ارائه ارز دولتی به زائران ، استفاده از تیم امنیتی همراه کاروان، خدمات بیمه ای و اسکان مسافران در هتل های مناسب از خدمات قابل توجه شرکت های مجاز زیارتی به شمار می رود.

سازمان حج و زیارت تعهدی دربرابر مشکلات کاروان های غیرمجاز ندارد

قدس آنلاین- مرجان عباسی/ مسیر کربلا کاروان های زیادی را در طول تاریخ به خود دیده است. کاروان هایی که حتی در زمان خلافت جور مثل حکومت اموی و عباسی با تحمل مشقت های فراوان زایران خود را به این بارگاه نورانی رسانده اند تا دمی در کنار سالار شهیدان آرامش دهند به روح و روان زائران.

هر چند هرگز نمی توان سفرکربلا را با هیچ سفری مقایسه کرد اما به دلیل مسائل و مشکلات امنیتی عراق و حضور گروهک های تروریستی در سالهای اخیر سفر به کرب و بلا تمهیدات ویژه خود را دارد که سازمان حج و زیارت آن را به طور رسمی به عموم مردم ابلاغ کرده و از آنها درخواست داشته تا در راستای افزایش ایمنی خود در کاروان هایی ثبت نام کنند که از سوی سازمان حج وزیارت مجوز دارند.

حال این سوال مطرح می شود که تاکید بر حضور در کاروان های مجوز دار در سفر به عتبات عالیات برای چیست؟ و چه کاروان هایی صلاحیت این امر را ندارند و می توانند امنیت زائران را با خطر مواجه کنند. قدس آنلاین در گزارش پیش رو به این موضوع پرداخته است.

عباس دمیرچی مدیر کل حج و زیارت استان البرز در پاسخ سوال ما می گوید: کاروان هایی که دارای مجوز سازمان حج  و زیارت هستند از فیلترهای خاصی رد می شوند و مدیران، راهنما و خدمه آنها آموزشهای مخصوصی می بینند که در مواقع ضروری بسیار کارآمد و واجب است اما کسانی که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند زیرمجموعه سازمان حج و زیارت کشور به شمار نمی روند.

وی برخی از دلایل استفاده از کاروان های مجاز را اعلام می کند و می گوید: کاروان های غیرمجاز قادر به استفاده از ارز دولتی برای زائران نیستند و عواملی که برای چنین سفری در نظر می گیرند طبعا کارآزموده نیستند. شرکت های غیر مجاز زائران را در برابر حوادث بیمه نمی کنند و از همه مهمتر آنها نمی توانند از حضور نیروهای امنیتی همراه کاروان بهره ببرند.

دمیر چی اضافه می کند: عدم دریافت خدمات درمانی رایگان، عدم وجود ستاد عملیاتی در خاک عراق برای پیگیری مشکات احتمالی، پرداخت هزینه های اضافی در طول سفر توسط زائر که در قرارداد ذکر نمی شود مشکلاتی است که برای زوار پیش می آید. همچنین شرکت های فاقد مجوز، مهمانسرای دم مرز برای اسکان و آرامش بیشتر مسافر ندارند و قادر به ارائه خدمات هتل مناسب به زائران نیستند. متاسفانه دیده شده که برخی افرادی که به عنوان مدیر کاروان زائران را به عتبات عالیات می برند، نسبت به زائران تعهدی ندارند و آنها را در طول سفر به حال خود رها می کنند. متاسفانه آنها شگردهای خاصی برای کوتاه کردن مدت سفر دارند که از آن برای سوددهی بیشتر خود استفاده می کنند.

البته در همین زمینه، خبرنگار قدس آنلاین تماس های مختلفی با دفاتر سیاحتی و زیارتی داشت؛ طی همین تماس ها هم متوجه شدیم که بسیاری از شرکت های سیاحتی تحت مجموعه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز خدماتی به زائران ارائه می دهند. برخی از این شرکت ها از حضور نیروهای امنیتی در کنار مسافران می گفتند و برخی این مورد مهم را غیرضروری عنوان کرده و گفتند چنین خدماتی به مردم ارائه نمی دهند.

تورهای عتبات عالیات دربهمن ماه سال جاری به دلیل ایام فاطمیه و سپس ایام نوروز آماده جذب زائران است؛ از این رو در تماس با آژانس های مختلفی متوجه تفاوت قیمت ها شدیم که بعضا به دلیل ارائه خدماتی از قبیل دوری یا نزدیکی به حرم های مطهر یا مدت زمان سفر بود.

دمیرچی مدیرکل حج و زیارت استان البرز درخصوص حضور شرکت های وابسته به سازمان گردشگری در ارائه خدمات زیارتی خاطرنشان می کند: شرکت هایی که تحت قالب دفاتر سیاحتی مشغول فعالیت هستند به خودی خود نباید در این حیطه وارد شوند از این رو در تفاهم نامه ای که سازمان حج و زیارت با  سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسانده قرار است که این سازمان در حوزه گردشگری فعال باشد و مسائل مربوط به زیارت در اختیار سازمان حج و زیارت قرار بگیرد. بی شک به منصه ظهور رسیدن چنین تفاهم نامه ای منجر به عدم سوء استفاده برخی از افراد به نام خدمات گردشگری می شود.

پیش ثبت نام نوروزی سفر به عتبات عالیات از سوی دفاتر رسمی سازمان حج و زیارت آغاز شده و زائران می توانند با مراجعه به سایت های سازمان حج و شناسایی دفاتر مجاز و استفاده از تلفن های هوشمند سازمان نسبت به انتخاب کاروان مجاز اقدام کنند.

دمیرچی به زایران توصیه می کند: حتما از طریق دفاتر مجاز به عتبات عالیات سفر کنند چراکه درغیر این صورت موارد فوت و ...از طریق قانونی به سختی انجام می شود. نماینده سازمان به کاروان های مجاز اشراف دارد و در صورت ایجاد مسائل امنیتی به راحتی امکان پیگیری وجود دارد.

میثم جعفری، مدیر یکی از کاروان های زیارتی، دراین باره با اشاره به فواید استفاده از کاروان های مجاز می گوید: زائرانی که از طریق کاروان های مجاز به عتبات سفر می کنند امکان استفاده از ارز دولتی را دارند. در این کاروان ها مدیر و روحانی و مداح کارآزموده به همراه زائران به عتبات عالیات اعزام می شوند. از جمله مسائل مهم در کاروان های مجاز اختصاص دادن نیروهای امنیتی به کاروان هاست که مسائل ترورستی را بسیار کاهش می دهد.

ارائه تمامی خدمات هتلینگ، ترنسفر و...ازجمله مزایای استفاده از کاروان های مجاز است که بین طرفین قرارداد یعنی زائر و سازمان حج و زیارت به امضا می رسد. خوشبختانه در هر استانی تعداد قابل توجهی دفاتر مجاز آماده ثبت نام زائران هستند، از این رو هیچ محدودیتی برای اعزام زائر وجود ندارد.

وی درباره هشدارهای سازمان حج و زیارت هم توضیح می دهد: آتش سوزی که طی روزهای گذشته در کربلا جان چند زائر ایرانی را گرفت از مسائلی است که می تواند هر زائری را که با کاروان های غیر مجاز سفر کرده باشد تهدید کند. از این رو سازمان حج و زیارت دراطلاعیه های خود براین نکته تاکید کرده که خدمات امنیتی فقط به کاروان های مجاز داده می شود و بهتر است مردم از طریق شرکت های مجاز خود را برای سفرهای زیارتی آماده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.