هر چند ممکن است شما نهایت سعی خود را در اعلام نظر صحیح تان داشته باشید، باز هم برخی از مردم هرگز به نظرات و حرف‌های شما گوش نخواهند کرد، منطق صحیحی ندارند و تنها در صدد ایجاد آشوب و هیاهو هستند، بنابراین زمان خود را برای بحث با این دسته از افراد هدر ندهید.

آرام باشید و با بی‌منطق‌ها بحث نکنید!

قدس آنلاین - همه آن‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، عضوی از دنیای مجازی هستند و در توسعه و بهبود آن نقش مؤثری دارند. شاید برای شما هم این موضوع پیش آمده باشد که در یکی از شبکه‌های اجتماعی خود، با یک بحث جمعی مواجه شوید و قصد تبادل نظر را داشته باشید. بحث‌های داغ شبکه‌های اجتماعی، موضوعی نیست که تمامی داشته باشد، گاهی یک خبر ساده در دنیا، می‌تواند جرقه ای برای ایجاد یک بحث چالش برانگیز در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باشد. گاهی نیز همین بحث‌های چالش برانگیز، فضای شبکه‌های اجتماعی را تبدیل به یک میدان جنگ تمام عیار می‌کند، مانند همان بحث‌هایی که پس از برگزیده شدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در فضای مجازی به راه افتاد.

گاهی برخی اظهارات در چالش‌های فضای مجازی، شبیه یک فریاد بی‌سرانجام در یک دعوای خیابانی به نظر می‌رسد، اما اگر شما از آن دسته آدم‌هایی هستید که قصد دارید به جای راه انداختن سر و صدا در یک جر و بحث، تأثیرگذاری مثبتی بر روی ذهن افراد داشته باشید، باید اصول مشخصی را در بحث‌های فضای مجازی رعایت کنید.

* اصول اولیه بحث در دنیای مجازی

قلدری برخی مردم، در بحث‌های آنلاین، طوری است که دیگران را وادار به سکوت می‌کند، اما قلدری، ضعیف ترین راه برای اثبات نظر و استدلال شخصی است. راه‌های مؤثرتری نیز برای استدلال صحیح در بحث‌های دنیای مجازی وجود دارد.

برای اثبات استدلال و نظر خود در دنیای مجازی، بهتر است از یک فرمول ساده پیروی کنیم، فرمولی که باعث می‌شود مخاطبان سخنان ما، آسان تر متقاعد شوند و حرفمان را بهتر بپذیرند.

اولین قدم و تاکتیک در فرمول متقاعد کردن افراد در بحث‌های مجازی، تأکید بر نظرهای مشترک شما با دیگران است. همچنین بهترین راه برای عنوان کردن یک استدلال تأثیرگذار، بهتر است پیش از گفتن استدلال خود درباره یک موضوع، در خصوص نکاتی بگویید که احساس می‌کنید، اغلب افراد حاضر در بحث، در آن زمینه با شما هم عقیده‌اند، سپس به عنوان موارد مورد نظر خود در آن زمینه بپردازید.

* تشخیص موقعیت

یکی از اصول مهمی که برای تأثیر بر دیگران در بحث‌های مجازی وجود دارد، تشخیص موقعیت بحث است. منظور از موقعیت آن است که تشخیص دهید آیا بحثی که قصد استدلال در آن را دارید، در موقعیت مناسبی مطرح شده است یا خیر و اینکه آیا موقعیت بحث برای مطرح کردن استدلال شما صحیح است یا خیر.

اگر در موقعیت مناسبی استدلال و توجیه خود را درباره یک موضوع در بحث‌های مجازی مطرح کنید، مسلماً بیشتر می‌توانید بر روی سایر افراد اثر بگذارید. توجه کنید که حتماً نظر خود را در موقعیت موجه مطرح کنید، موقعیتی که در آن ترسی از ترد شدن و هجوم نظرات مخالف نداشته باشید.

در این خصوص داشتن اعتماد به نفس هنگام بیان نظر و استدلال شخصی نیز نقش مهمی دارد. حتی اگر شما تمام حقایق را در خصوص یک موضوع ندانید، اما با اعتماد به نفس بالا نظر خود را در خصوص آن اعلام کنید، می‌توانید تأثیر مثبت بسیاری بر افرادی که به حرف‌های شما گوش می‌دهند، داشته باشید.

تحقیقات و مطالعات جهانی نشان می‌دهد که مردم اعتماد بیشتری به سخنران‌هایی دارند که دارای اعتماد به نفس بالاتری هستند، تا سخنران‌هایی که آگاهی بیشتری دارند.

* چگونه بحث را با آرامش پیش ببریم؟

برای آنکه هنگام بحث‌های مجازی، استدلال شما بیشتر بر دل سایر افراد بنشیند، بهتر است پیام‌های خود را در جملات کوتاه مطرح کنید. پیام‌های کوتاه تأثیر بهتری نسبت به پیام‌های مفصل و طولانی بر افراد دارد. اگر پیام کوتاهی را از خود به جای بگذارید، جایگاه شما معتبرتر خواهد ماند و آرامش بیشتری در ادامه بحث صورت می‌گیرد؛ زیرا تجربه نشان داده است که همواره توضیحات زیاد باعث ایجاد سوء تفاهم بیشتر خواهد شد.

برای آنکه حضور و نظر شما در بحث‌ها باعث ناراحتی افراد نشود، کسی را عصبانی نکند و بیشتر متقاعد کننده باشد، از شکلک‌های آرام کننده مانند لبخند استفاده کنید و کاملاً مؤدبانه صحبت کنید.

* با بی‌منطق‌ها بحث نکنید

همچنین این موضوع را نیز به خاطر بسپارید که هر چند ممکن است شما نهایت سعی خود را در اعلام نظر صحیحتان داشته باشید، باز هم برخی از مردم هرگز به نظرات و حرف‌های شما گوش نخواهند کرد، منطق صحیحی ندارند و تنها در صدد ایجاد آشوب و هیاهو هستند، بنابراین زمان خود را برای بحث با این دسته از افراد هدر ندهید.

در پایان این نکته را به ذهن بسپارید که در بحث‌های مجازی، لازم نیست حتماً با هر فردی صحبت کنید و یا پاسخ همه را بدهید، حتی گاهی اوقات در پست‌هایی که خودتان ایجاد می‌کنید، بهتر است امکان گذاشتن نظرات را مسدود کنید و یا حتی برخی از نظرات را نادیده بگیرید و از آن‌ها عبور کنید. رعایت همه این موارد باعث می‌شود که از حضور در شبکه‌های اجتماعی لذت بیشتری ببرید و حضور مثبت تر و سازنده تری در فضای بی پایان مجازی داشته باشید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.