونیستی زمین های سطح زیر کشت را کاهش داده و آنها را به بهانه ساخت دیوار شهرک سازی اشغال می کند.

در عرصه گردشگری و سفر جهانگردان به فلسطین هم اشاره کنم که تمامی منافع حاصل از این صنعت به جیب رژیم صهیونیستی می رود. چرا که تمامی گذرگاه های ورودی و خروجی فلسطین توسط صهیونیست ها اشغال شده است و بر آن سیطره دارند.

اما مشکل مهم اقتصادی ما نداشتن واحد پول فلسطینی است که ۶۰ سال پیش رواج داشت متاسفانه امروزه شِکِل(پول اسرائیل) در فلسطین رایج شده است.

موضوع دیگر آن است که هر چند شش و نیم میلیون نفر فلسطینی در سرزمین تاریخی فلسطین هستند اما فقط  ۸ درصد سرزمین در تملک آنان است که آن هم از همه جهات (هوا، زمین، دریا، زیرزمین) در محاصره صهیونیست ها است./

انتهای پیام

روح الله فرقانی فدافن

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.