معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه درباره دستاوردهای این نهاد علمی در حوزه تولید علم گفت: بخش پژوهشی المصطفی(ص) با توجه به تنوع رشته‌ای و با نگارش مقالات، پایان نامه‌ها و تحقیقات پایانی، مجموعه عظیم پژوهشی ایجاد کرد.

تسهیل صدور گفتمان انقلاب اسلامی به ۶۰ کشور جهان

قدس آنلاین - جامعه المصطفی(ص) به عنوان نهادی بین الملل کمک شایانی به دیپلماسی عمومی نظام و ارتباط با کشورهای مختلف انجام داده چنان که دانش پژوهان و دانش آموختگان آن، سرپل‌های ارتباط علمی فرهنگی با دیگر کشورهایند و بسیاری از آن‌ها در مراکز علمی و سیاسی کشورشان فعال هستند و مسؤولیت دارند، که می‌توانند به عنوان واسطه‌های فرهنگی، روابط جمهوری اسلامی با دیگر کشورها را تسهیل کنند که چنین هم کرده اند و این خدمت المصطفی(ص) به نظام در عرصه بین الملل است.

به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی و با توجه به تولد جامعه المصطفی العالمیه(ص) در دامان انقلاب، مروری داریم بر دستاوردها و برکات این نهاد علمی بین المللی برای نظام که از نظرتان می‌گذرد:

حجت الاسلام علی عباسی، معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه درباره دستاوردهای این نهاد علمی در حوزه تولید علم گفت: بخش پژوهشی المصطفی(ص) با توجه به تنوع رشته‌ای و با نگارش مقالات، پایان نامه‌ها و تحقیقات پایانی، مجموعه عظیم پژوهشی ایجاد کرد، چنان که در سال‌های اخیر بیش از چهار هزار پایان نامه در رشته‌ها و مقاطع مختلف ارشد و دکتری و هزاران تحقیق پایانی در مقطع کارشناسی تدوین و بعضاً منتشر شده است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۴ هزار پژوهشگر شناسایی و رتبه‌بندی شده‌اند و از آن‌ها بیش از ۴۰ هزار اثر پژوهشی اعم از تالیف، ترجمه و مقاله گردآوری و بیش از ۲ هزار کتاب توسط انتشارات المصطفی(ص) در داخل و خارج از کشور منتشر شده است؛ المصطفی(ص) حدود ۱۰ مرکز پژوهشی، پژوهشکده و پژوهشگاه فعال در داخل و خارج از کشور دارد که مهم‌ترین آن‌ها پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) در قم است. تشکیل بیش از ۸۰ انجمن علمیِ دانشجویی حوزوی در شعب، برگزاری صدها همایش و نشست علمی و چاپ نزدیک به ۴۰ نشریه علمی- پژوهشی، علمی-ترویجی و تخصصی و ده‌ها نشریه دانشجویی به زبان‌های مختلف، نیز از دستاوردهای المصطفی(ص) است.

*تولید علوم انسانی اسلامی

عباسی کاروان پژوهشی المصطفی(ص) را فعال دانست و بیان کرد: از مزیت‌های پژوهشگاه المصطفی(ص) تنوع زبانی تولیدات آن شامل بیش از ۳۰ زبان است. المصطفی(ص) در بیش از ۶۰ کشور جهان مراکز آموزشی پژوهشی دارد و دانش پژوهان در این مراکز آثارشان را منتشر می‌کنند؛ البته میزان تولید علم دانش پژوهان و دانش آموختگان المصطفی(ص) به مراتب بیش از ارقامی است که بیان می‌شود، چراکه بسیاری از اقدامات آن‌ها بعد از بازگشت به کشور مبدا ثبت نمی‌شوند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) درباره برنامه این نهاد برای تولید علوم انسانی اسلامی، تصریح کرد: در پژوهشگاه المصطفی(ص)، پژوهشکده علوم انسانی با مأموریت تولید علوم انسانی اسلامی فعال است و اهداف المصطفی(ص) در بخش آموزش و تولید علم را دنبال می‌کند.

