استان ها:محیط‌زیست البرز باوجود زیبایی‌های منحصربه‌فرد و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مغناطیسی در جذب گردشگران ایران و جهان اما به دلیل بی‌توجهی به زیرساخت‌ها و نیازها حال‌وروز خوبی ندارد.

حال محیط زیست البرز ناخوش است/«باغ شهر» خاکستری شد

درحالی‌که خشک‌سالی دامن تمامی منابع آبی کشور را گرفته است بسیاری از مردم البرز دلشان را به سد کرج خوش کرده‌اند اما واقعیت این است کل ظرفیت آبی رودخانه کرج حدود ۴۵۰ تا۵۰۰ میلیون مترمکعب است که از میزان ۳۵۰ میلیون مترمکعب از این آب حقا به شهر تهران است و با این شرایط کرجی‌ها از آب سد کرج محروم‌اند.

در سال‌های گذشته به دلیل خشک‌سالی و عدم تزریق آب‌های سطحی بر اساس گزارش‌ها سالانه یک متر در دشت کرج و دشت کردان با افت آب مواجه بوده که باعث فروافت آب سد شده است و برای اینکه کیفیت آب بالا برود آب سد را با آب چاه مخلوط می‌کنند

اما کرج که روزی به‌عنوان باغ شهر و شهری سبز شناخته می‌شد به سمت شهر خاکستری می‌رود و باغ‌ها به‌سرعت زیادی به ساختمان تبدیل‌شده است.

۸۰ درصد روستاها تصفیه فاضلاب ندارند

جاده چالوس به‌عنوان چهارمین جاده زیبای جهان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز نیز محسوب می‌شود و به دلیل تردد بالای مسافر در این جاده  و در حاشیه رودخانه کرج و محدوده این استان حدود ۱۰۰تا ۱۲۰ واحد خدماتی و رفاهی شکل‌گرفته است که این تعداد باعث افزایش تولید زباله در این استان نیز شده است.

اما این استان نیز مانند بسیاری از مناطق کشور با مشکل مدیریت پسماند روبروست، برای مدیریت فاضلاب‌های روستایی نیز کار اساسی صورت نگرفته است و متولی خاصی ندارد.

مدیرکل محیط‌زیست استان با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد فاضلاب‌های استان وارد محیط‌زیست می‌شود گفت: به لحاظ شاخص مدیریت فاضلاب این استان دچار یک عقب‌ماندگی ۱۰-۱۵ ساله نسبت به دیگر استان‌ها است و درحالی‌که در کشور میانگین انشعابات متصل به شبکه حدود ۵۰ است، در استان البرز این شاخص ۱۹ درصد است.

حسین محمدی ادامه می‌دهد: از تعداد انشعاباتی که متصل به سیستم تصفیه این شاخص ۲۵-۳۰ درصد است اما در استان البرز این شاخص ۶ درصد است که یک فاجعه محسوب می‌شود. یعنی فاضلاب در محیط‌زیست‌ رها می‌شود و مشکل آلودگی خاک و آب‌های زیرزمینی و به خطر انداختن سلامت مردم را ایجاد می‌کند.

در حال حاضر حدود ۱۴ درصد واحدهای صنعتی در این استان قرار دارد، که این حجم فعالیت نیز بر چالش‌های اساسی استان یعنی مدیریت پسماند و فاضلاب دامن می‌زند.

آلودگی هوا

اما از چالش‌های اساسی استان البرز، مشکل آلودگی هوا است، البرز ۳ دهم مساحت کشور رادار است درحالی‌که ۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند، این استان ۳ و نیم درصد رشد جمعیت دارد که معادل دونیم برابر میانگین رشد جمعیت کشور است.

حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد واحدهای صنعتی و تولیدی در استان البرز مستقر است به همین لحاظ فشار چند برابری به منابع طبیعی وارد است و با چالش بحران آب، آلودگی هوا و عدم مدیریت اصولی زباله و فاضلاب مواجه است.

رتبه سوم زمین‌خواری

چون البرز جنوبی متصل به البرز مرکزی و قسمتی هم متصل به تهران است به حیات خلوت شکارچیان معروف است.

استان البرز در حریم رودخانه کرج و جاده چالوس با تجاوز به حریم رودخانه و تغییر کاربری‌های غیرمجاز زیادی روبروست، این تجاوزات بخصوص در دهه گذشته بسیار دامن زده‌شده است و بر اساس گزارش سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور این استان پس از تهران و مازندران رتبه سوم زمین‌خواری را دارا است.

این استان ۱۰ برابر میانگین تراکم جمعیت در ایران را دارد و ردپای اکولوژیکی این استان، ۱۰ برابر میانگین کشوری است.

رشد جمعیت البرز، ۳ و نیم درصد یعنی معادل و دو و نیم برابر رشد جمعیت کشوری است که عمدتاً به دلیل مهاجرت اتفاق می‌افتد.

کرج رتبه اول تولید نخاله‌ساختمانی

روند تخریب و نوسازی در کرج نسبت به دیگر شهرهای کشور بسیار پررونق است، حاصل ولع ساخت‌وساز را می‌توان در محل تخلیه نخاله‌های ساختمانی که با قدمت ۴۰ ساله در حاشیه شهر قرار دارد مشاهده کرد، در این منطقه انباشتی از نخاله‌های ساختمانی ایجادشده و تپه‌هایی با ارتفاع زیادی را به وجود آورده‌اند.

مدیرکل محیط‌زیست استان تصریح می‌کند که روزانه حدود ۱۰۰۰ کامیون برای تخلیه نخاله‌ها به این محل می‌آیند و در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه ۱۰ هزار تن نخاله ساختمانی در این محل تخلیه می‌شود.

حسین محمدی ادامه می‌دهد: قرار است در کرج با پیگیری‌های انجام‌شده قرار است یک واحد تولید مصالح ساختمانی از نخاله از کشور چین با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان ایجاد شود تا حدود ۳۰ درصد نخاله‌ها را پوشش می‌دهد.

آلودگی هوا

کرج بعد از تهران و مشهد با چالش اساسی آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند و پدیده ریز گرد نیز در این استان  به دلیل منشا خارجی و داخلی با برخاستن گردوغبار از جنوب قزوین، شمال البرز مرکزی هوای استان خاکستری می‌شود.

محمدی بیان می کند: اگر به نیازهای استان در این حوزه توجه ویژه ای شود، گام های بلند و مثبتی در جهت ارتقای وضعیت زیست محیطی استان می توانیم برداریم.

وی از جمله این برنامه ها را دنبال کردن برنامه کاهش آلودگی هوا و تامین منابع آن، مدیریت پسماند و ایجاد زیرساخت های لازم برای مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه، موضوع اختصاص حق آبه از رودخانه کرج و الحاق ۸۰ هکتار از باغ سیب در اختیار دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.