استان ها: طرح اصلاح هندسی میدان هفت تیر شاهرود و قطع و جابه جایی ۱۰۰ اصله درخت محدوده این میدان با واکنش های بسیار افکار عمومی روبه رو شده است و در حالی که این درختان بیش از دو دهه عمر دارند اما مجوز قتل آن ها صادر شده است.

درختان «هفت تیر» شاهرود پای چوبه دار

به گزارش قدس آنلاین، طرح جابه جایی ۱۰۰ درخت میدان ۷ تیر شاهرود با عمری بیش از دو دهه برای طرح اصلاح هندسی این میدان به منظور ساماندهی و کم کردن حوادث ترافیکی، با واکنش های فراوانی از سوی شهروندان و خبرنگاران به ویژه در فضای مجازی مواجه شد.

افکار عمومی که معتقد است قطع این درختاران مسکنی موقتی برای اصلاح مشکل میدان ۷ تیر شاهرود است خواستار تغییر این تصمیم شدند و به جای آن با توجه به حادثه خیز بودن این میدان با همراه کردن دولت و مسئولان اقدام به ساخت زیرگذر و روگذر کنند.

میدان خطر ساز

شهردار شاهرود در توضیح این تصمیم گفت: میدان هفت تیر در چند سال گذشته حادثه خیر بوده است و جان شهروندان همیشه در معرض خطر قرار داشته است.

سیدحسن میرفانی افزود: به همین دلیل بارها تغییراتی در شکل میدان ایجاد شد که در نهایت به وضعیت کنونی درآمده است و در نهایت از آنجا که شهرداری تا چند سال آینده بودجه ای برای احداث تقاطع غیر هم سطح ندارد در نهایت در شورای ترافیک طرح ایجاد دور برگردان تصویب شد که این کار نیازمند قطع یا جابجایی حدود ۱۰۰ درخت خواهد بود که در مقابل جان مردم چیزی نیست.

وی با اشاره به اینکه ما امیدواریم پس از جابجایی این درختان خشک نشوند، گفت: این پروژه حدود ۷۰۰میلیون تومان برای شهرداری هزینه در بر دارد در حالیکه نصب چراغ راهنمایی که مد نظر اهالی رسانه است فقط ۲۵میلیون تومان هزینه برای ما خواهد داشت.

وی گفت: علیرغم اینکه من مجوز قطع و جابجایی درختان را در دست دارم اما تا روز آخر اقدام به این کار نخواهیم کرد تا شاید طرح جدیدی با نظر مردم، رسانه ها دوستداران محیط زیست و دانشگاهیان ارائه و تائید شود که البته بعید می دانم این کار رخ دهد.

قطع ۱۰۰ درخت

دبیر شورای ترافیک و معاون فرماندار شاهرود نیز در این خصوص گفت: در صورتی که نظر کمیسیون قطع اشجار در این زمینه مثبت باشد، این درختان یا قطع یا به مکانی دیگر انتقال داده می‌شوند.

حسن ترکمانی افزود: نظر به تصمیم شهرداری شاهرود مبنی بر اصلاح هندسی میدان هفت تیر شاهرود و اصلاح بار ترافیکی این میدان و لزوم این اصلاح هندسی، شهرداری شاهرود پروژه ایجاد ۲ دوربرگردان بین چهارراه دادگستری و میدان هفت تیر این شهر را آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای این پروژه، تصمیم گرفته شد تا نسبت به  تعریض خیابان بین چهارراه دادگستری و میدان هفت تیر اقدام شود گفت: بر این اساس شهرداری شاهرود مجبور به قطع بیش از ۱۰۰ درخت در این محدوده می‌شود.

اما با این توضیحات بازهم خبرنگاران معتقدند که یا باید طرح اساسی باشد و کارشناسی شده و یا هرگز اجرا نشود چرا که اجرای این طرح تنها صورت مساله را پاک می کند و بازهم به افق های دور آن توجهی نمی شود. ضمن اینکه میدان بزرگ ۷ تیر که یکی از نمادهای زیبای شاهرود است عملا در این طرح به حاشیه رانده می شود.

آن ها معتقدند که برای تامین بودجه احداث زیرگذر یا روگذر می توان از راهکارهایی چون استقراض بانکی یا از شهرداری های بزرگ و یا واگذاری طرح به پیمانکار بخش خصوصی و دریافت عوارض طی قراردادی چندیدن ساله و در نهایت استفاده از پتانسیل بزرگان شاهرودی در تهران و گرفتن همه یا بخشی از بودجه استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.