۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
کد خبر: 500345

زاکانی تأکید کرد: آمریکا دست به یک انتخاب زده و انتخاب آن برگشتن به درون مرزهای خودش و حصار کشیدن دور کشور و ساختن ویرانه‌ای است که درون کشورش ایجاد شده است.

زاکانی: انتخاب ترامپ انتخاب دقیقی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، علیرضا زاکانی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مراسم رو نمایی از «آمریکای جهان سومی» که صبح امروز در دانشکده رسانه فارس برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر و میلاد حضرت زینب (س) گفت: در انقلاب اسلامی رقیب جدی و توانمند اسلام در عرصه بین‌المللی لیبرال سرمایه‌داری است و رقیب انقلاب اسلامی نظام سلطه و رقیب ایران هم آمریکا است. یعنی سلطه انقلاب یک سلطه جهانی است.

وی افزود: در نگاه لیبرال سرمایه‌داری انسان فقط بعد مادی است و جامع هم جمع جبری انسان‌ها است که دارای بعد مادی هستند و حد اعلا یک انسان غربی را می‌توانند شکل بدهند و انسان غربی هم در اوج خودش یک انسان آمریکایی است لذا هر کسی بخواهد رشد کند باید به سمت آمریکایی شدن برود.

زاکانی ادامه داد: جوامع هم جمع جبری بین انسان‌ها است و جمع جبری بین انسان‌ها یک عاقبت مهدومی دارد و هر جامعه‌ای بخواهد رشد و توسعه پیدا کند باید به سمت جوامع غربی برود و اوج این جوامع هم جامعه آمریکا است.

وی تأکید کرد: در نگاه اسلامی برعکس، انسان حد یقف ندارد. اولاً فقط بعد مادی ندارد و ابعاد عقلانی، شهوانی، رحمانی و غضب را می‌شود در انسان دید. ما سقفی برای انسان نداریم، سقف انسان، انسان کامل است که خود انسان کامل هم دائماً در حال رشد است.

زاکانی تصریح کرد: در نگاه اسلامی جامعه هم جمع جبری بین افراد نیست و این جامعه مانند انسان انتها ندارد و جامعه اسلامی تا الان به معنی کامل شکل نگرفته است، جامعه اسلامی کامل، جامعه مهدوی است.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: ما نیازمند یک تحول در جامعه هستیم انقلاب اسلامی به دنبال جهانی شدن قرآنی است و آمریکا هم به دنبال یک جهانی‌سازی تصنعی است.

وی گفت: اگر ما در داخل کشور نگاه به غرب را به عنوان الگو داشته باشیم و توسعه غربی را به عنوان الگو قرار دهیم باید به یاد داشته باشیم که به ستون‌هایی تکیه می‌زنیم که از درون پوک و خالی است. پس باید مسیری را انتخاب کنیم که بر مدار داشته‌های خودمان باشد از این منظر الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در این مسیر قرار دارد که باید در آن مسیر حرکت کنیم. توسعه غربی جز قهقرا چیزی برای ما ندارد.

زاکانی اظهار داشت: آمریکا یک آغازی دارد و در حال رفتن به سمت یک پایان است آغاز این کشور با قتل و جنایت بوده و در ادامه یک حصار جدی دور خودش کشیده و از درون دست به یک آبادانی زده است. بعد از جنگ دوم جهانی نیز پا به عرصه‌هایی گذاشت و موفقیت‌هایی هم داشت و با شکل‌گیری انقلاب اسلامی مسیر قهقرایی آمریکا شروع شده است.

وی در ادامه با اشاره به حمله آمریکا به کشورهای عراق و افغانستان و همچنین به اشاره به فروپاشی شوروی و پایان دو قطبی آمریکا – شوروی افزود: در سال 2001 وقتی حادثه برج‌های دوقلو اتفاق می‌افتد سطح جهانی آمریکا تقلیل پیدا می‌کند و به افغانستان حمله می‌کند. سال 87، 91 و 93 نیز به غزه حمله می‌کند یعنی آمریکایی‌ها که داعیه جهانی شدن را داشتند در چند ده کیلومتری معطل انقلاب اسلامی می‌شوند و ناموفق بیرون می‌آیند.

زاکانی در ادامه با اشاره به حوادث سوریه گفت: آمریکایی‌ها در سال 89 برای اینکه بتوانند خودشان را از مهلکه نجات دهند سراغ سوریه رفتند. ماجرای سوریه نشان داد که آن‌ها محتاج انقلاب اسلامی هستند.

