علیرضا جهانگیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند، با اجماع کلیۀ کشورهای عضو گروه آسیایی سازمان منع سلاح‎های شیمیایی، ریاست این گروه را برعهده گرفت.

ریاست ایران بر گروه آسیایی منع تسلیحات شیمیایی

به گزارش "قدس آنلاین"، خبرگزاری ایرنا گزارش داد این انتخاب در جلسۀ گروه آسیایی سازمان منع سلاح‌‏های شیمیایی (اُ‌پی‎سی‎دابلیو) که روز دوشنبه (۱۸ بهمن) به ریاست سفیر پاکستان در لاهۀ هلند برگزار شد، صورت گرفت.

از سال ۲۰۰۴ تا کنون، نمایندۀ کشور پاکستان عهده‎دار ریاست این گروه آسیایی بوده است.  

بر اساس گزارش ایرنا، نمایندگان همۀ کشورهای آسیایی و عربی در این نشست، ریاست ایران بر جنبش عدم تعهد را تجربۀ مناسبی از تعامل تهران با سایر کشورها برای پیشبرد اهداف گروه آسیایی در قالب سازمان منع سلاح‌‏های شیمیایی دانستند.

علیرضا جهانگیری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند

کنوانسیون منع گسترش سلاح‏‎های شیمیایی به عنوان مهم‌ترین معاهدۀ بین‎المللی منع تولید وانباشت سلاح‎‏های کشتار جمعی و تسلیحات شیمیایی در سال ۱۹۹۴ در پاریس، پایتخت فرانسه، به تصویب نمایندگان کشورهای مختلف جهان رسید و از سال ۱۹۹۷ لازم‏‌الاجرا شد.

سازمان منع گسترش سلاح‎های شیمیایی به عنوان نهاد اجرایی و نظارتی این کنوانسیون یک سازمان بین‏‎المللی معتبر است که فعالیت‌های گسترده‌‏ای در زمینۀ بازرسی، نظارت و برگزاری دوره‌‏های آموزشی در ۱۸۸ کشور عضو، به انجام رسانده است.

این سازمان که در شهر لاهه در هلند مستقر است، در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزۀ صلح نوبل شد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد نیست، اما بر اساس قراردادی جداگانه دارای همکاری‌های تنگاتنگ با آن سازمان است.  

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.