«ریاض» در تلاش برای خروج از رکود میدانی خود درجنگ یمن به دنبال انجام عملیات سرنیزه طلایی بود اما نتیجه معکوس شد و یمنی ها با دو عملیات طلایی یعنی ناوچه نظامی و موشک بالستیک ۲ عمق خاک عربستان سعودی را مورد هدف قرار دادند.

استراتژی یمن؛ از «باب المندب» تا دروازه های «ریاض»

به گزارش "قدس آنلاین"؛ «الوقت» در مقاله ای آورد: همزمان با پرتاب موشک های یمنی، نشانه های شکست سعودی آشکار شد، موضوعی که عربستان را پس از تلاش برای اعمال محدویت اقتصادی در یمن به ویژ در بندر «حدیده» در موقعیت شرم آوری قرار داد.

به اعتقاد ناظران سیاسی، پرتاب موشک بالستیک حاوی نشانه های مهم و موثری در مسیر جنگ بوده و آن را پاسخی استراتژیک به شمار می آورند که از مرز جنگ بین ارتش یمن و نیروهای جنگنده سعودی فراتر می رود. در این راستا باید گفت:
نخست: موشک یمنی با پیام هایی که در بر دارد، دستاورد بزرگی به شمار می آید. پیام هایی که با بیان قرار گرفتن ریاض در برابر موشک های استراتژیک یمن آغاز می شود و با معادلات مشابه ریاض در قبال یمن پایان نمی یابد، چرا که به دلیل وجود فاکتورهای هدف برابر بین دو طرف، ریاض در جیب یمن قرار دارد.  

دوم: پیام بارزتر این موشک مربوط به سقوط طرح جدید آل سعود برای محاصره مردم یمن در نبض حیات آبی خود است. در حقیقت پرتاب ناوچه و موشک بالستیک به صورت مستقیم با تشدید حضور عربستان در ساحل یمن به ویژه بندر «الحدیده» ارتباط مستقیم دارد. بسیاری از منابع یمن تأکید می کنند که بندر «الحدیده» امروز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و گروه های یمنی از هیچ نوع پاسخی در هدف قرار دادن مقرهای استراتژیک فروگذار نخواهند بود.

سوم: بدون شک پیام یمن بر این نکته تأکید می کند که این کشور همیشه موشک در اختیار داشته و از دریا و هوا و زمین همه را غافلگیر خواهد کرد. غافلگیری جدید یمن در چارچوب روند بازدارندگی و صبر استراتژیک نهفته است به ویژه اینکه این غافلگیری با تشدید نظامی گروه های یمنی در ساحل غربی و وارد کردن خسارت های فراوان به طرف سعودی همزمان است.  

چهارم: عربستان سعودی به دلیل ترس از نگرانی ساکنان «ریاض» این حادثه را به طور رسمی اعلام نکرد و رسانه های خود را برای انکار این موضوع بسیج کرد. این امر بر فریبکاری سیاسی و نظامی آل سعود برای جلوگیری از رسوایی های خود تأکید می کند.  

پس از پرتاب موشک چه روی خواهد داد؟
شکی نیست که پس از چنین تجربه ای هر چند که در حال حاضر زمام امور به ویژه قدرت راهبرد موشکی به دست ارتش و مردم یمن است اما مرحله آینده در صورتی که عربستان با توقف حمله به یمن از اصابت چنین موشک هایی جلوگیری کند و اقتصاد مردم این کشور را بازیچه قرار ندهد، اوضاع در دست ریاض باقی می ماند.

پس از این پاسخ که حامل پیام بازدارندگی استراتژیک است، «ریاض» می داند که تمام فرودگاه ها و پایگاه های نظامی و تاسیسات نظامی و مهم در تیررس نیروهای موشکی یمن قرار دارد و به خوبی آگاه است که هر گونه تلاش برای ضربه زدن به اقتصاد یمن احتمال حملات مشابه به اقتصاد عربستان را به دنبال دارد. در حقیقت نیروهای یمن موفق شدند توپ را به زمین عربستان پرتاب کنند.

یمن با دو قاعده صبر استراتژیک و خردمندی نیروهای انسان از هدف قرار دادن شهروندان سعودی اجتناب کرده و فقط به اصابت پایگاه های نظامی آن بسنده کرده است. باید به عربستان سعودی متذکر شد تمام امپراطوری هایی که طی سه هزار سال گذشته به یمن حمله کردند، شکست خوردند و این موضوع برای آل سعود نیز دور از دسترس نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.