مشهد- نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از تکمیل بیمارستان‌های نیمه تمام مشهد و بهره‌برداری از آن‌ها در سال آینده خبر داد.

بار درمانی روی دوش مشهد سنگینی می کند/تخت های بیمارستانی کم و فرسوده است

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مشهد مقدس، هم کمبود تخت شدید بیمارستانی دارد وهم تخت‌های موجود آن فرسوده است و با بررسی‌های وزارت بهداشت اعلام شد که تعدادی بیمارستان باید در حاشیه شهر مشهد ایجاد شود.

وی ادامه داد: پروژه‌های نیمه تمام بیمارستانی که از قبل شروع شده است، بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی امام رضا، بیمارستان شهیدهاشمی نژاد، اورژانس بیمارستان قائم و تجهیز بیمارستان اکبر است و یک بیمارستان نیز در منطقه ذکریا پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای ساخت دو بیمارستان دیگر در حاشیه شهر مشهد مذاکرات با آستان قدس رضوی برای تأمین زمین و تهیه نقشه‌های مورد نیاز در حال انجام است.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده از محل مالیات بر ارزش افزوده، در سال آینده همه بیمارستان‌های نیمه تمام به بهره‌برداری یا در یک حد قابل قبول، شاهد پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها خواهیم بود.

قاضی‌زاده‌هاشمی ادامه داد: حدود ۸۰ درصد مجموع اعتبارات مالیات ارزش افزوده کشور برای تکمیل و تجهیز مراکز بیمارستانی دیده شده است که این اعتبار خوبی است و از یک محل مشخص دیده شده است که این اعتبار قطعاً حاصل می‌شود، که چیزی حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان است.

وی تأکید کرد: این میزان اعتبار حاصل می‌شود؛ اما نکته‌ای که مهم است، سازمان برنامه و بودجه این منابع را در جای دیگر خرج نکند، که باید دیوان محاسبات مراقبت کند تا این اعتبار در جای خود هزینه شود.

وی تصریح کرد: هزینه ساخت بیمارستان خیلی سنگین است که به طور متوسط برای هر تخت بیمارستانی، ساخت و تجهیز آن نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، که ۵۰ درصد آن برای ساخت و ۵۰ درصد دیگر برای تجهیزات مورد نیاز است.

قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به این پرسش که توسعه مراکز درمانی در شهرستان‌ها می‌تواند بار مراجعین به مراکز درمانی مشهد را کم کند، گفت: پیشگیری بهتر از درمان است و خدمات سرپایی بهتر از خدمات بستری است که این امر واضح است و اما هرچه افراد در نزدیکی محل زندگی خود خدمات عمومی دریافت کنند، بهتر است؛ اما باید شهرستان‌هایی که بزرگ و پر جمعیت هستند در اطراف مشهد این مسؤولیت را بپذیرند.

وی ادامه داد: در بعضی از شهرستان‌هایی که کوچک هستند، نمی‌توان خدمات بیمارستانی جامع را ارایه کرد، حتی اگر بیمارستان هم ساخته و تجهیز شود، مسأله تأمین نیروی پزشک و پرستار مطرح است، که اگر آخرین امکانات در یک مرکز درمانی وجود داشته باشد اما نیرویی که بتواند از این تجهیزات استفاده کند حضور نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد.

نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شهرها باید خدمات اصلی پنجگانه را ارایه کنیم و با تجهیز بیمارستان‌های شهرهای بزرگ اطراف مشهد، خدمات فوق تخصصی به صورت منطقه ای ارایه شود تا مراجعه بیماران به مشهد کمتر شود.  

قاضی زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: مشهد یکی از بزرگ‌ترین کلانشهرهای کشور و بزرگ‌ترین شهر منطقه آسیای میانه نیز محسوب می‌شود و یک کلانشهر مذهبی است و با این اقدام‌ها، بار درمانی از روی دوش مشهد کم نمی‌شود و باید به مشهد رسید؛ چرا که این شهر آبروی کشور است. بنابراین بیمارستان‌هایی که در تهران وجود ندارد باید در مشهد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.