محمدباقر نوبخت گفت: یکی از مفاهیمی که وزارت بهداشت و درمان آنرا انجام می دهد طرح تحول سلامت است که هدف اصلی این طرح کاهش هزینه درمان از جیب بیماران است که منبع آن را دولت تأمین می‌کند.

از توقف خدمات به بیمه شدگان تا حل مشکلات کوله برها

قدس آنلاین - رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت و گو با قدس به اظهارات وزیر بهداشت در خصوص توقف خدمات به بیمه شده های تأمین اجتماعی و ارایه طرح‌های پیشنهادی برای حل مشکلات معیشت کوله‌برها توسط وزیر صنعت معدن و تجارت واکنش نشان داد.​

  • دخل و خرج بیمه سلامت با هم جور در نیامد

محمدباقر نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات صورت گرفته در عرصه سلامت گفت: یکی از مفاهیمی که وزارت بهداشت و درمان آنرا انجام می دهد طرح تحول سلامت است که هدف اصلی این طرح کاهش هزینه درمان از جیب بیماران است که منبع آنرا دولت تأمین می‌کند.

به همین منظور دولت در سال نخست اجرای این طرح  4 هزار میلیارد تومان و سال دوم 3 هزار و 600 میلیارد تومان پرداخت کرده و امسال نیز قرار است 4 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت پرداخت کند تا طرح‌های سلامت انجام شود.

وی افزود:علاوه بر این بیمه سلامت نیز که برای آن سازمانی با عنوان بیمه سلامت ایرانیان بوجود آمده ، یکی از سازمان‌های زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که در کنار تأمین اجتماعی متولی بیمه بخشی از جامعه است.

مأموریت این سازمان بیمه کردن بخشی از جامعه بود که تحت پوشش بیمه نبودند. طبیعی است وقتی افراد بیمه می‌شوند و دفترچه درمانی می‌گیرند به این معناست که وقتی به مراکز درمانی مراجعه می کنند بیمه باید بخشی از هزینه درمان آن ها را بپردازد اما مشکلی که وجود دارد این است که دخل و خرج سازمان بیمه سلامت ایرانیان با هم جور در نیامد.

نوبخت در تشریح چرایی این مساله گفت:برآورد ما این بود که بین 5 تا 6 میلیون نفر تحت پوشش این بیمه قرار خواهند گرفت و قرار بود به افراد تحت پوشش این بیمه دفترچه درمانی داده شود؛اما اتفاقی که افتاد این بود که عملًا این سازمان  11 میلیون نفر را بیمه کرد و مشکل این بود که همپوشانی با بیمه های دیگر بوجود آمد  یعنی برخی از این بیمه شدگان در جای دیگری بیمه بودند و چون این بیمه رایگان بود بیمه‌های دیگر را رها کردند و تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

  • چرا هزینه درمان افزایش یافت؟

نوبخت اضافه کرد: مشکل یا اتفاق دیگر این بود که تعرفه های پزشکی بر اساس استانداردی بین‌المللی که به آن ارزش نسبی می‌گویند تغییر کرد و افزایش یافت. وزارت بهداشت معتقد بود تعرفه‌ها مربوط به سال های گذشته است و دولت های گذشته جرأت نکرده بودند آنرا افزایش دهند و اگر این روند اتفاق نیفتد و تعرفه‌ها را بالا نبریم موضوع زیر میزی بوجود می‌آید و پزشکان حق خود را به نحو دیگری خواهند گرفت لذا چون می‌خواهیم با زیر میزی مقابله کنیم باید شفاف سازی کنیم ولی اگر کسی بیش از این تعرفه ها دریافت کند به شدت با او برخورد می کنیم.

این مساله هم سبب شد هزینه درمان بالا برود .حالا افرادی که به بیمارستان ها مراجعه می کنند دو گروه هستند؛گروهی که دفترچه بیمه سلامت دارند و  کسانی که دفترچه تأمین اجتماعی را دارند.

وی افزود: انتظار دانشگاه علوم پزشکی و مراکز دولتی این است که هزینه خدمتی را که ارایه می‌دهند از بیمه ها بگیرند اما این دو شرکت بیمه در وزارتخانه دیگری هستند.

  • چگونه هزینه بیمه ها را می پردازیم

    سخنگوی دولت با اشاره به پیگیری های سازمان مدیریت در این خصوص افزود: ما هزینه بیمه‌ها را  برآورد کرده ایم و قرار شده است بخشی از این کسری اعتبارات را که حدود 5 هزار میلیارد بود دولت بپردازد.

    تا کنون حدود 4 هزار و 800 میلیارد از این مصوبه را پرداخت کرده ایم اما این یک بخش از تعهدات بیمه سلامت است. بخش دیگری نیز مربوط به کسری اعتبارات است که اگر تأمین نشود مشکل بیمارستان ها بیشتر خواهد شد لذا مجبور شدیم 8 هزار میلیارد تومان دیگر بدهی بیمه  سلامت را نیز بپردازیم. به همین دلیل در لایحه‌ای که به مجلس ارایه داده ایم پیش‌بینی شده این رقم را از طریق اوراق قرضه تأمین کنیم تا بدهی‌های این سازمان به مراکز درمانی و داروخانه‌ها  پرداخت شود. تا کنون حدود 5 هزار میلیارد تومان از این رقم هم به صورت های مختلف در اختیار این سازمان قرار داده شده و برای پرداخت بقیه آن هم تا پایان سال اقدام می کنیم.

    نوبخت افزود: بیمارستان ها می‌گویند چرا تأمین اجتماعی بدهی خود را نمی‌دهد. تأمین اجتماعی هم می‌گوید کمبود اعتبار دارد ضمن اینکه مطالبات زیادی حدود 120 هزار میلیارد تومان از دولت دارد.

