«رهایی از بهشت» یک فیلم پویانمایی در بخش سودای سیمرغ است که کارگردان آن معتقد است استاندارد بالایی دارد و می‌تواند به‌خوبی توانایی‌های سینمای انیمیشن ایران را نشان دهد. جای سؤال است که چرا این فیلم حتی برای یک بخش نامزد نشده است.

کار ما بالاترین استانداردهای جهانی را دارد

قدس آنلاین - علی نوری اسکویی که پیش از این کارگردانی فیلم‌های کوتاه Yardem وPuppet life  (زنده) برای دانشگاه فوم جمهوری چک و فیلم کوتاه Betiدر دست تولید)، تهیه‌کنندگی و کارگردانی هنری ۱۰۴ قسمت از سریال تلویزیونی «فرزندان آفتاب» و نیز کارگردانی سریال تلویزیونی «قصه‌های روباه» و سریال «زندگی پیامبر اسلام(ص)»، کارگردانی مشترک سریال تلویزیونی «p.kopak» برای کشور ترکیه، کارگردانی فیلم نیمه‌بلند «پیر چنگی» برای کشور کانادا و... را در کارنامه هنری خویش دارد، امسال با انیمیشن «رهایی از بهشت» که پیش از این «پشت دروازه‌های بهشت» نام داشت، در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در این انیمیشن چند داستان به‌صورت همزمان روایت می‌شوند که یکی از این قصه‌هابه روایت گوشه‌هایی از زندگی شهید دکتر مصطفی چمران می‌پردازد. داستان با زندگی چمران در آمریکا و لبنان آغاز و سپس در ایران دنبال می‌شود که این ۳ بخش، روایتی تازه از زندگانی شهید چمران است. روایت فیلم در نهایت به جنگ تحمیلی رسیده و مخاطب تا لحظه شهادت چمران با وی همراه است.

از ایده شکل‌گیری این انیمیشن بگویید.

مدت‌ها بود که دغدغه من ساختن فیلمنامه‌هایی با روایت‌های خاص بود که بتواند جنبه‌های دیگری از انیمیشن را در سینمای ایران مطرح کند. تلاش کردیم به یک طرح داستانی برسیم که فضایی ایجاد کند که بتوان در آن قابلیت‌های سینمای انیمیشن را نشان داد.

داستان این فیلم از زبان یک نویسنده نقل می‌شود که جا و مکان مشخصی ندارد و در طول سفرهای خود وقایعی که می‌بیند را به‌صورت داستان نقل می‌کند. در جایی از داستان است که این حوادث با زندگی شخصی او گره می‌خورند و باعث می‌شوند او به طرز اسرارآمیزی وارد داستان خود شود.

چه مدتی صرف ساخت این انیمیشن شد؟

«پشت دروازه بهشت» محصول هزاران ساعت تلاش بی‌وقفه تیمی‌ متشکل از برجسته‌ترین متخصصین این حوزه است. این اثر که با بالاترین استانداردهای جهانی تهیه و تولید شده، قرار است برای اولین بار در جشنواره فیلم فجر و در بخش سودای سیمرغ اکران شود.

ما امیدواریم مخاطبین این اثر که همه طیف‌ها را دربرمی‌گیرد، بتوانند آن‌چنان که شایسته است با آن ارتباط برقرار کنند.

این انیمیشن برای چه گروه سنی ساخته شده است؟

همانطور که گفته شد، مخاطبین این اثر شامل همه طیف‌ها را میشود. کار ما، انیمیشنی نیست که تصور شود مخاطبان آن فقط کودکان هستند. تلاش ما بر این بوده تا فیلمی ارایه دهیم که بتواند برای تماشاگر در سینما جذاب باشد و هیچ‌گونه محدودیت سنی در نظر نداشتیم.

متأسفانه در کشور ما تصور غالب از انیمیشن بیشتر به‌صورت کارتون و کمدی است اما در سینمای جهان انیمیشن‌های بسیاری با موضوعات و مفاهیم جدی برای بزرگسالان تولید می‌شود که از فضای فانتزی برخوردارند؛ مثل فیلم «آواتار» که در آن مرزهای بین انیمیشن و فیلم زنده در هم تنیده شده‌است.

از چه شیوه روایی و تکنیکی برای ساخت «رهایی از بهشت» استفاده کرده‌اید؟

ما در تولید این اثر تلاش داشتیم از بهترین و برجسته‌ترین متخصصین حوزه‌های مختلف بهره‌مند شویم. انیماتورهایی که در تولید این فیلم همراه ما بودند، هر کدام از بنام‌ترین هنرمندان عرصه انیمیشن هستند که به مدد بازیگردانی بی‌نقص آقای مسعود کرامتی توانسته‌اند ماندگارترین صحنه‌ها را بیافرینند.

در «رهایی از بهشت» سکانس‌های سنگین و پیچید] اکشنی وجود دارد که برای تأثیرگذاری هرچه بیشتر از یک موسیقی پرحجم و حماسی کمک گرفته‌ایم. موسیقی فیلم توسط محمد علیقلی طراحی و تنظیم شده است که با وجود کارنامه درخشان ایشان می‌توانم این اطمینان را به تماشاگران بدهم که در این فیلم با یکی از بهترین آثار ایشان روبه‌رو خواهند شد.

صداگذاری کار نیز بر عهده آرش قاسمی ‌است که فکر می‌کنم همه با هنر ایشان آشنایی دارند و بهره‌گیری از صدای دالبی در این اثر توانسته تمهیدات صوتی جذابی برای مخاطب ایجاد کند. سکانس‌های اکشن و نفسگیری که بر اساس یک فیلمنامه غیرخطی و چند لایه تولید شده‌اند، به مدد موسیقی پرحجم، ارکسترال و جذاب می‌تواند تجربه صوتی و بصری یگانه ای برای مخاطب در سینما رقم بزند. ریتم و تدوین سریعی که حتی در پلان‌های زیر یک ثانیه نیز مورد استفاده قرار گرفته، ما را به یک سینمای حادثه‌ای و اکشن رسانده است.

خوشبختانه چند سالی است که حداقل یک فیلم انیمیشن در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این نشان از توجه مسؤولان به این ژانر است. با این همه چه انتظاری از دست‌اندرکاران سینما برای توجه و حمایت بیشتر از انیمیشن دارید؟

جشنواره فجر اتفاق بزرگی در سینمای ایران است که در طول تمامی‌ این سال‌ها توانسته تأثیر بسزایی بر صنعت سینمای ایران داشته باشد و انیمیشن نیز توانسته به جایگاه درخوری در این جشنواره دست یابد.

جشنواره فجر پیشترها گرایشی به سمت انیمیشن نداشت و در نتیجه، انیمیشن‌ها اقبالی در این جشنواره نداشتند. اما در سال‌های اخیر وضعیت تغییر کرده است و ما شاهد پربارتر شدن این جشنواره هستیم. امسال برای اولین بار است که یک فیلم انیمیشن به بخش سودای سیمرغ راه یافته که این نشان از مورد توجه واقع‌شدن وجوه سینمایی این اثر توسط هیأت انتخاب این جشنواره است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.