قم-مدیر کل حفاظت محیط زیست قم گفت: بسیاری از روستاهای قم به دلیل خشکسالی خالی از سکنه شده است و این معضل نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشور است تا شرایط بهبود یابد.

دریاچه نمک روستاهای قم را وادار به تخلیه کرده است

به گزارش قدس آنلاین،  سید رحمان دانیالی روز سه شنبه در کارگروه تخصصی مخاطرات زیست محیطی افزود: در چند سال گذشته با افزایش معضلات زیست محیطی دریاچه نمک، شور شدن اراضی و کاهش اراضی کشاورزی حرکت آب های فراشور را به عینه می بینیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مشکلاتی که دریاچه نمک در مسائل زیست محیطی از جمله تولید گرد و غبار دارد، این استان را تحت تاثیر قرار می دهد افزود: دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

وی افزود: این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حق آبه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی که باعث پیشروی آب های فراشور در سفره های زیرزمینی به سمت دشت ها و نابودی پوشش گیاهی و اکوسیستم منطقه شده، به یکی از کانون های فعال القای ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

دانیالی تصریح کرد: از چند سال گذشته برای استحصال سرب از باطری های فرسوده ۲ برابر نیاز کل کشور در قم مجوز صادر شده است.

وی گفت: حداقل مطالعات آلودگی هوا در قم انجام شده و علاوه بر ریزگردها که تبعات جبران ناپذیری دارد، سه کانون آلودگی صنعتی در این استان شناسایی شده است.

دانیالی افزود: بر اساس مطالعات اولیه که سال گذشته در قم صورت گرفت، سه کانون آلودگی شامل مرکز شهر، محور کاشان و نیروگاه سیکل ترکیبی در این استان شناسایی شد.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی قم بزرگ ترین کانون اثر گذار روی تغییر اقلیم است و به علت استفاده از سوخت گازوئیل موجب آلودگی بیشتری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.