مسئولان رژیم صهیونیستی به خوبی به این حقیقت آشکار واقف هستند که تداوم انتفاضه قدس، بیش از هرچیز دیگری موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند. آنها به این مسأله آگاهی دارند که عملیات‌های استشهادی یکی از مهم‌ترین عوامل زنده ماندن انتفاضه محسوب می‌شود.

عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی؛ مُهر تأییدی بر زنده بودن انتفاضه قدس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛حدود یک ماه پیش، خبر بزرگترین عملیات استشهادی شهروندان فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی قرار گرفت. در جریان این عملیات، «فادی القنبر» یک شهادت طلب فلسطینی که به تازگی از اسارت صهیونیست‌ها آزاد شده بود، با کامیون خود به جمع شهرک‌نشینان صهیونیست در شهرک «ارمون هنتسیف» واقع در قدس اشغالی حمله کرد و خود نیز به شهادت رسید.

در همین راستا، منابع صهیونیستی اعلام کردند که در جریان این عملیات، چهار نظامی این رژیم کشته و 15  تَن دیگر به شدت زخمی شدند. جنبش‌های مقاومت فلسطین از جمله حماس و جهاد اسلامی با صدور پیام‌هایی جداگانه این عملیات استشهادی و دستاورد بزرگ آن را تبریک گفتند. این عملیات به دلیل حجم بالای تلفاتی که برجای گذاشت، به بزرگترین عملیات استشهادی علیه صهیونیست‌ها از زمان آغاز «انتفاضه قدس» در اکتبر سال 2015 تاکنون تبدیل شد.

انتفاضه قدس با عملیات شهادت‌طلبانه «مهند الحلبی» دانشجوی 19 ساله فلسطینی و کشته شدن دو صهیونیست در بخش قدیمی قدس آغاز شد در سال 2016 با شتاب ادامه پیدا کرد تا جایی که تعداد کل شهدای انتفاضه از آغاز تاکنون به حدود 280 شهید رسید که 122 تن از این شهدا مربوط به سال 2016 هستند و 32 کودک در میان آنها وجود دارد.

واقعیت این است که عملیات‌های استشهادی در فلسطین پیام مهمی را به دشمن صهیونیستی مخابره می‌کنند و آن، این است که انتفاضه قدس همچنان زنده است و سرکوب نمی‌شود. رژیم صهیونیستی همواره از تمامی ابزارها و امکانات در نزد خود برای سرکوب انتفاضه قدس بهره‌برداری کرده است. با این حال، سلسله عملیات‌های استشهادی که از آن زمان تاکنون در سرزمین‌های اشغالی به وقوع پیوسته، این رژیم را در تحقق هدف خود ناکام گذاشته است.

مسئولان رژیم صهیونیستی به خوبی به این حقیقت آشکار واقف هستند که تداوم انتفاضه قدس، بیش از هرچیز دیگری موجودیت این رژیم را تهدید می‌کند. آنها به این مسأله نیز آگاهی دارند که عملیات‌های استشهادی یکی از مهم‌ترین عوامل زنده ماندن انتفاضه محسوب می‌شود. از همین روی، همواره تمام تلاش خود را برای مقابله هرچه بهتر با این نوع از مبارزه جهادی، به کار گرفته اند.

صهیونیست‌ها طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی را در راستای مقابله با موج رو به گسترش سلسله عملیات‌های استشهادی انجام داده‌اند. در همین راستا، آنها تمامی عوامل عملیات‌های استشهادی را همان موقع عملیات مورد هدف تیراندازی قرار داده و به شهادت رساندند. این اتفاق حتی در مواقعی که هیچ خطری از سوی عامل عملیات، آنها را تهدید نمی‌کرده، رخ داده است. نظامیان صهیونیست‌ از این طریق تلاش کردند تا این پیام را به فلسطینیان منتقل کنند که در صورت انجام اقدام مشابه، سرنوشتی جز مرگ انتظار آن‌ها را نمی‌کشد. این بدان معناست که آنها سیاست ایجاد موجی از رعب و وحشت در قلوب فلسطینیان را همواره در دستور کار خود قرار داده‌اند.

از جمله دیگر اقدامات سرکوبگرانه صهیونیست‌ها برای مقابله با عملیات‌های استشهادی می‌توان به برخوردهای وحشیانه آنها با خانواده‌های عوامل این نوع عملیات‌ها اشاره کرد. صهیونیست‌ها معمولا پس از هر عملیات استشهادی، منزل عامل عملیات را هدف یورش وحشیانه خود قرار داده و اقدام به بازداشت اعضای خانواده‌اش می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از منازل واقع در شهر زندگی عامل عملیات استشهادی، توسط صهیونیست‌ها مورد هجوم گسترده قرار می‌گیرد. تمامی این اقدامات، تنها برای ممانعت از تداوم عملیات استشهادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های زنده بودن انتفاضه قدس، صورت می‌پذیرند.

