ایلام-رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، گفت: با اجرای طرح‌های احیای زمین‌های کشاورزی و سامانه گرمسیری، بیش از ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تبدیل به زمین‌های آبی و مجهز به سیستم آبیاری مدرن خواهد شد.

 ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام مجهز به سیستم آبیاری مدرن می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سید محمد تراب میری عصر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه حدود ۳۰ میلیارد تومان سهم مکانیزاسیون استان بوده است، اظهار داشت: تاکنون ۱۳ میلیارد تومان جذب‌شده و ماشین‌آلات کشاورزی مورد نیاز نیز خریداری‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۶۰۰  هکتار در سال جاری کاشت محصول کلزا داشته‌ایم، افزود: این محصول یکی از نیازهای مهم کشور است و خوشبختانه اقدام‌های بسیار مناسبی در راستای توسعه این محصول در سطح استان صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه در سازمان جهاد کشاورزی علاوه بر بحث کمیت، حوزه کیفیت محصولات نیز مدنظر است، بیان داشت: ما به دنبال تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم در تولید محصولات کشاورزی هستیم.

سید محمد تراب میری با اشاره به اینکه سموم شیمیایی آثار مخرب زیست محیطی داشته و سلامت مواد غذایی و بهداشت جامعه را به خطر می‌اندازد، یادآور شد: توسعه مبارزه بیولوژیکی با آفت‌ها، جزو اهم وظایف سازمان است و کارهای خوبی در این راستا در سازمان انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی در سطح انواع مزارع نخود و گوجه استان صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: امیدواریم روزی برسد که اصلاً از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی استفاده نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه در تولیدات گوشت دام در استان با افزایش تولید مواجه هستیم، تصریح کرد: در بحث تولید گوشت سفید و قرمز، بیش از نیاز مصرف استان تولید داریم.

سید محمد تراب میری با بیان اینکه تکمیل زنجیره تولید مدنظر این سازمان قرار دارد، تأکید کرد: تولید شیر صنعتی یکی از مشکلات استان به شمار می‌رود که با راه‌اندازی کارخانه شیر در شهرک صنعتی، این نیاز مهم استان نیز برطرف می شود.

وی با اشاره به اینکه شیر سنتی، دارای بار میکروبی بالایی است و مورد قبول کارخانه های شیر نیست، گفت: برای رسیدن به این هدف به دنبال توسعه گاوداری‌های صنعتی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه روز گذشته و همزمان با دهه مبارک فجر، گاوداری ۷۰۰ رأسی در منطقه ایوان افتتاح‌شده است، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با سرمایه‌گذاری بنیاد برکت، یک واحد گاوداری دو هزار رأسی دیگر را نیز در شهرستان ایوان راه‌اندازی کنیم.  

سید محمد تراب میری با اشاره به اینکه در حوزه شیلات و پرورش ماهی در قفس نیز برای بیش از ۹ واحد  با ظرفیت ۳۲۰ تن  ماهی گرم آبی و سردآبی مجوز صادرشده است، افزود: هم اکنون، پرورش دهندگان، در دریاچه‌های سدهای سیمره و دویرج در حال تولید ماهی گرم آبی و سردآبی هستند.

 وی پرورش ماهی در قفس را یکی از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی در استان ارزیابی کرد و بیان داشت: تلاش خواهد شد تا تولید ماهی در استان به بیش از ۳ هزار تن برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه هم اکنون دو کشتارگاه صنعتی در شهرستان های آبدانان و سیروان نیز در حال ساخت است، یادآور شد: با راه‌اندازی این دو واحد، می‌توان بخشی از  تولید گوشت استان را  به کشورهای دیگر ازجمله عراق صادر کرد.

سید محمد تراب میری با اشاره به اینکه در حوزه زیربنایی کارهای بزرگی در سطح استان صورت گرفته است، خاطرنشان ساخت: بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد جاری داریم و در قالب طرح احیای زمین‌های کشاورزی نیز ۳۳ هزار هکتار در حال انجام و ۱۵ هزار هکتار انجام ‌شده و ۱۰ هزار هکتار هم در حال اخذ مجوز است.

 وی تصریح کرد: امیدواریم تا پایان سال ۹۷  بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی منطقه فکه، دشت عباس و عین خوش به‌صورت کامل  به سیستم و شبکه مدرن آبیاری مجهز شود و تحول بسیار بزرگی در اقتصاد استان ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام تأکید کرد: با اجرای طرح‌های احیای زمین‌های کشاورزی و سامانه گرمسیری، بیش از ۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تبدیل به زمین‌های آبی و مجهز به سیستم آبیاری مدرن خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.