معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه باید به فرآیند تکمیل اطلاعات آثار موجود در موزه‌های ایران سرعت داد از نامه‌نگاری با دستگاه‌ها برای دریافت فهرست‌ آثار تاریخی خبر داد.

نامه‌نگاری با دستگاه‌ها برای دریافت فهرست تاریخی‌/ لزوم افزایش سرعت در تکمیل اطلاعات آثار موجود در موزه‌های ایران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدحسین طالبیان در آیین گشایش نمایشگاه مجموعه‌های استردادی اشیا فرهنگی تاریخی گفت: قبل از انقلاب و همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی چنین دستاوردی مبنی بر استرداد اشیا فرهنگی تاریخی در کشور نداشتیم و این موضوع مدیون همکاری بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سفرای ایران در کشورهای خارجی و وزارت خارجه بوده است.

وی افزود: خرید و فروش اموال و آثار تاریخی کشورها در جهان رو به افزایش است و این سرقت از کشورهایی صورت می‌گیرد که سابقه تاریخی زیادی دارند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:‌ در سال 1970 کنوانسیونی برای مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی امضا شده که ایران هم آن را امضا کرده است.

طالبیان تصریح کرد:‌رصد حراجی‌ها در سطح بین‌المللی یکی از مأموریت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و در همین جهت تلاش می‌کنیم آثاری که از ایران سرقت شده را با همکاری وزارت خارجه و سفرای کشورمان در خارج از کشور بازگردانیم.

وی گفت: یکسری اموال تاریخی فرهنگی در حراجی‌ها معامله می‌شود که متعلق به برخی خانواده‌ها بوده و به صورت مورثی به آنها رسیده اما چون اسناد و اطلاعاتی در این خصوص در اختیار نداریم مشکلاتی برای بازگشت آنها از کشورهای خارجی پس از سرقت‌شان وجود دارد. اما وقتی اسناد وجود داشته باشد می‌توانیم با برخی اقدامات آن را بازگردانیم.

طالبیان گفت: بخشی از آثار موجود در حراجی‌ها از سوی قاچاقچیان بین‌المللی صورت گرفته است که برای مثال می‌توان به آثار جیرفت اشاره کرد. اما بعد از شکایت جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم جهت بازگشت این آثار پس از ارائه اسناد به وجود آمده است.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:‌ آیین‌نامه اموال تاریخی و فرهنگی بسیار مهم است و برهمین اساس از سال گذشته با نامه‌نگاری با دستگاه‌ها را برای دریافت فهرست و اسناد تاریخی در اختیارشان را آغاز کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها آثار فرهنگی تاریخی در اختیارشان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کردند و برهمین اساس تلاش داریم تا ضمن حفاظت از آنها مانع از سرقت شویم.

طالبیان گفت: باید تلاش کنیم تا با مسئولیت‌پذیری تمامی دستگاه‌ها هرچه سریعتر ارائه اسناد و فهرست آثار تاریخی سرعت بگیرد.

وی افزود:‌ هم‌اکنون 300 کلکسیون‌دار در کشور وجود دارد و آنها مجوزهای لازم را برای حفظ آثار دریافت کرده‌اند و حتی اطلاعات آثار خود را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده‌اند و می‌کوشیم تا با این کار مانع از سرقت آثار فرهنگی تاریخی ایران شده و در صورت سرقت هم با اقدامات اساسی آنها را بازگردانیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استرداد اشیای تاریخی و فرهنگی نتیجه همکاری‌های بین‌المللی و همچنین مشارکت تمامی دستگاه‌های متولی در ایران است.

طالبیان بیان داشت: این اشیا با دستور عباس سلطانی‌فر رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با پروازی اختصاصی و ویژه به ایران بازگشته است.

وی گفت: با پلیس اموال فرهنگی ایتالیا برگزاری کارگاهی ویژه برای آشنایی با نحوه قاچاق آثار تاریخی و فرهنگی از سوی قاچاقچیان و همچنین مبارزه با آنها صورت گرفته است. 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: قرار است اطلاعات آثار موجود در موزه‌های ایران به سرعت جمع‌آوری و تکمیل شود و به سازمان بین‌المللی میراث فرهنگی ارائه شده تا در هنگام بروز مشکل بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: تلاش داریم 30 هزار لوح گلی در آمریکا را بازگردانیم البته مؤسسه شرق‌شناسی کالیفرنیا تعلق این آثار به ایران را اعلام کرده و امیدواریم به زودی شاهد بازگشت این اموال باشیم.

در ادامه این برنامه رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه هم‌اکنون در این سازمان رصد ویژه‌ای از تمامی حراجی‌ها و خرید و فروش اشیا و اموال تاریخی و خروج آنها از کشورمان طراحی و صورت گرفته و تلاش داریم تا جهت بازگشت آنها به کشورمان اقداماتی را انجام بدهیم.

وی افزود: بازگشت این اشیای تاریخی و فرهنگی بعد از 60 سال به کشورمان نتیجه تلاش تمامی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در ادامه این برنامه سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: هر اثری از شئونات مختلف دارای اهمیتی خاص است اما در میراث فرهنگی معتقدیم تمامی میراث از جهت حفاظت، پژوهش و معرفی واجد اهمیت است.

بهشتی گفت: 4 هزار قطعه از تخت‌ جمشید در موزه‌های دنیا وجود دارد و یکی از موضوعاتی که همواره مورد افتخار موزه‌های دنیا است وجود برخی آثار ایرانی در آنجا است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: باید با ارائه اسناد متقن مالکیت خود را در خصوص آثار تاریخی و فرهنگی متعلق به ایران اثبات و زمینه بازگشت این آثار را به کشورمان ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: کشورهایی که تاریخ کوتاهی دارند معمولاً در مجامع بین‌المللی زبان درازتری را در قبال کشورهای دارای تاریخ کهن مانند ایران، چین، هند، ایتالیا و یونان دارند و می‌کوشند تا کنوانسیون 1970 را زیر سؤال ببرند.

بهشتی در پایان افزود: تلاش‌های مختلفی در سال‌ها و ده‌های گذشته در خصوص بازگشت اموال تاریخی و فرهنگی به ایران شده و این دولت توانسته میوه آن را بچیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.