با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته از سوی صهیونیست‌ها برای متوقف ساختن روند انجام عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی، فلسطینیان همچنان به این نوع عملیات به عنوان یک گزینه استراتژیک برای مقابله با اقدامات متجاوزانه رژیم اشغالگر قدس و زمین‌گیر کردن این رژیم غاصب می‌نگرند. طبیعی است، مردم مظلوم و بی‌گناهی که از هیچ حمایتی برای ایستادن در برابر صهیونیست‌های تا دندان مسلح برخوردار نیستند، با هدف احقاق حقوق پایمال شده خود، آن هم در سایه سکوت سنگین قدرت‌هایی که به دروغ از بام تا شام شعارهای حقوق بشری سر می‌دهند، به پا خیزند و به انجام عملیات استشهادی مبادرت ورزند.

عملیات استشهادی تا به امروز یکی از گزینه‌های موفقیت‌آمیز فلسطینیان در مقابله با رژیم صهیونیستی بوده است. رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که شهادت‌طلبان فلسطینی قادر هستند تا در هر زمان و مکانی که آن را مناسب ببینند، به انتقام از اقدامات جنایتکارانه این رژیم بپردازند. به عبارت دیگر، عملیات استشهادی در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها نقش بازدارندگی داشته و موجب می‌شود که اشغالگران به دلیل هراس از این عملیات‌ها، از شدت اقدامات تروریستی خود علیه مردم مظلوم فلسطین کاسته و یا حتی پیش از ارتکاب هرگونه جنایت علیه آنها، در تصمیماتی که ممکن است پیامدهای بسیار وخیمی به دنبال داشته باشد، بیش از پیش تأمل کنند.

سلسله عملیات‌های استشهادی فلسطینیان علیه نظامیان و شهرک‌نشینان غاصب صهیونیستی، بار روانی بسیار زیادی را بر آنها تحمیل کرده است. این استراتژی موفق، نبرد سنگ و سلاح را به نبرد اراده‌ها مبدل ساخته است؛ نبردی که فلسطینیان همواره از آن پیروزمندانه و صهیونیست‌ها، شکست‌خورده خارج شده‌اند. شهادت‌طلبان فلسطینی از این طریق، جان خود را در پاسداری از وطن‌شان و زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین، به عنوان مهم‌ترین مسأله جهان اسلام، در طبق اخلاص گذاشته و می‌گذارند.

امروز که تل‌آویو تمام عزم خود را برای به فراموشی سپردن مسأله فلسطین جزم کرده و تلاش می‌کند تا جهان اسلام را به جای توجه به خطر صهیونیسم، به خطر تروریسم مشغول سازد، شهادت‌طلبان جان‌ بر کف، با انجام عملیات‌های استشهادی صدای مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند. فلسطینیان فریاد آیا کسی قدس را یاری می رساند، را با انجام عملیات‌های استشهادی سر می‌دهند تا شاید اگر شیخ‌نشینان عربِ مسلمان‌نما صدای آنها را نشنیدند، آزادگان عالَم به یاری آنها بشتابند.

در حال حاضر، حتی فتواهای مفتی‌های وهابی وابسته به رژیم سعودی در حرام عنوان کردن عملیات‌های استشهادی علیه صهیونیست‌ها نیز موفق به ایجاد اخلال در روندی که فلسطینیان مدت‌هاست در پیش گرفته‌اند، نشده است. شهادت‌طلبان فلسطینی به خوبی می‌دانند که سعودی و صهیونیسم، دو روی یک سکه بوده و سال‌ها است که با یکدیگر هم‌پیاله هستند. از همین روی، هوشیاری گروه‌های مجاهد فلسطینی و حامیان آنها موجب شده تا توطئه‌هایی از این دست هیچ‌گاه کارگر نیفتند.

در هر صورت، تداوم عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی حاکی از آن است که فلسطینیان همچنان گزینه «مقاومت» را تنها گزینه کارآمد و مؤثر برای رهایی از بند ستم صهیونیسم تلقی می‌کنند و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند با اشغالگران قدس سازش کرده و به زندگی در زیر یوغ ظلم و ستم آنها تَن دردهند./

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.