مشهد- یک کارشناس ارشد محیط زیست با بیان اینکه خطر فرونشست زمین دشت‌های کشور بخصوص دشت مشهد را به طور جدی تهدید می‌کند، گفت: از عوامل این مسأله می‌توان به برداشت بی رویه آب از سفره‌های زیرزمینی وضعف مدیریت منابع آب اشاره کرد.

منابع آبی مشهد آب می رود

تشکری در گفت وگو با قدس و با اشاره به دلایل مختلف علمی افت سطح آب‌های زیرزمینی دشت‌های کشور بخصوص دشت مشهد، اظهارداشت: به غیر از خشکی منابع آب زیرزمینی و کاهش حجم ورودی آب به این سفره‌های حیاتی، مشکل اساسی که باعث شدت این مسأله شده ضعف ونحوه مدیریت منابع آب است چرا که اصولاً منابع آب سطحی و زیرزمینی با یکدیگر پیوستگی دارند و راهبری وحل مشکلات این موضوع نیازمند مدیریتی واحد وجامع است تا در مورد آن تصمیم گیری وعملیات اجرایی اساسی صورت گیرد.

وی سد سازی‌های غیر اصولی وغیر کارشناسی، تخریب منابع طبیعی وآسیب رساندن به آن ودستکاری شبکه هیدرولوژی را خطری جدی برای دشت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: بی توجهی نسبت به هر کدام از این موارد می‌تواند موجب افزایش بحران در دشت‌ها بخصوص دشت مشهد شود و اساساً بوجود آمدن سیل‌های مخرب، خشکی دشت‌ها در پایین دست، آسیب به زیرساخت‌های مهم مانند مزارع کشاورزی، جاده‌ها، پل‌ها وابنیه ریلی وتغییر کمیت وکیفیت آب شرب شهرها و روستاها از آثار این بی توجهی‌هاست.

وی با اشاره به ارایه اطلاعات مسؤولان در مورد ذخایر آب زیرزمینی دشت‌های مشهد وکم اثر بودن بارش‌های اخیر در جبران این مسأله، اظهارداشت: وضعیت دشت مشهد از زنگ خطر نیز گذشته که متأسفانه برای حل این معضل مدیریت یکپارچه‌ای قایل نشده‌ایم تا همه این چالش‌ها را در عرصه وزارت نیرو، سد سازی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آب و... رفع کند.

وی تصریح کرد: رفع چالش‌هایی مانند مسایل محدوده شهر و جلوگیری از گسترش آن، عوامل زیست محیطی مخرب، تخریب منابع طبیعی و دشت‌ها، نیازمند مدیریت یکپارچه است تا علاوه بر بررسی و حل این موارد، مشکلات موجود به صورت بین منطقه‌ای مورد تعامل قرار گرفته و برطرف شود، چرا که این مشکلات تنها مختص مشهد نیست.

این کارشناس ارشد محیط زیست در پاسخ به این پرسش که اگر این موانع ومشکلات برطرف نشود وضعیت دشت‌های مشهد ونیشابور وسایر دشت‌های استان طی سال‌های آینده چگونه خواهد بود، اظهارداشت: نیاز به بررسی آینده نیست چرا که هم اکنون مشکلات جدی فرارسیده به طوری که در زمینه کشاورزی و تأمین آب مورد نیاز این بخش با مشکلات اساسی مواجه هستیم.

تشکری با هشدار نسبت به افزایش بحران دشت مشهد و آثار این مسأله در کوچک شدن بخش کشاورزی و حتی تغییر کمیت وکیفیت منابع آب، تصریح کرد: حتی این مشکلات می‌تواند بخش دامپروری وبخش آب شرب ما را نیز تهدید کند.

وی در خصوص ساخت وسازهای بی رویه در سطح وارتفاع در مشهد طی سال‌های اخیر و تأثیر آن در افزایش بحران منابع آب زیرزمینی نیز گفت: این موضوع هم باید در همان بحث مدیریت جامع دیده شود، چرا که به عنوان مثال گسترش شهر به سمت حاشیه ودشت‌ها و از سویی در ارتفاعات مشهد و همچنین مرتفع سازی، تأمین آب شرب و منابع تأمین آب را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد.

تشکری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه به عقیده برخی کارشناسان مرتفع سازی‌های شهر مشهد موجب شده تا هرهفته به اندازه ظرفیت یک سد آب در منابع وآبگردان‌های آن‌ها ذخیره ومصرف شود، نظر شما در این زمینه چیست، گفت: برای هر تراکم و واحد مسکونی وتجاری ایجاد شده در مشهد وحاشیه آن باید انرژی وهزینه بالایی صرف شود که در این مسایل بحث هزینه‌های انتقال آب در سطح وارتفاع نیز مطرح است که این موضوعات در تأمین منابع آب مشهد اخلال ایجاد می‌کند.      
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.