بیرجند- رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه تنها هدف سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی توسعه اقتصادی است و در این راستا زمینه اشتغال ۳۸۰ نفر فراهم شده است بیان کرد: درشهرستان بیرجند اگر باور فضای کسب و کار تقویت شود خوب است.

تنها هدف سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند توسعه اقتصادی است

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، مرتضی صفدری زاده شامگاه شنبه در مراسم بهره برداری از ۷ طرح اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اظهار داشت: این منطقه یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است.

وی افزود: از مجموع 16 منطقه‌ای که همزمان با این منطقه به تصویب رسید ند تاکنون۶ منطقه به مرحله اجرایی رسیده است و تنها ۲ منطقه عملیاتی شده است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه این منطقه یکی از مهمترین مناطق اقتصادی کشور است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است بیان کرد: همچنین  این منطقه جزو معدود مناطق اقتصادی است که توسط بخش خصوصی هدایت و راه اندازی می شود.

صفدری زاده  یکی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را نزدیک‌ترین منطقه ویژه ایران به شاهراه حلقوی افغانستان و مجاورت با ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان دانست و تصریح کرد: همچنین این منطقه جزو معدود مناطقی است که دارای قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است.

وی واقع شدن در مرکز ثقل چهار راه ترانزیتی کریدورهای منطقه ای و بین المللی و وجود گمرک و پایانه مرزی در مجاورت منطقه ویژه را از جمله مزایای این منطقه عنوان کرد و خاطرنشان کرد: همچنین امور مربوط به سرمایه گذاری در این منطقه توسط یک سازمان خصوصی جدا از ادارات دولتی انجام می شود که این امر نقش مهمی در کاهش بروکراسی اداری داشته است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند یادآور شد:همچنین این منطقه تنها منطقه ویژه اقتصادی ایران است که‌ دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی است.

صفدری زاده اظهار داشت: همچنین وجود فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان مرز مجازهوایی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن خراسان جنوبی در نقطه ثقل محور شمال، جنوب از جمله مزیت های دیگر این منطقه است.

وی از افتتاح  23 واحد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی خبرداد و افزود: برخی از این واحدها افتتاح یا با پیشرفت فیزیکی 20 درصد و برخی دیگر نیز در مرحله عقد قرارداد هستند.

 رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با اشاره به خدمات ارائه شده در این منطقه گفت: در این منطقه خدماتی شامل تجاری، صنعتی، خدماتی، شمیایی، سلولوزی، نساجی و خودرو سازی ارائه می شود.

صفدری زاده با بیان اینکه نمایشگاه کابل یک فرصت مناسب برای استان بود بیان کرد: در نمایشگاه کابل حضور منسجمی از فعالان اقتصادی را داشتیم که پرچم خراسان جنوبی در روابط تجاری در بالاترین سطح این نمایشگاه قرار گرفت طوری که الگویی برای مرز دوغارون و چابهار شده است.

وی از عقد قرارداد خواهرخواندگی این منطقه به عنوان پس کرانه چابهار خبر داد و خاطرنشان کرد: دولت نگاه خوبی به چابهار و بیرجند دارد و این تعاملات می تواند موقعیت خوبی را برای مرز ماهیرود فراهم کند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۸۰۰ کیلووات برق انشعاب دایر شده است و برای برق واحدهایی که‌ برایشان مجوز صادر شده است مقدار زیادی برق لازم است گفت: در این راستا باید تدابیری اندیشیده شود.

صفدری زاده خواستار تامین زیرساخت‌های اولیه در این منطقه شد و افزود: در مجموع برای این زیرساخت‌ها طبق قانون انتقال زیرساخت ها تا درب ورودی این منطقه خدماتی اعم از گاز ، برق ، آب، مخابرات برعهده دولت است اما با کم کاری های برخی از دستگاه های اجرایی بخشی از این زیرساخت ها را خودمان تأمین کردیم.

وی با اشاره به اینکه با صرف منابع درون‌سازی منطقه برخی امکانات انجام شده است اما باید اقدامات اصولی صورت گیرد بیان کرد: بحث گاز نیز همراهی نشده است که‌ باید در این موضوع نیز مدیریت شود.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با بیان اینکه گروه بزرگ تاپسر بحث اشتغال زایی را به عنوان بزرگترین مقوله خود در نظر دارد گفت:همچنین علیرغم اینکه هیچ یک از بانک های استان حاضر به تاسیس شعبه در منطقه ویژه نیستند اما آرین بانک افغانستان برای تاسیس بانک و صرافی در منطقه اعلام آمادگی کرده است.

صفدری زاده با بیان اینکه هدف ما تنها توسعه اقتصادی استان است نه سود آوری زود هنگام افزود: همچنین در این منطقه به سرمایه گذاران اسناد واحد های تولیدی‌شان واگذار می‌شود .

وی با بیان اینکه تنها هدف سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی توسعه اقتصادی است و در این راستا زمینه اشتغال ۳۸۰ نفر فراهم شده است بیان کرد: در شهرستان بیرجند اگر باور فضای کسب و کار تقویت شود خوب است.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: تأمین آب، برق و گاز یکی از درخواست های ما است که‌ امید است پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.