رئیس‌جمهور با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند،گفت: ما با این ۲ نظر و فتوای سیاسی توانستیم به جایی برسیم که رئیس جمهور جدید آمریکا مدام این توافق را می‌خواند و نمی‌تواند تحمل کند.

مذاکره هسته ای می تواند الگویی باشد برای ده ها مذاکره دیگر / رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند توافق را تحمل کند

به گزارش «قدس آنلاین»،  حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز با حضور در سی‌وچهارمین مراسم جایزه کتاب سال که در تالار وحدت برگزار شد، اظهار داشت: ما در مسائل مهم سیاسی در برابر دنیا می‌توانیم بایستیم. این اندیشه است که می‌تواند بایستد، فکر سالم را بیدار کنیم. با نوشتن، سخن گفتن و با بیان حقایق ذهن را آماده کنیم.

وی با طرح این سوال که چرا ما در برابر قدرت بزرگ در مسئله هسته‌ای توانستیم توفیق به دست آوریم، گفت: ۲ نظریه را رهبری بیان کردند. اول اینکه در انتخابات سال ۹۲ اعلام کردند این صندوق آراء و این رأس حق‌الناس است. همه پای صندوق بروند، رأی‌ها باید حفظ شود. گفتند من هم فقط یک رأس دارم و کسی به من چیزی نسبت ندهد، من یک نفر در میان کاندیداها در ذهنم است و به آن رأی می‌دهم و کسی از آن خبر ندارد. ظاهرش ساده است. این بیان رهبری و این حق‌الناس بودن و اینکه هر کسی حتی اگر با نظام میانه ندارد، با صندوق رابطه برقرار کند به خاطر کشور و ملتش، این پایه اول بود.

روحانی افزود: پایه دوم نظریه نرمش قهرمانانه بود. این ۲ نظریه بود که ما را پیروز کرد. هسته‌ای کجا درست شد؟ ‌ درست است که بحث کردیم و به نتیجه رسیدیم، اما پایه آن، رأی مردم در خرداد ۹۲ بود و گرنه یک راه دیگری می‌شد. چرا ما رفتیم کنار قدرت‌های بزرگ؟ بعضی می‌گفتند ما نباید اصلاً با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می‌گذارند. ما هرچقدر می‌گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود می‌گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه!

رئیس جمهور با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند، گفت: ما با این ۲ نظر و فتوای سیاسی توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق و استقلال با عزت به جایی برسیم که رئیس جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند آن را تحمل کند و مدام این توافق را می‌خواند و نمی‌تواند تحمل کند. می‌گوید در تاریخ این بدترین توافق بوده که آمریکا آن را امضا کرده، ‌ البته این توافق یک توافق برد ـ برد هست و به نفع همه است، به نفع منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: شما دیدید در کنار مذاکره ۱+۵ مذاکره قزاقستان و آستانه بوجود آمد و می‌تواند مذاکرات هسته‌ای الگویی شود برای ۱۰ ها مذاکره دیگری که به امنیت و ثبات منطقه منجر شود. اگر اندیشه نرمش قهرمانانه نبود و اگر آن مسئله حق‌الناس بودن آرا نبود، ما نمی‌توانستیم موفق شویم.

وی افزود: با فکر و قلم و کتاب می‌توانیم جامعه را به حرکت دربیاوریم. در تاریخ از پیروزی انقلاب اسلامی مهمتر داریم؟ که بی‌نظیر بود. دیگر از مذاکرات سیاسی هسته‌ای پیچیده‌تر و سخت‌تر داشتیم. خب از آن عبور کردیم. همه اینها با اندیشه و فکر است. این فکر و اندیشه از تراوش ذهن صاحبان قلم و اندیشمندان است.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه چرا کتاب جاذبه‌اش کم شده این خود شما هستید که باید علت آن را بیابید و آنجایی که ما باید کمک کنیم، باید به ما بگویید. در دولت یازدهم وزرای ارشاد ما گوش شنوایی داشتند. ما باید جاذبه لازم را برای کتاب ایجاد کنیم. حال مهم نیست روی کاغذ نوشته شده باشد یا دیجیتال باشد. آن شیوه و سبک است. اساس آن اندیشه‌ای است که می‌آید روی کاغذ. در بحث کتاب‌خوانی شاید از دبستان مشکل داریم که فرزندان را کتاب‌خوان بار نمی‌آوریم. اشکال می‌تواند از هر کجا باشد از مطبوعات یا رسانه ملی یا هرجای دیگر.

رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل مهم ما این است که باید از طریق خود صاحب‌نظران و ناشران مشکلات را رفع کنیم. گاهی اسم ناشر، گاهی اسم مؤلف جاذبه ایجاد می‌کند. بیاییم این برندهای معتبر را درست و تشویق کنیم. همه جور کتاب می‌شود نوشت، البته چارچوب ما، منافع ملی و امنیت ملی ماست. اگر من کتابی بنویسم که فاصله‌ای بین مردم را بیشتر کنم، این کتاب مسلماً نمی‌تواند مفید باشد. کتابی می‌تواند مفید باشد که در جامعه ما وحدت ایجاد کند.

وی افزود: اگر من کتابی بنویسم که بین مذاهب اسلامی فاصله بیاندازد، این خیانت به کشور و اسلام است. باید مذاهب و اقدام را به یکدیگر نزدیک کنیم. اگر کتابی بنویسیم که در جامعه افراطی‌گری و خشونت ار ترویج کنم. این خدمات به جامعه است؟ عده‌ای متخصص خشونت هستند و مانده‌ام که چگونه یاد گرفته‌اند و این چه تفکر و ذهنی است و این مدرسه خشونت کجا بوده که اینها را درست کرده است. هرچه هست خشونت! خوششان می‌آید دعوا کنیم و داد بزنیم و لشکرکشی کنیم. چرا؟

روحانی خاطرنشان کرد: ما یک ملت هستیم و یک انقلاب و یک رهبر و یک دولت و یک قانون اساسی داریم. چرا اختلاف؟ مگر انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا. معصیت خدا را یک لحظه هم نباید انجام داد حال اگر کسی می‌خواهد معصیت کند به شب احیا نزدیک باشد تا بشود توبه کرد. الان تا شب احیا خیلی زمان مانده است.

ادامه دارد... د.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.