در حال حاضر بسیاری از واحدهای این صنف مغازه خود را واگذار کرده اند چون با گرانی میوه، سود حاصله جواب هزینه‌های آن‌ها  را نمی دهد.

بحران قیمت در بازار میوه

قدس آنلاین - پرتقال و نارنگی ۸ و ۱۶ هزار تومانی و سبزی کیلویی ۳ هزار تومان نوبر بازار سرمازده  میوه و تره بار امروز است که دست‌های مردم برای خریدنشان در جیب یخ می‌زند.

با وجودی که جهاد کشاورزی می‌گوید مشکلی در تأمین میوه و سبزی نداریم، روند  صعودی گرانی باعث شده تا شهروندان ایرانی که با مصرف سالانه ۳۰ کیلو سبزی در برابر عدد ۱۲۰ کیلویی میانگین جهانی، ۷۵ درصد کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند، بازهم به سهم کوچک تری از این سبد غذایی قناعت کنند.

نبض قیمت میوه در دست جنوبی‌ها

حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان سبزی و میوه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: با آسیب دیدن مرکبات شمال بخاطر سرمازدگی، تأمین بازار به میوه‌های جنوب نگاه می‌کند که البته جنوبی‌ها با آگاهی از این موضوع نبض بازار را در دست گرفته و از عرضه بیشتر اجتناب می‌کنند تا قیمت میوه ها به بالاتر از اینکه هست قد بکشد.

پرتقال‌های یخ زده تمام شد

وی تأکید می‌کند: در حال حاضر پرتقال‌های یخ زده که سردخانه‌ای بود و بازار را پر کرده بود، تمام شده، در حال حاضر تنها سیب دپو شده در سردخانه داریم و مقداری هم میوه در سردخانه‌های سنتی و همچنین تعاون روستایی  موجود هست، که احتمالاً در زمان عید ارایه بشود، در مجموع موز و خیار و سیب موجود هست و اگر خریداران هم کمی مراعات کنند نیازی به واردات میوه نداریم.

مهاجران قیمت هر کیلوگرم خیار را ۳ هزار تومان، موز را ۳۸۰۰ و سیب درختی را  ۶ هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: نارنگی بندری در بازار بین ۱۲ تا ۱۶ و پرتقال کیلویی ۸ هزارتومان است در حالی که هرکیلوگرم پرتقال شمال سالم بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان و نوع یخ زده و آسیب دیده آن بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ تومان به دست مشتریان می‌رسد.

به گفته مهاجران انواع سبزی نیز در بازار گران شده است، چرا که در  مورد سبزی هم به اهواز وابسته هستیم و همچنین به سردخانه ها که اکنون قیمت آن‌ها نیز روند صعودی دارد.

میوه فروش ها  با کمترین سود می‌فروشند

حسین مصدق رئیس اتحادیه میوه و سبزی مشهد نیز به خبرنگار ما می‌گوید: بازار از پرتقال‌های یخ زده که برخی سودجویان، آن‌ها را با میوه‌های کم و بیش سالم به قیمت  ۲۵۰۰ تومان به فروش می‌رسانند اشباع شده و فرصتی شده تا پرتقال جنوب با ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار جولان بدهد.

مصدق با تأکید بر اینکه بسیاری ازمیوه فروشی ها به خاطر گرانی، حتی از سود مصوب خویش هم گذشته اند و برای فروش بیشتر با اندک سود میوه را به مشتریان ارایه می‌کنند می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از واحدهای این صنف مغازه خود را واگذار کرده اند چون با گرانی میوه، سود حاصله جواب هزینه‌های آن‌ها  را نمی دهد.

رابطه پرتقال‌های یخ زده با مجوز واردات

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی اما در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: تعاون روستایی برای شب عید ذخیره میوه دارد و قیمت میوه‌ها را نیز تا ۱۵ اسفند ماه اعلام می‌کند.

عزیزی می‌افزاید: پرتقال‌های یخ زده بازار در حقیقت میوه‌هایی بود که برای آب گیری و کنسانتره ذخیره شده بود که توسط برخی دلالان به خاطر سود بیشتر و سیاه نمایی وارد بازار شد تا شاید با فشار بر افکار عمومی بتواند راهی برای صدور مجوز واردات میوه به کشور باز کند، در حالی که ما نیازی به واردات نداریم و مازاد هم داریم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.