مشهد- رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص مخالفت برخی از صنوف با برگزاری نمایشگاه بهاره با ادعای تأثیر بر فروش شب عید واحدهای صنفی سطح شهر، اظهار داشت: با مجوز مرکز توسعه تجارت هر سال می‌توان دو نمایشگاه پاییزه با نظر اتاق اصناف برگزار کرد.

مخالفت اصناف مشهد با برپایی نمایشگاه های پائیزه

قدس آنلاین- فاطمه معتمدی:محمود بنا نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:امسال ضرورتی برای برگزاری  نمایشگاه پاییزه احساس نشد، به دلیل اینکه اقلام ویژه مدارس در سطح بازار به قیمت مناسب در دسترس بود و فقط فروش فوق العاده داشتیم.

برگزاری نمایشگاه بهاره

وی با بیان اینکه اما نمایشگاه بهاره در سطح محدود برگزار می‌شود،اضافه کرد:این نمایشگاه از ۱۳ تا ۲۰ اسفند و البته در سطح محدود به جهت رعایت حال وضعیت بازار و کسبه برگزار می‌شود، ضمن اینکه همزمان امکان فروش فوق العاده نیز برای واحدهای صنفی سطح شهرفراهم شده است تا بتوانند با تخفیف‌های دارای مجوز، فروش خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه فقط در فضای مسقف  و در سالن‌ها خواهد بود، تصریح کرد: اقلام مورد نیاز شب عید مانند خشکبار،پوشاک و کیف و کفش و مواد پروتئینی با هدف کنترل بازار و در دسترس قرار گرفتن مایحتاج مردم به قیمت مناسب عرضه می‌شود.

وی در این خصوص که آیا از صنوف برای برگزاری این نمایشگاه نظر خواهی شده است چرا که برخی از اصناف مانند پوشاک مخالف آن هستند، گفت: اتاق اصناف نماینده صنوف مختلف و همچنین با بخش اجرایی در ارتباط است.برخی جاها ضرورت ایجاب می‌کند برای تنظیم بازار نمایشگاه برگزار شود که البته اتاق اصناف در صورتی که این برگزاری آسیبی به بدنه بازار نداشته باشد با موضوع موافقت می‌کند؛ لذا مدعی هستیم برگزاری نمایشگاه بهاره در اسفند ماه لطمه و آسیبی برای بازار نخواهد داشت بلکه شور و نشاطی را نیز ایجاد خواهد کرد.

1000غرفه

وی شمار غرفه‌های نمایشگاه بهاره را هزار واحد اعلام کرد و گفت:از این تعداد فقط ۲۰۰ غرفه به حوزه پوشاک اختصاص خواهد یافت که در مقابل حدود ۲۰ هزار واحد صنفی پوشاک سطح شهر عدد تأثیرگذاری نیست از همه مهم‌تر اینکه به لحاظ زمان برگزاری نمایشگاه به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که همزمانی با دهه آخر سال که اوج بازار است، نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از بین سه اتحادیه حوزه پوشاک فقط اتحادیه پوشاک دوخته مخالف برگزاری نمایشگاه است در حالیکه شماری از اعضای این اتحادیه برای شرکت در این نمایشگاه اقدام به ثبت نام کردند و دو اتحادیه دیگرنیز پای کار هستند.

رئیس اتاق اصناف مشهد بابیان اینکه در نمایشگاه به دنبال حضور تولیدکنندگان هستیم تا کالا با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار گیرد، یادآور شد: هدف این نیست که واحدهای توزیعی شرکت کنند.

بنانژاد در این باره که به جز اتحادیه پوشاک چه صنوف دیگری مخالف برگزاری نمایشگاه هستند، گفت: اگر صنوف توزیعی مخالف هستند و در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، نمایشگاه عرضه مستقیم است و بهتر است که صنوف تولیدی شرکت کنند.

بازار راکد

وی در خصوص وضعیت بازار مشهد در سال جاری و بیان آن به لحاظ درصدی در مقایسه با سال گذشته اذعان داشت: بازار در مجموع امسال برای  صنوف خراب بود  و حداقل ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته با افت فروش و رونق مواجه شد.

وی با اشاره به وجود ۹۰ هزار واحد صنفی دارای مجوز در مشهد،اظهار داشت: معمولاً ۲ هزار واحد یا جدیدالتأسیس یا در دست اقدام پیگیر دریافت مجوز هستند.

وی همچنین از ابطال ۶ هزار و ۲۰۰ واحد صنفی در سال جاری در مشهد خبر داد و گفت:از ابتدای سال جاری نیز ۹ هزار و ۸۰۰ پروانه صنفی جدید صادر شده است.

وی درباره شمار واحدهای فاقد مجوز صنفی دراین شهر تصریح کرد: معمولاً چهار تا پنج درصد نیز فاقد مجوز هستند.

مخالفت قاطعانه

رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد نیز در مخالفت با  برگزاری نمایشگاه بهاره اظهار داشت:مخالف برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا هستیم؛ چرا که معتقدیم نمایشگاه نه تأمین کننده منافع تولید کننده  و نه مصرف کننده است.

لسان طوسی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: نمایندگان و رؤسای اتحادیه‌های صنفی به نمایندگی از حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی مشهد، مخالفت خود را قاطعانه از برگزاری نمایشگاه اعلام کردند؛ اما با دستور استانداری خراسان رضوی نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد:این تصور ایجاد نشود که نمایشگاه به فکر تولید کننده یا مصرف کننده است، بلکه واقعیت این است که نمایشگاه توسط یک عده دلال و واسطه اداره می‌شود که نسبت به خرید اجناس بنجل، بی کیفیت و به فروش نرفته واحدها با یک دهم قیمت اقدام و سپس در نمایشگاه به جای جنس اصلی و با قیمت چند برابری به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه این موارد به اطلاع مسؤولان رسانده شده است،گفت:در هیچ کجای دنیا نمایشگاه به صورت عرضه  مستقیم نیست؛ بلکه نمایشگاه  مکانی برای نمایش اجناس تازه تولید شده،مطابق فصل و به روز آن هم تحویل از در کارخانه یا محل واحد صنعتی دارای مجوز است.

وی اضافه کرد:امسال به خاطر کسادی بازار شمار زیادی از اعضا نسبت به ابطال پروانه و خروج از این صنف اقدام کردند و بخشی از اعضای باقی مانده نیز معتقدند اگر نمایشگاه برگزار شود به دلیل بدهی و بازار راکد قادر به ادامه کار نیستند که با توجه به این صحبت‌ها، می‌توان برآورد کرد در صورت برگزاری نمایشگاه در اوایل سال جدید هزار واحد از ادامه فعالیت در این صنف انصراف و خارج شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.