«علی قاسم» تحلیلگر برجسته سیاسی سوریه، گفت: جوهره آمریکا یکی است و با تغییر و تعویض رئیس جمهور یا طبقه نخبگان چیزی عوض نمی‌شود. آمریکا بیش از هر چیز به دنبال تحقق زیاده طلبی‌هایش است و تروریسم هم یکی از ابزارهای این کشور برای رسیدن به منافعش است.

سیاست‌های آمریکا علیه جهان اسلام با تغییر رئیس جمهور عوض نمی شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ اگرچه برخی براساس شعارهای تبلیغاتی دونالد ترامپ به قدرت رسیدن وی در کاخ سفید را به معنای ایجاد تغییرات در سیاست‌های بین المللی آمریکا می دانند اما به نظر نمی‌رسد این تغییرات جدی بوده و نیز سمت و سوی مثبتی داشته باشد. از دیوار کشی در مرزهای آمریکا و مکزیک تا ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان نشان از یک رابطه پر تنش و ناهموار بین ایالات متحده و بسیاری از کشورها، مخصوصا جهان اسلام را می دهد. نکته مهمتر آنکه عملا سیاستهای استعمارگرانه آمریکا در چند دهه اخیر همواره روبه تشدید بوده و با رفت و آمد دموکراتها و جمهوری خواهان تفاوتی نکرده است. برای بررسی ابعاد این موضوع به گفتگو با «علی قاسم» تحلیلگر برجسته سیاسی و سردبیر «روزنامه الثوره سوریه» نشستیم. روزنامه 54 ساله الثوره، ارگان رسمی حزب بعث سوریه و از معتبرترین نشریات منطقه است.

اهداف تصمیم رئیس جمهور جدید آمریکا دونالد ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع هفت کشور مسلمان را چه می دانید؟

اولا به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا قصد دارد همه معادلات را به هم بریزد و یکی از ابزارهایش برای رسیدن به این هدف همین تصمیم نژادپرستانه برای گزینش کسانی است که وارد آمریکا می شوند زیرا فرمان اجرایی با توجیه جلوگیری از ورود تروریست‌ها و افراطی‌ها صادر شده در حالیکه اگر هدف واقعی آن مقابله با ورود تندروها به آمریکا بود باید ورود شهروندان عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی‌ای که در بسیاری از عملیات‌های تروریستی در داخل آمریکا و به ویژه در حوادث 11 سپتامبر دست داشته اند، ممنوع اعلام می‌شد.

مساله دیگر این است که چنین تصمیمی در ظاهر هدفش در اولویت قرار دادن منافع آمریکا است که شعار ترامپ در کمپین انتخاباتی بود، اما در واقع نشانه نوعی خود برتربینی آنها نسبت به کشورهای عربی و اسلامی است، از سوی دیگر می بینیم که بین کشورهای عربی هم تبیعض قائل شده و شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس را که سرمایه گذاری‌های کلانی در ایالات متحده کرده اند، مشمول فرمان اجرایی خود ندانسته تا این سرمایه‌ها را فراری ندهد، این موضوع به خوبی ظاهرفریبی دولت جدید آمریکا را بیش از پیش آشکار می‌کند.

موضوع دیگر بی‌تجربگی سیاسی ترامپ است تا جایی که اخیرا رئیس جمهور ایران آقای حسن روحانی به درستی اشاره داشتند که ترامپ باید اول اصول سیاست‌ورزی را بیاموزد تا سیاستمدار شود، این نکته ظریفی است چراکه تمام تجربه ترامپ بر می‌گردد به سابقه فعالیت‌های اقتصادی اش و برای همین هم فکر می‌کند آمریکا یک شرکت است و نه یک کشور.

فکر می کنید سیاست دولت جدید امریکا در قبال سوریه تفاوتی با سیاست های دولت قبلی خواهد داشت؟ آیا دولت ترامپ واقعا قصد مبارزه جدی با تروریسم را دارد؟

با اطلاعاتی که در حال حاضر داریم و بر اساس صحبت‌های ترامپ نمی شود سیاست‌های آتی آمریکا را دقیقا پیش‌بینی کرد، چرا که ترامپ دم از مبارزه با تروریسم می زند اما از سوی دیگر خودش و برخی از اطرافیانش به موضوعاتی اشاره می‌کنند که به نفع جریان‌های تروریستی است. مثلا وقتی می‌گویند باید در سوریه مناطق امن ایجاد شود نمی‌فهمند این تصمیم چه ابعاد و پیامدهای خطرناکی می تواند داشته باشد. البته این صحبتها هنوز در حد حرف است و نیاز به اجرایی شدن دارد که تاکنون اجرایی هم نشده لذا ما برای تشخیص سیاست‌های اصلی دولت جدید آمریکا در مقابله با تروریسم باید منتظر باشیم و ببینیم در هفته‌ها و ماه‌های آتی چه روندی را اتخاذ خواهند کرد.

رابطه امریکا با جهان اسلام در دوره باراک اوباما را چطور ارزیابی می کنید؟ آیا رئیس جمهور جدید امریکا این روابط را پر تنش تر خواهد کرد؟

به نظر می رسد روابط آمریکا در دوره جدید با بسیاری از کشورها پرتنش خواهد بود و این منحصر به جهان‌اسلام و عرب نخواهد بود چرا که ترامپ خود اصرار بر تنش‌زایی دارد، مثلا رویکردش نسبت به همسایه‌اش، مکزیک را ملاحظه کنید. از سوی دیگر ترامپ به صراحت گفته که نگاهش به برخی کشورها مخصوصا کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان یک گاو شیرده است که باید از آنها نهایت استفاده را برد و وقتی تاریخ مصرفشان تمام شد باید رهایشان کرد.

دولت اوباما هم فقط در سخنرانی‌های زیبا مدعی دوستی با جهان اسلام و مسلمانان شد اما مثل عقرب تا جایی که توانست به بدنه جهان اسلام نیش زد. مخصوصا همین اواخر که امریکا به ظاهر از دخالت مستقیم نظامی در منطقه خودداری کرد در واقع هدفش این بود که نقش برخی کشورهای کوچک منطقه را بیش از اندازه بزرگ کند و به آنها اعتباری بیش از حجم واقعی‌شان ببخشد تا آنها خیال کنند می‌توانند همان نقش آمریکا را در منطقه ایفا کنند اما در واقع تبدیل به بازیچه آمریکا در منطقه شدند و جنگ‌های نیابتی به راه انداختند. دولت اوباما در سالهای اخیر برای منطقه چیزی به جز ویرانی و کشتار مسلمانان به میراث نگذاشت اما دولت ترامپ هم به نظر نمی رسد در دشمنی با مسلمانان دست کمی از دولت قبلی داشته باشد./

انتهای پیام

گفت وگو از:محمد مظهری

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.