تجهیزات نظامی امریکا از جمله تانک‌های رزمی ام۱ای۲ آبرامز و خودروهای زرهی بردلی به‌عنوان بخشی از گسترش حضور نظامی ناتو در مرزهای روسیه، وارد شهر تاپا در شمال استونی شده‌اند.

استقرار تجهیزات نظامی امریکا در استونی

به گزارش "قدس آنلاین"، وزارت دفاع استونی دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد چندین یگان زرهی ارتش امریکا شامل ۴ فروند تانک رزمی و ۱۵ خودروی زرهی وارد تاپا شده است.

این بیانیه می‌افزاید این نیروها در تاریخ ۳۰ ژانویه وارد استونی شدند.

سروان ادوار باچار، فرمانده این گروهان، گفت نیروهای امریکایی در رژۀ روز استقلال استونی حضور خواهند داشت.

وی افزود نیروهای امریکایی از این هفته آموزش‌های نظامی به نیروهای استونی را آغاز خواهند کرد.

این گروهان قرار است جایگزین گروهان ۱۷۳ هوابرد امریکا شود که در ماه سپتامبر در استونی مستقر شده بود. این گروهان هوابرد به پایگاه دائمی نیروهای امریکایی در ایتالیا منتقل خواهد شد.

ورود نیروهای امریکایی به لهستان؛ ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزارت دفاع امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «حرکت نیروها و تجهیزات در داخل و حوالی اروپا، آغاز چرخش گردان‌های زرهی امریکا به‌عنوان بخشی از عملیات عزم آتلانتیک است.»

این بیانیه می‌افزاید: «عزم آتلانتیک نشانۀ تداوم تعهد امریکا به امنیت جمعی از طریق اقداماتی به‌منظور اطمینان دادن به متحدان ناتو و شرکای امریکا به‌منظور صلح و ثبات پایدار در منطقه، باوجود مداخلۀ روسیه در اوکراین است.»

در ماه ژانویه، تجهیزات گسترده نظامی امریکا از جمله تانک‌های آبرامز، خودروهای زرهی پالادین و بردلی و ۴ هزار نیروی نظامی امریکایی وارد اروپا شدند. این نیروها پس از آن وارد لهستان شدند تا در رزمایش نظامی اواخر ژانویه شرکت کنند و سپس در ۷ کشور حوزۀ دریای بالتیک، بلغارستان، رومانی و آلمان مستقر شدند.

ارتش امریکا بیش از ۶۰۰ کانتینر حامل تسلیحات، بزرگ‌ترین محمولۀ سلاح و مهمات در ۲۰ سال اخیر را در تاریخ ۲۰ آبان به قاره اروپا ارسال کرد.

این اقدام یک هفته پس از آن صورت گرفت که پنتاگون اعلام کرد قصد دارد ۶ هزار فروند تانک را به مناطق شرقی قارۀ اروپا ارسال کند.

ارتش امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد حدود ۶۲۰ کانتینر سلاح اواخر اکتبر وارد بندر نوردنهایم در شمال آلمان شده است. این کانتینرها با قطار به انباری تسلیحاتی منتقل‌شده است تا در سراسر اروپا توزیع شود.

مقامات امریکایی و اروپایی مدعی هستند که افزایش حضور نظامی امریکا در قارۀ اروپا باهدف مقابله با «تجاوز روسیه» صورت گرفته است.

گفتنی است روابط میان واشنگتن و مسکو، به‌ویژه با توجه به ادامۀ بحران اوکراین، به پایین‌ترین سطح پس از پایان جنگ سرد در سال ۱۹۹۱ رسیده است.

شبه‌جزیرۀ کریمه در پی بحران در اوکراین و برگزاری همه‌پرسی در سال ۲۰۱۴ با اکثریت آراء از این کشور جدا و به فدراسیون روسیه ملحق شد.

در پی برگزاری این همه‌پرسی، روابط روسیه با کشورهای غربی تیره شد. امریکا و متحدان اروپایی آن مسکو را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم و تحریم‌هایی را علیه چهره‌های شاخص روس و طرفدار روسیه اعمال کرده‌اند؛ مسکو اما دست داشتن در بحران اوکراین را به‌شدت رد کرده است.

از سوی دیگر کرملین نیز بارها ناتو را به دلیل گسترش حضور نظامی نزدیک مرزهای روسیه موردانتقاد قرار داده و تأکید کرده است که «چنین اقدامی، تهدیدی برای صلح منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید.»

همچنین اختلاف‌نظر روسیه و امریکا بر سر بحران سوریه از دیگر علل تیره‌تر شدن روابط دو کشور به شمار می‌آید. واشنگتن و مسکو بارها یکدیگر را به پایبند نبودن به تعهدات خود در قبال بحران سوریه متهم‌ کرده‌اند.

منبع: پرس تی وی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.