آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به اینکه اندیشه امام و رهبری شرک زداست، گفت: متاسفانه پس از بیرون انداختن شاه، هنوز شاهک‌ها هستند و باید در اندیشه‌ها، آنهایی که شاه‌سازند حذف شوند و اندیشه‌ای که امام‌ساز است، اندیشه‌ای که مطاع‌ از خدا بیاید.

اندیشه‌های «شاه‌ساز» با رفتن شاه نرفته‌اند/ شاه مؤمن نبود/ امام و رهبری خود را به خدا سپرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، آیت الله محی الدین حائری شیرازی امروز(یکشنبه 17بهمن ماه) در همایش اندیشه راقی با بیان  آیه «ان الارض یرثها عبادی الصالحون» گفت: رهبر معظم انقلاب بر اساس این آیه می‌فرماید که جهان بر سر یک پیچ تاریخی تاریخی است و مقصود از این پیچ تاریخی، انتقال قدت از مستکبران به مستضعفان است.

وی گفت: گفتمان امام راحل در عالم کثرت بود عالم وحدت مدنظرشان چه بود؟ شما بر روی بیانات اما و رهبری کار می‌کنید، در خصوص بیانات ایشان سؤال این است ک بر اساس سخنان ایشان، راه انتقال از عالم کثرت به عالم وحدت چیست؟ صالحان چه کسانی هستند که وارثان عالم و زمین می‌شوند؟

حائری شیرازی ضمن تبیین معنای صالحان گفت: مراد از صالحان در آیه یرثها عبادی الصالحون، همان واحدین و موحدین است. امروزه اختلاف و نزاع اصلی بر سر گفتمان شرک و گفتمان توحید است. ظلم از آثار شرک است.

وی با طرح این پرسش که گفتمان امام و رهبری چه نوع گفتمانی است گفت: گفتمان امام و رهبری همان گفتمان توحید است و آنچه که غرب در حال تزریق به عالم است، گفتمان شرک است. غرب هر چه که می‌کند عین عمل معاویه است، همانطور که معاویه اجازه نمی‌داد کسی شرک را تبیین کند ولی با گسترش توحید مشکلی نداشت، غرب امروز هم با تبیین ایمان مشکلی ندارد اما با تبیین شرک به شدت مشکل دارد.

نویسنده کتاب الولایة گفت: کسی با حسین بر سر نماز، روزه، حج و... مشکلی نداشت بلکه مشکل با حسین بر سر پرچم حرکت و اداره جامعه به دست چه کسی باشد.

عضو سابق مجل خبرگان گفت: معرفی رهبر انقلاب به عالم، یک کار توحیدی است زیرا به دیگران این را می‌فهماند که اطاعت از رهبری همان اطاعت از خدا است. علت اینکه خروجی داعش ضرر برای اسلام است این است که اطاعتش از ولایت محل خدشه است.

حائری شیرازی گفت: آنچه امام و رهبری را از حاکمان امروزی عالم اسلام و عالم مسیحی جدا می‌کند این است که ایشان اطاعت از خداوند دارند.

وی با بیان اهمیت تبیین توحید و نقش تبیین شرک در آن گفت: برای نشر توحید ابتدا باید شرک را تعریف کرد. متاسفانه پس از بیرون انداختن شاه از کشور هنوز شاهک‌ها حضور دارند و باید در اندیشه‌ها، آن اندیشه‌هایی که شاه‌ساز بوده و هست حذف شوند و اندیشه‌ای که امام‌ساز است، اندیشه‌ای که مطاع‌ از خدا بیاید.

حائری شیرازی با بیان تفاوت اندیشه شاه‌ساز و امام‌ساز گفت: تفاوت این دو اندیشه در این است که شاه، مؤمن اسمی بود اما رسما مؤمن نبود درحالیکه امام قلبا و ظاهرا مطاع و مؤمن بود. شاه بر مردم ولایت داشت و آنها را به ظلمت می‌برد اما امام و رهبری خودشان را به خدا سپرده‌اند. کسی که می‌خواهد در ولایت خدا باشد باید قدرتش را از خدا بگیرد و در راه خدا خرج کند.

وی گفت: روح تمام بیانات امام و رهبری  این است که مطالب ایشان برای شرک‌شناسی و راه توحید را نشان دادن بوده و هست. بنده چند توصیه به شما دارم، اول اینکه گفتمان شرک چیست را باید در کارهایتان داشته باشید. شما باید شرک را تبیین کنید تا توحید مشخص شود.

نویسنده کتاب انسان الهی گفت: تبیین شرک، شاقول شما و استخراج توحید، دیوار کشی بنای شماست. مرکز ایستادگی ما باید با مرکز ثقلمان منطبق باشد. مرکز ثقل ما، خداست و باید برنامه و راهکار ما در حوزه جاذبه الهی باشد. علت اینکه شرک فرو می‌ریزد این است که مرکز ایستادگی‌اش از مرکز ثقل جدا می‌شود.

وی گفت: باید نیاتتان را الهی و خالص کنید تا بتوانید به صورت صحیح و مستقیم رشد بیابید. راه عبور از شرک، اخلاص است و اگر کسی اخلاص داشت، موحد می‌شود، اگر کسی موحد شد، عاشق خدا می‌شود و عشق به خدا، خودپرستی و خودخواهی را از بین می‌برد.

حائری شیرازی در انتها با بیان جایگاه و اهمیت فضای مجازی گفت: مجموعه‌هایی مثل شما باید در فضای مجازی فعالیتشان را افزایش دهند. فضای مجازی امروز یک فرصت و نعمتی است که فاصله‌ها را کم کرده و انسانه‌ا را به همدیگر نزدیک کرده است. من به دنبال این هستم که علوم انسانی اسلامی و احکام اسلامی را به زبان علمی تبیین کنم تا جایی‌ که اساتید دانشگاه‌ها در داخل و خارج، این احکام اسلامی را از حیث علمی تایید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.