مشهد- با وجود اینکه خراسان رضوی یکی از قطب های کشت پنبه در کشور است اما مشکلات متعدد از جمله کمبود آب و واردات پنبه نامرغوب موجب شده تا کشت این محصول از ۴۰ هزار هکتار در سال ۹۰ اکنون به ۱۷ هزار هکتار کاهش یابد.

پنبه صنایع نساجی خراسان رضوی زده شد/سایه اندازی رکود بر کارخانه های پنبه پاک کنی

به گزارش قدس آنلاین، در استان خراسان رضوی، شهر سبزوار از شهرستان های پیشرو در تولید این محصول است و از همین رو با داشتن ۶ کارخانه پنبه پاک کنی حرف های بسیاری در تولید این محصول با ارزش دارد.

اما چند سالی است که واردات بی رویه پنبه از کشورهای آسیای میانه در فصل برداشت این محصول، قیمت پایین خرید و هزینه های بالای تولید، خاک سردی را بر روی این محصول سفید شهرستان سبزوار پاشیده است و موجب تعطیلی کامل ۳ کارخانه و به حالت نیمه تعطیل درآوردن ۲ کارخانه دیگر شده است.

براساس اعلام مدیر جهاد کشاورزی سبزوار سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های این شهرستان زیرکشت محصول پنبه رفته است و امسال ۱۲ هزار تن محصول پنبه از ۴ هزار هکتار زمین زیرکشت این محصول به دست آمده است.

منصور برغمدی می گوید: نبود نیروی کار، رغبت کشاورزان به کشت پسته و زعفران و افزایش هزینه های تولید سبب شد تا کشاورزان امسال زمین کمتری را به کشت پنبه اختصاص دهند.

وی خاطرنشان می کند: امسال کشت نشایی پنبه در ۲ هکتار از کشتزارهای شهرستان به صورت آزمایشی اجرا شد که طرح مورد استقبال کشاورزان سبزواری قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه می دهد: کاهش نوبت آبیاری، افزایش بهره وری، کاهش بذر مصرفی و کاهش هزینه های تولید از مهمترین مزایای کشت نشایی پنبه است.

ضعف مدیریت کمر صنایع را خم کرده است

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که فرسودگی تجهیزات و ضعف مدیریتی و سوء مدیریتی است که کمر واحدهای تولیدی را خم می کند و کارخانه ها را به تعطیلی می کشاند.

واردات بی رویه پنبه از کشورهای آسیای میانه در فصل برداشت این محصول، قیمت پایین خرید و هزینه های بالای تولید، خاک سردی را بر روی این محصول سفید شهرستان سبزوار پاشیده است و موجب تعطیلی کامل ۳ کارخانه و به حالت نیمه تعطیل درآوردن ۲ کارخانه دیگر شده استوی حمایت دولت از واحدهای تولیدی با ارائه تسهیلات مناسب را یکی از راه های نجات بنگاه های تولیدی کشور می داند و می گوید: دولت با ارائه تسهیلات مناسب و نرخ بازپرداخت کم باید از واحدهای تولیدی که در آستانه ورشکستگی هستند، حمایت کرده و با ایجاد بازار فروش مناسب برای کالاهای تولید داخل به رفع بخشی از مشکلات آنها کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان می کند: بسیاری از کارخانه ها و واحدهای تولیدی برای فرار از تعطیلی باید با مشارکت بخش خصوصی نوسازی شوند. سرمایه گذاری، اصلاح ساختار و تزریق منابع از ضروریات اولیه جهت حفظ کارخانه ها و واحدهای تولیدی، حمایت از تولید ملی و بیکار نشدن نیروی کار است.

وی با اشاره به اینکه واردات بیش از حد سبب تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران می شود، ادامه می دهد: زمانی کالایی وارد یک کشور می شود که تولید آن کالا در کشور امکانپذیر نبوده و یا اینکه تولید با هزینه های بسیاری همراه باشد، اما متاسفانه وارداتی که امروزه با آن مواجه هستیم واردات همه نوع کالا به کشور است و باعث شده تا کالای بی کیفیت خارجی بازارها را اشباع کند.

سبحانی فر همچنین به ارائه وام با سودهای کلان از طرف بانک ها به سرمایه گذاران و واحدهای تولیدی اشاره می کند که این مساله بانک ها را به بنگاه تبدیل کرده است، می گوید: شرکت ها و کارخانه ها برای رونق دوباره و جلوگیری از تعطیلی باید به خریداران واجد شرایطی واگذار شود که بتوانند با نوسازی منابع و تزریق تفکر مدیریت اصولی این مجموعه ها را مدیریت و اداره کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.