گرگان- وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ایران در تولید علم رتبه نخست را دارد، گفت: جایگاه علمی ما در خور توجه است، و توسعه علمی صرفا استناد به مقالات علمی در ژورنال‎های معتبر نیست.

۳۹ پارک علم و فناوری و ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد/ ایران رتبه نخست تولید علم در منطقه

به گزارش قدس آنلاین، محمد فرهادی ظهر شنبه  در مراسم جشن انقلاب و آئین افتتاح آزمایشگاه تحقیقات آب و رسوب ضمن تبریک فرارسیدن سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: ایران ۱ و ۸۲ دهم درصد مقالات آی.‎اس.‎آی را تولید می‎کند این در حالی است که جمعیت ایران یک درصد دنیاست، کشور ما ۲و۲ دهم درصد مقالات پراستناد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به وضعیت آموزش عالی، علم و فناوری تصریح کرد: وضعیت آموزش عالی نسبت به قبل از انقلاب و ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی رشد و توسعه بسیار گسترده از نظر کمی و کیفی دارد.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری برخورداری از علم را یکی از مولفه‎های قدرت دانست و افزود: شاخص‎های علمی نشان می‎دهد ایران در تولید علم رتبه نخست را در منطقه دارد.

فرهادی بیان کرد: در سال ۱۳۵۷ تعداد دانشجویان ۱۷۵ هزار نفر بود که این رقم اکنون به ۲۵ برابر افزایش یافته است، تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ۱۲۲ برابر نسبت به سال ۱۳۵۷ رشد داشته است، در بخش دانشکده علوم کشاورزی و منابع طبیعی ۲۹ دوره دکتری تخصصی داشتیم و در حال حاضر دانشجویان دکتری ۳۷ برابر افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد موسسات و آموزشگاه‌های علمی در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی ۱۲ برابر شده است، گفت: بالغ بر ۸۰ هزار نفر اعضای هیئت علمی داریم که این عدد در ابتدای انقلاب ۷ هزار نفر بود، سرانه استخدام اعضای هیئت علمی به طور متوسط به یک در کشور است، در برنامه ششم توسعه مصوب شده که طی ۵ سال آینده تعداد اعضای هیئت علمی زیادی استخدام شوند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه جایگاه علمی ایران در خور توجه است، ابراز کرد: توسعه علمی صرفا استناد مقالات علمی در ژورنال‎های معتبر علمی نیست، در زمینه مقالات آی‎اس‎آی ۱.۸۲ درصد از تولید علم  دنیا را داریم ، این در حالی است که جمعیت ایران یک درصد دنیاست و ۲.۲ درصد مقالات پراستناد را به کشور ایران اختصاص دارد.

فرهادی با اشاره به جایگاه ایران در شاخص نوآوری تصریح کرد: طی دو سال قبل جایگاه ۱۳۱ را داشتیم در حال حاضر در رتبه ۷۸ قرار داریم همه سعی ما این است تا با تکیه بر فناوری از علوم جدید نیز بهره‎مند شویم.

وی با اشاره به اینکه ۳۹ پارک علم و فناوری و ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد، گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش‎بنیان در کشور فعالیت می‎کنند و تولید دانش‎محور دارند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانشگاه‎ها، اساتید و دانشجویان نیز می‎توانند شرکت‎های دانش‎بنیان داشته باشند و این جزو امتیازات دانشگاه‎ها محسوب می‎شود، ۱۶۹ مرکز رشد در دانشگاه‎ها وجود دارد که یافته‎های تحقیقاتی آنها به پارک‎های علم و فناوری رفته و به تولید انبوه می‎رسد.

فرهادی بیان کرد: ایران در رشته‎های نوین، هوافضا، بیوتکنولوژی، مهندسی، علوم زیستی، آی سی تی و ... جایگاه خوبی در منطقه و دنیا دارد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‎های انسانی بزرگترین سرمایه هستند، ابراز کرد: بخش مغز افزاری و نیروی انسانی به‌عنوان بهترین سرمایه‎های یک کشور هستند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تولید نیروی انسانی زیاد است که باید به فکر کار و اشتغال آنها باشیم، گفت: ۷۵۰ هزار شغل در دو سال اخیر ایجاد شده اما متقاضیان کار بیشتر است و بر تعداد بیکاران افزوده می‎شود، قبل از دولت میزان اشتغال کم بوده یا اصلا نبوده است.

فرهادی با بیان اینکه باید شغل‎های جدید ایجاد شود، افزود: دولت با اعطای تسهیلات، تسهیل قوانین و ابلاغ آیین نامه‎ها درصدد کمک به تقویت بخش آموزش است، در حوزه آموزش عالی، آمایش آموزش عالی مطرح شد همه دانشگاه‎ها باید برنامه راهبردی تهیه کنند که منطبق بر ضروریات نیازها باشد.

وی گفت: دولت در دو سال گذشته ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی با کشورهای پیشرفته در دست اجرا دارد تامین رشته‎های مشترک از اقداماتی بوده که به عمل آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.