وی افزود: مسیری که انقلاب اسلامی را طی کرد باعث شد که روسیه بیاید و در الگوی حرکتی که انقلاب اسلامی تصحیح کرده بود قرار بگیرد.

این نماینده سابق مجلس افزود: امروز در جایی هستیم که آمریکا ظرفیت خود را از دست داده است لذا اولین ضربه جدی خودش را از این صحنه سال‌ها است که می‌خورند. آمریکا دیگر آمریکای 38 سال پیش نیست، امروز آمریکا یک آمریکای خسته از نفس افتاده و پیر است که در هم‌آوردی‌هایی که با جمهوری‌اسلامی داشته توفیق پیدا نکرده است و در مسیری که ما طی کردیم آمریکا به دست خودش مسیری را طی کرده که به جز ناکامی چیزی نداشته باشد البته به ما ضربه زده است ولی این ضربات باعث رشد ما شده است.

زاکانی در ادامه با بیان اینکه دو نگاه در بین مسئولین ما وجود داشته و دارد گفت: یک نگاه، نگاه به درون است و اعتقاد دارد ساخت کشور باید از طریق توانمندی داخلی صورت گیرد و نگاه دیگر، نگاهی است که چشم به غرب دوخته و به خارج مرزها و ترحم آمریکا امید بسته است.

زاکانی ادامه داد: نگاه ما به غرب نگاه گزینشی است و ما مرعوب، شیفته و خودباخته تمدن‌های پوشالی آن‌ها نمی‌شویم. در نگاه دوم سعی می‌شود واقعیت‌های تلخ درون آمریکا به عنوان سرآمد جهان غرب به بیرون درز نکند و ما صدای شکسته شدن استخوان‌های آمریکا را نشنویم و از این شکسته شدن استخوان‌ها تعبیر دیگری کرده و ما را دچار انتخاب غلط کنند.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: کتاب «آمریکای جهان سومی» واقعیت‌های موجود در آمریکا را بیان می‌کند و نویسنده آن می‌گوید آمریکا از درون مانند یک کشور جهان سومی است در حال فروپاشی است. این کتاب می‌تواند برای عده‌ای از سیاستمداران ما که چشم امید به آمریکا دوخته‌اند واقعیت‌ها را بیان کند.

زاکانی اضافه کرد: این کتاب واقعیت‌هایی را از درون آمریکا بیان می‌کند و در آخر هم می‌گوید امروز آمریکا به تمام معنا یک ویرانه است و زیرساخت‌هایش در تمام حوزه‌ها در حال ویران شدن است این کتاب یک سند گویا از واقعیت‌های آمریکا است و کسی آن را نوشته که خودش علاقه‌مند به آمریکا است و این واقعیت‌ها را به عنوان درد بیان می‌کند.

وی افزود: نویسنده این کتاب از وضعیت نامناسب اقتصادی در آمریکا و از سه برابر شدن زندان‌ها در این کشور می‌گوید و پیشنهاد می‌دهد که هیچ راهی برای بیرون رفتن از این باتلاق وجود ندارد جز دستگیری از همدیگر و می‌گوید باید خودمان به هم کمک کنیم تا از آینده جهان سومی نجات پیدا کنیم.

زاکانی اظهار داشت: آن‌هایی که چشم و امید به آمریکا دارند باید بدانند که آمریکا امروز خودش را هم نمی‌تواند نجات دهد چه برسد به اینکه بخواهد کشور دیگری را نجات دهد.

وی ادامه داد: وقتی این واقعیت تلخ را از مسیری که آمریکا طی کرده است مشاهده می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ترامپ یک پدیده نیست و یک انتخاب کاملاً آگاهانه است برای اینکه سیاست‌های آمریکا با شکست مواجه شده و نتوانسته در مقابل روشن‌گری‌هایی که جمهوری‌اسلامی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و جهانی ایجاد کرده مقاومت کند.

زاکانی تأکید کرد: به همین دلیل آمریکا دست به یک انتخاب زده و انتخاب آن برگشتن به درون مرزهای خودش و حصار کشیدن دور کشور و ساختن ویرانه‌ای است که درون کشورش ایجاد شده است.

وی گفت: انتخاب ترامپ انتخاب دقیقی است زیرا آمریکا می‌خواهد به قبل از جنگ جهانی برگردد و با حصاری که دور خودش می‌کشد، خودش را بازسازی کند و عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند و لذا یک حرکت ناسیونالیستی افراطی را پیش گرفته و به دنبال این است با این کار مانع از طغیان درونی مردم و فروپاشی زیرساخت‌ها و همه آن‌ چیزی که آمریکا با آن شناخته شده است شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.