۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 500802

هرزگردی تلگرامی

سید مصطفی حسینی راد

«هرزگردی تلگرامی» عنوانی است که برای وقت صرف کردن پای تلگرام و سر زدن به گروه ها و کانال های مختلف در ساعات بسیاری از روز در نظر گرفته شده است.

قدس آنلاین - استفاده از شبکه‌های مجازی و آسیب‌های آن بحثی است که این روزها به دفعات مطرح شده و شاید شما خواننده گرامی هم مخاطب این بحث‌ها بوده‌اید. با آمدن پیام‌رسان‌های موبایلی و بخصوص «تلگرام» که از طراحی و سرعت خوبی برخوردار است و دسترسی و کار با آن نیز آسان است، تقریباً همه اقشار جمعیتی، به استفاده از آن روی آورده‌اند.

در این میان «زنان خانه‌دار» که البته زنان شاغل را هم شاغل می‌شوند - چون این بانوان هم باید نقش مادری و همسری را ایفا کنند - از مشتریان ویژه و پروپا قرص این پیام‌رسان هستند. گاه دیده می‌شود این بانوان ساعت‌های متوالی و طولانی از وقت خود را در تلگرام و کانال‌ها و گروه‌های مختلف آن سپری می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود وقت لازم و کافی برای رسیدگی به امور منزل را نداشته باشند.

متأسفانه این حضور تلگرامی به حضور نداشتن در فضای خانواده منجر می‌شود و گاه در ساعات پایانی شب و حتی در بستر خواب هم گوشی هوشمندِ خانم، بر هم‌صحبتی با همسرش ترجیح داده می‌شود که این مسأله آثار زیانباری بر روابط زناشویی و خانوادگی دارد.

«هرزگردی تلگرامی» عنوانی است که باید برای این موضوع در نظر گرفت. این مسأله تنها شامل بانوان نمی‌شود و آقایان را هم در بر می‌گیرد اما باید پذیرفت از آنجایی که عمود و ستون خانواده «زن» است و اوست که روابط بین افراد را در محیط داخل خانواده تنظیم می‌کند و بهبود می‌بخشد، هرگاه حضور او در خانواده کمرنگ شود، ارتباطات بین فردی تمام اعضای خانواده آسیب می‌بیند.

برخی بهانه‌ها از سوی بانوان برای حضور بیش از حد در شبکه‌های موبایلی از قبیل این که به یادگیری آشپزی و خانه‌داری یا احوال‌پرسی از بستگان می‌پردازم نیز، تنها بهانه است و همه می‌دانیم که هر کسی با هر نیتی وقتی وارد این محیط می‌شود اگر مدیریت زمان نداشته باشد و اولویت‌هایش روشن نباشد، گرفتار امواج هرزگردی می‌شود و بدون این که متوجه باشد، ساعت‌ها از وقت طلایی خود را از دست می‌دهد. درست مثل قایقی سرگردان در امواج دریا که روی دست امواج، بی‌هدف از این سو به آن سو می‌رود و سرانجام هم به هیچ ساحلی نمی‌رسد. حالا اگر از همین فرد بپرسید که در دو سه ساعتی که در تلگرام بودی دقیقاً چه چیزهایی آموختی و به دست آوردی، نمی‌تواند پاسخی بدهد و چیزی به یاد آورد؛ زیرا اصولاً از این هرزگردی‌ها و هله هوله‌خوری‌های مجازی، چیزی دستگیر افراد نمی‌شود.

نیاز به همصحبتی و گفت‌وگو، بیان عواطف و احساسات و در میان گذاشتن اخبار خانوادگی، جدای از امورات روزمره خانه از قبیل رُفت و روب، شست‌وشو، پخت و پز و رسیدگی به درس و مشق بچه‌ها و... از نیازهای حیاتی «خانواده» است که با آمدن شبکه‌های موبایلی و بخصوص «تلگرام» جای آن تنگ شده است. به نظر می‌رسد ضروری است کارشناسان در این زمینه هشدارهای بیشتری بدهند و بانوان محترم هم کمی از گوشی هوشمند و تلگرامشان فاصله بگیرند تا خدای نکرده زندگی‌شان دچار آسیب نشود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.