مشهد- کوی«کافی» و روستای «زرکش» جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار نفر را در خود جای داده است و با وجود اینکه فاصله چندانی با مشهد مقدس ندارد اما کمبود فضای آموزشی مردم این منطقه را می آزارد و فاصله راه مدرسه تا خانه موجب بازماندن برخی از دختران از تحصیل شده است.

راه مدرسه در اینجا دانش آموزان را از تحصیل باز می دارد/روستای «زرکش» در انتظار همت طلایی خیران

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کمبود فضای آموزشی موجب شده تا ۵۰۰ دانش آموز ابتدایی کوی کافی هر روز مسیری یک کیلومتری را طی کنند تا خود را به تنها دبستان روستای زرکش برسانند به این امید که خیران و مسوولان روزی این مسیر ناهموار را برای تحصیل آن ها هموار کنند.

متاسفانه در این منطقه مدارس متوسط اول و دوم پسرانه وجود ندارد و دانش آموزان این مقاطع نیز ناچارند رنج سفر به فاصله ۵ کیلومتر تا روستای کاظم آباد را برای رسیدن به مدرسه به جان بخرند.

هر چند که در این راستا خیری نیک اندیش با وقف زمین ۱۶۰۰ متر مربعی خود سعی در جبران بخشی از این کمبودها داشته است اما اهالی این منطقه برای ساخت مدرسه نیازمند کمک و توجه دیگر خیران برای ساخت و تجهیز مدرسه هستند و پولی در بساط ندارند.

رنج تحصیل

محمد فانی، رییس شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان مشهد با اشاره به اینکه تنها دبستان روستای زرکش که مدرسه ای خیّر ساز است و سال های پیش توسط واقفی کویتی وقف شد اظهار می کند: در هر نوبت این مدرسه ۵۰۰ دانش آموز حضور دارند که فضاهای آموزشی و تفریحی تناسبی با جمعیت آن ها ندارد.

وی به کمبود مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه در این منطقه نیز اشاره کرده و می افزاید: بسیاری از خانواده های این دانش آموزان هزینه تامین سرویس مدرسه برای فرزندان خود را نیز ندارند و حتی برای تامین هزینه های تحصیل فرزندان خود نیز مشکل دارند.

وی یادآور می شود: در این منطقه بیش از ۲۰۰ دانش آموز متوسطه اول و دوم پسر دارد که استعداد ساخت یک دبیرستان برای این دو مقطع تحصیلی یکی از نیازهای ضروری منطقه کوی کافی است و اگر مدرسه مناسبی در این منطقه ساخته شود تعداد ۸ روستای این منطقه که بدون مدرسه است تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی اذعان می کند: دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه اول  هر چند که دارای مدرسه هستند اما واقعیت اینست که واحد مسکونی که به این امر اختصاص یافته از لحاظ بهداشتی و ایمنی فضای نامناسبی دارد.

وی بیان می کند: دانش آموزان مقطع متوسط دوم نیز برای رفتن به مدرسه ناچارند مسافتی بیش از ۵ کیلومتر را طی کنند که این قبیل مسایل باعث شده است تا برخی از خانواده ها مانع ادامه تحصیل فرزندان خود شوند.

وی با اشاره به اینکه خیری نیک اندیش زمینی به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع در منطقه کوی کافی برای ساخت مدرسه متوسطه دخترانه را اهدا کرده است، گفت: برای ساخت مدرسه در این زمین حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه بتن ریزی اولیه آن است که نیازمند ورود خیران برای انجام این مرحله از ساخت مدرسه هستیم چرا که آموزش و پرورش و بنیاد مسکن قول مساعدت و همکاری برای ساخت مدرسه پس از بتن ریزی آن را داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.