    ما در سال های گذشته احکام خیرخواهانه زیادی وضع کرده‌ایم که همزمان کریمانه هستند. مثلاً به تأمین اجتماعی گفتیم اقشار مختلفی را مثل عشایر به صورت رایگان  بیمه کند، در حالی که پولی برای این کار وجود ندارد ولی توقعی در جامعه ایجاد کرده است.

  • وزارت بهداشت باید خدمات خود را ارایه دهد

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و شبکه درمان می‌گوید اگر بیمه‌ها پول مرا ندهند من نمی‌توانم خدمات ارایه دهم.من رسماً اعلام می‌کنم این موضوع با سیاست‌های دولت منطبق نیست و باید همه بیمارستان ها و داروخانه ها خدمات را به بیمه شده‌ها ارایه دهند. آیا درست است که یک داروخانه یا مرکز درمانی دولتی بگوید چون مطالبات من از بیمه به تأخیر افتاده دفترچه بیمه قبول نمی‌کنم؟ وزیر هم بر این نکته اشاره کرده است ،اما نباید اجرا شود. ما باید مشکل را حل کنیم تلاشمان هم در همین راستا است.برای مردمی که دفترچه دارند نباید مشکلی بوجود بیاید.

وی افزود: موضوع دیگری هم که مطرح شد این بود که تأمین اجتماعی پول را از بیمه شده‌ها می‌گیرد ولی به ما نمی‌دهد. در این خصوص رئیس جمهور دستور دادند ، که باید این بخش از (حق بیمه) که ما به آن یک بیست و هفتم می‌گوییم در حسابی گذاشته شود که فقط برای هزینه درمان بیمه شده ها استفاده شود چون این انتقاد وجود داشت که سازمان تأمین اجتماعی پول درمان مردم را صرف سرمایه گذاری برای کارهای دیگر می‌کند. برای رفع این شبهه نیز مقرر شد این پول در حساب خاصی نگهداری شود.

وی گفت : ما به هیچ وجه حق نداریم برای مردم مشغله ذهنی ایجاد کنیم. سازمان برنامه و بودجه خود را موظف می‌دانداین مشکل را حل کند و یکی از معاونان من بخش عمده ای از وقت روزانه اش صرف تأمین اعتبار برای کسری بیمه سلامت می شود.

  • از طرح حل مشکل معیشت کوله برها بی اطلاع ام!

سخنگوی دولت همچنین از طرح‌ها و پیشنهادهایی که وزیر صنعت معدن و تجارت مدعی شده بود برای حل مشکلات معیشت کوله‌برها برای کاستن از این معضل به دولت ارایه داده است اظهار بی اطلاعی کرد.

این در حالی است که مرتضی نعمت زاده چند روز پیش در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه نیازهای معیشتی مردم باید تأمین شود تا مجبور به کوله‌بری نباشند گفته بود ما پیشنهادهایی را برای رفاه و اشتغال این قشر از مرزنشینان به دولت داده‌ایم  که بررسی شود و موضوع (کوله‌بری) چیزی نیست که قابل حل نباشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این گفت و گو کوله‌بری را غیر قانونی و قاچاق عنوان کرده اما گفته بود این مشکل باید با ایجاد اشتغال برای این افراد ریشه‌کن شود.

محمد باقر نوبخت در این زمینه نیز به خبرنگار ما گفت: من پیشنهادی در این زمینه ندیده‌ام که در دولت مطرح یا ارایه شده باشد و از آن خبر ندارم.

سخنگوی دولت با این حال در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره نگاه دولت به موضوعی به نام کوله‌بری و واقعیت‌های معیشتی که آنرا رقم می‌زند در کنار مسأله مقابله با قاچاق کالا اظهار داشت: قاچاق واقعاً آسیب بزرگ به اقتصاد ما وارد می‌کند و باید با هر روشی جلوی آنرا بگیریم چون این یک واقعیت است که قاچاق سبب می‌شود محصولات واحدهای تولید ما روی دستشان بماند.

وی افزود: به همین دلیل سیاست دولت بر این است که با قاچاق کالا به هر روشی که انجام می‌شود چه توسط مافیای قاچاق یا روش‌های دیگر مثل کوله بری مقابله کند.

نوبخت هم گفت: اصل این کار (کوله‌بری) قاچاق است اما کسانی که  این کار را می‌کنند و کوله بر نام گرفته‌اند انسان‌های شریف و زحمت کش اما محروم و ضعیفی هستند که از توان جسمی خود  برای تأمین معیشت‌شان استفاده می‌کنند. نباید آن ها را مورد بی توجهی قرار دهیم و عنوان قاچاقچی روی آن ها بگذاریم. نگاه دولت نسبت به این اقشار  نگاهی واقع بینانه و احترام انگیز است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: ما باید در مبادی رسمی با کسانی که کالاهای قاچاق وارد می کنند برخورد کنیم. بر اساس تأکیدی که رئیس جمهور کرده‌اند ضمن تمرکزی که باید بر مبارزه با قاچاق داشته باشیم نباید هدفمان را گم کنیم و این افراد را در فشار قرار دهیم. به ویژه حادثه اخیر که تعدادی از آن ها دچار آوار بهمن شدند تأسف آور بود و ما با خانواده آن ها همدردی کرده و زمینه امرار معاش خانواده‌های آن ها را فراهم می‌کنیم .

وی افزود: استانداران و فرمانداران این مناطق هم موظف هستند نهایت تلاش خود را بکار بندند تا امکانات معیشتی درستی را برای این قشر فراهم کنند تا مشکلاتی از این دست پیش نیاید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.