استان ها: شرکت ماشین سازی «هپکو» اراک که به دلیل مشکلات مالی تاکنون اعتراضات بسیاری از کارگران را به همراه داشته است بنا بر گفته برخی کارشناسان ریشه در بخش خصوصی و به گفته برخی دیگر نشات گرفته از بدقولی های دولتی ها دارد.

سرچشمه مشکلات «هپکو» کجاست؟بازگشایی بخت کارگران در گرو وعده های«نوبخت»

به گزارش قدس آنلاین، شرکت هپکو بنا بر اظهارات نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی چندین سال است به لحاظ مالکیتی بلاتکلیف مانده و کارگران این شرکت نمی دانند طرف حساب آن ها برای پیگیری مطالبات و حقوق شان دولت است یا بخش خصوصی؟

  شرکت هپکو که در زمان اوج فعالیت خود، یکی از برندهای خاورمیانه محسوب می شد بیش از ۱۰ سال است که به بخش خصوصی واگذار شده و مدیریت کارخانه ای که زمانی در اقتصاد منطقه، نقشی اساسی داشته حال به جایی رسیده است که از توان پرداخت مطالبات کارگرانش عاجز مانده و هر روز شاهد اعتراضات گسترده خیابانی است.

  هر چند که کارگران این کارخانه تغییر مالکیت این شرکت از دولتی به بخش خصوصی را سرمنشاء  بسیاری گرفتاری ها  می دانند اما عضو شورای کار شرکت هپکو اراک نبود همراهی مسوولان را ریشه برخی مشکلات می خواند.

 واگذاری نادرست به بخش خصوصی

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک گفت: در دی ماه سال ۹۳ قرارداد تحویل ۴۰۰ دستگاه لودر شرکت هپکو اراک با سازمان شهرداری های وزارت کشور امضاء شد ودر این قرار داد و با یک الحاقیه مقرر شد این تعداد دستگاه در پایان تیرماه ۹۵ تحویل شود.

لطیفی افزود: هپکو در این مدت تنها ۱۳۰ دستگاه از مجموع تعهدات خود تحویل داد و ۲۷۰ دستگاه دیگر به دلیل اختلاف کمیته فنی با سازمان شهرداری ها، مشکلات ارزی و یورویی و تنگناهای اقتصادی در موعد مقرر تحویل نشد.

وی بیان کرد: با این اوصاف شرکت هپکو اعلام کرد که چنانچه سازمان شهرداری های کشور مبلغی پیش پرداختی برای تحویل دستگاه های باقی مانده پرداخت کند، هپکو می تواند ۲۷۰ دستگاه باقی مانده دیگر که شامل ۱۳۵ دستگاه لودر و ۱۳۰ دستگاه لودر خاص هپکو را تا مردادماه ۹۶ با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال تحویل دهد.

وی اذعان کرد: البته این در شرایطی است که شرکت هپکو با همه مشکلاتی که با آن روبه رو است تعدادی از سفارشات سازمان شهرداری های کشور را آماده کرده بود که تحویل گرفتن این دستگاه ها از سوی سازمان شهرداری، بخشی از حقوق معوق کارگران را تامین کند در حالی که معاون وزیر کشور در این زمینه همکاری نکرد و این سفارشات هم اکنون در سالن های هپکو خاک می خورد.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک  ادامه داد: با این وجود به دنبال ناتوانی شرکت هپکو در پرداخت بدهی های کارگران، خیابان‌های اراک و تهران صحنه اعتراضات گسترده کارگرانی شد که ۷ ماه حقوق دریافت نکرده بودند و با پیگیری های فراوان در نهایت قول دهم بهمن ماه برای حل مشکلات هپکو داده شد.

هپکو بدهکار تر می شود

لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک در این خصوص ادامه داد: روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه قرار داد سازمان شهرداری های کشور با شرکت هپکو با حضور رئیس سازمان بازرسی و رئیس دیوان محاسبات کشور و استاندار مرکزی به امضای خندان دل معاون وزیر کشور رسید.

لطیفی اظهار کرد: با امضای این قرار داد سازمان شهرداری های کشور مبلغی را به شرکت هپکو پرداخت خواهد کرد که مبلغ این پرداخت حدود دو ماه از حقوق معوقه کارگران را تامین می کند.

وی ادامه داد: این مبلغی که از سوی سازمان شهرداری های کشور بابت امضای قرار داد پرداخت می شود در یکی از بانک ها به عنوان سپرده نگهداری می شود و به سه برابر این مبلغ به شرکت وام پرداخت می شود.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: شرکت هم این مبلغ وام را به عنوان حقوق کارگران پرداخت می کند و اقساط را، خود شرکت پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: با این شرایط بدهی های شرکت هپکو افزایش پیدا می کند و هپکو به بانک ها بدهکارتر می شود.

در انتظار وعده های نو

لطیفی، نماینده کارگران و عضو شورای اسلامی کار شرکت هپکو افزود:  به درخواست این شورا، از نماینده عالی دولت در استان مرکزی و معاونین استاندار در خواست کردیم که با توجه به تنش های به وجود آمده، آقای نوبخت جلو آمده و در جمع کارگران حضور پیدا کنند. تا از نزدیک در جریان مشکلات کارگران شرکت بزرگی چون هپکو قرار بگیرد.

وی در خصوص مصوبات سفر نوبخت معاون رئیس جمهور به اراک پیرامون هپکو گفت: در این جلسه معاون رئیس جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی تاکید کرد تا معوقات کارگران شرکت هپکو را تا پایان اسفندماه پرداخت کنند.

لطیفی اظهار کرد: همچنین رئیس سازمان برنامه بودجه در تماسی با مدیر کل بانک ملی دستور پرداخت ۴۵ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید را که قبلا مصوب شده بود و به دلیل معوقات شرکت پرداخت نشده بود را دادند.

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: قول هایی که نوبخت به کارگران دادند تا حدودی کارگران را دلگرم کرده است و امیدواریم که با عملیاتی شدن این تصمیمات بخشی از مشکلات کارگران کاسته شود.

سرگذشت هپکو

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید.

در پی اجرای سیاستهای اصل ۴۴  شرکت هپکو در سال ۸۵ به  بخش خصوصی واگذار شد و در طول سالهای فعالیت، علاوه بر تحکیم روابط با شرکای خود جهت انتقال تکنولوژی و تامین محصولات و قطعات،  نسبت به توسعه روابط با تامین کنندگان معتبر جهانی در کلیه زمینه ها اقدام کرد.

مدیریت شرکت از سال ۸۷ به منظور توسعه کسب و کار اقدام به ایجاد شرکتهای مستقل کرد بطوریکه در حال حاضر ۱۱ شرکت تحت مالکیت هپکو تاسیس شده و فعال هستند.

بعد از واگذاری نادرست شرکت به بخش خصوصی،سوء مدیریت و ایجاد شرکت های مستقل از این شرکت که سوددهی لازم را نداشتند، مشکلات شرکت هپکو آغاز و در سه سال اخیر مشکلات به اوج خود رسیده است به طوری که کارگران شرکت در این مدت چندین بار در اعتراض به مشکلات هپکو تجمع کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.