بنابر گفته وی، المصطفی(ص) به عنوان نهاد علمی، پژوهشی آموزشی رشد خوب و آثار و برکاتی برای نظام و انقلاب داشته است، ازجمله حضور و فعالیت در بیش از ۶۰ کشور جهان که کم نظیر است؛ مهم آنکه این حضور علمی فرهنگی با گفتمان انقلاب یعنی عقلانیت، اعتدال و معنویت همراه است.

حجت الاسلام عباسی درباره دیگر دستاوردهای جامعه المصطفی(ص) برای انقلاب و نظام تأکید کرد: گسترش فرهنگ و زبان فارسی از جمله آن‌هاست، چراکه هیچ مجموعه‌ای در بدنه علمی نظام نتوانسته ده‌ها هزار نفر را با زبان فارسی آشنا کند، اما همه دانش پژوهان المصطفی(ص) قبل و در حین تحصیل باید با زبان فارسی آشنا شوند و چون بسیاری از آن‌ها با خانواده‌هایشان در ایران حضور دارند آن‌ها نیز فارسی را فرا می‌گیرند و مجموعه چندده هزار نفری با فارسی در سال‌های اخیر آشنا شده اند که مراکز فرهنگی و صداسیما از این دانش‌آموختگان و دانش پژوهان برای فعالیت فرهنگی خود استفاده می‌کنند.

معاون پژوهشی جامعه المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به حضور پژوهشی و تولید علم المصطفی(ص) به زبان‌های مختلف، تاکید کرد: ما در زبان انگلیسی پژوهشکده ویژه داریم که ده‌ها کتاب را برای گسترش و نشر فرهنگ اسلام منتشر کرده یا پژوهشکده ما در لبنان بیش از ۲۵۰ کتاب نشر داخل را به زبان عربی ترجمه یا بازتولید کرده است. المصطفی(ص) در ابعاد آموزشی، پژوهشی و فرهنگی از فعال ترین نهادهای نظام در عرصه بین‌الملل است.

*مقابله با اسلام هراسی

وی درباره اقدامات المصطفی(ص) برای مقابله با جریان اسلام هراسی اعلام کرد: بخشی از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی المصطفی(ص) در کشورهای غربی انجام می‌شود، المصطفی(ص) در انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه و کشورهای اسکاندیناوی و سایر کشورهای اروپایی به ویژه اروپای غربی حضور علمی فرهنگی دارد و دانشجویان و دانش پژوهانی را تا مقطع کارشناسی ارشد تربیت و نشست‌ها و همایش هایی را برای معرفی چهره اسلام ناب برگزار می‌کند، چنان که سالانه ده‌ها نشست علمی برای خنثی سازی اتهامات علیه اسلام برخلاف تلاش گسترده رسانه ای دشمن، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام عباسی تاکید کرد: المصطفی(ص) به عنوان نهادی بین الملل کمک شایانی به دیپلماسی عمومی نظام و ارتباط با کشورهای مختلف انجام داده چنان که دانش پژوهان و دانش آموختگان آن، سرپل‌های ارتباط علمی فرهنگی با دیگر کشورهایند و بسیاری از آن‌ها در مراکز علمی و سیاسی کشورشان فعال هستند و مسؤولیت دارند، که می‌توانند به عنوان واسطه‌های فرهنگی، روابط جمهوری اسلامی با دیگر کشورها را تسهیل کنند که چنین هم کرده اند و این خدمت المصطفی(ص) به نظام در عرصه بین الملل است.

وی خاطرنشان کرد: در داخل کشور هم المصطفی(ص) در مسایلی همچون تولید علوم انسانی اسلامی که دغدغه ملی است به سهم خود تلاش دارد و در ارتباط میان مراکز دانشگاهی با اتحادیه‌های دانشگاه‌های دنیای اسلام یا اتحادیه آسیا اقیانوسیه، المصطفی(ص) ارتباط و عضویت دارد و به توسعه روابط علمی جمهوری اسلامی با دیگر کشورها کمک می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.