نماینده پیشین پارلمان عراق گفت ، از آنجاییکه ایران اهتمام زیادی برای قضایای امت اسلامی وعربی بویژه مساله فلسطین قائل بوده و همچنین دارای جمعیتی از قومیت عربی است ، می تواند به عضویت اتحادیه عرب درآید.

نماینده پیشین پارلمان عراق: ایران می تواند عضو اتحادیه عرب شود

به گزارش "قدس آنلاین"، 'جابر السید محمد الجابری' قائم مقام وزارت فرهنگ و نماینده پیشین پارلمان عراق و همچنین رئیس جمعیت دوستی ایران وعراق است در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، به وجود شهروندان ایرانی با قومیت عربی در استان های جنوبی ایران که شمار آنها بیش از ساکنان عرب برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است، اشاره کرد وگفت: امیدوارم روزی فرا رسد که ایران به عضویت اتحادیه عرب درآید.

وی خاطر نشان کرد : اگر ایران علاوه بر اتحادیه ها و مجامع بین المللی دراتحادیه عرب هم عضویت داشته باشد، می تواند نقش خود را قوی تر وفعال تر از اکنون ایفا نماید؛ ودر این صورت مسئله فلسطین را نیز بطور اساسی تر وجدی تر دنبال نماید.
الجابری گفت: ایران دلایل کافی را برای اینکه در راس کشورهای اسلامی و عربی باشد، دارد ونیازی به اجازه و موافقت کسی نیست و حتی اختلاف برسر جزایر سه گانه مورد ادعای امارات هم نمی تواند در زمینه عضویت ایران مانع ایجاد کند؛ چراکه شهروندان ایرانی با قومیت وزبان عربی وجود دارند.
نکته دیگر اینکه ایران مسئولیت تاریخی و شرعی خود را در قبال امت اسلامی وعربی در موضوع فلسطین برعهده گرفته است، این مسئله بین المللی است و فقط یک مساله داخلی بین 'اسرائیل' وفلسطینی ها نیست؛ بنابراین وقتی ایران از فلسطینی ها جانبداری می کند، قطعا از هم پیمانان کشورهای عربی به شمار می رود و متحدان 'اسرائیل' بر ضد آن صف آرایی می کنند.

**ایران امکانات لازم برای تبدیل به یک قدرت موثر منطقه ای را دارد
نماینده سابق پارلمان عراق افزود: قطعا شیوه انقلابی واسلامی ایران در حمایت از مستضعفان جهان وایستادگی در مقابل مستکبران به مذاق ابرقدرت ها خوش نمی آید وموجب خشم وغضب آنها علیه ایران خواهد شد، به همین دلیل ایران باید از هم پیمانان عرب خود و متحدانش در داخل نظام های عربی معتدل یارگیری کند.
الجابری گفت: ایران باید نشانه ها وپیام های واضح وصریحی را برای برادران خود در کشورهای عربی بفرستد؛ وبا تمام ابزارها ووسایل موجود با همه اقشار وافکار عمومی عربی تعامل داشته باشد.
قائم مقام ارشد وزارت فرهنگ عراق یادآورشد: برای بهبود روابط سیاسی وفرهنگی بین ایران وکشورهای عربی ایران نه تنها باید با سازمانها واحزاب عربی مخالف خود تعامل داشته باشد؛ بلکه باید با همه نظام های سیاسی به طور واقعگرایانه برخورد کند ودست دوستی ومودت به سوی آنها دراز نماید، زیرا ابزارها وامکانات لازم برای تبدیل به یک عامل قوی وموثر منطقه ای را در اختیار دارد.
الجابری گفت: سیاست وفرهنگ با هم مرتبط هستند و در واقع دو روی یک سکه هستند؛ اما فرهنگ بر سیاست مقدم است زیرا زندگی همه ما بر پایه فرهنگ وتمدن بنا شده است.

** ایران همچون نوری در میان کشورهای اسلامی می درخشد
قائم مقام ارشد وزارت فرهنگ عراق با تقدیر از برگزاری مراسم افتتاحیه انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، گفت: ایران خدمات فرهنگی زیادی را به جهان اسلام ارائه می کند، در مراسم مختلف شمار زیادی از نخبگان واندیشمندان اسلامی وعربی را دعوت وهزینه های مالی سنگینی را متحمل می شود تا به وحدت ونزدیکی بین کشورهای اسلامی کمک کند.
الجابری افزود : پیشنهاد من به عنوان رییس جمعیت دوستی عراق و ایران این است که تهران باید با سازمان های جامعه مدنی از طریق محافل مردمی تعامل داشته باشد، تا چهره ناب و واقعی خود را به جوامع عربی معرفی کند؛ زیرا این کشور همچون نوری در میان کشورهای اسلامی می درخشد و تنها کشور اسلامی است که موضوع ها وقضایای مهم و اساسی امت را بر دوش می کشد.
وی یادآورشد: در دنیای امروز رسانه های گروهی بسیار تاثیر گذارند و جنگ رسانه ای به مراتب خطرناکتر و مهمتر از سایر جنگ هایی است که کشورهای اسلامی و عربی درگیر آن هستند.
قائم مقام ارشد وزارت فرهنگ عراق ابراز امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران با استفاده مناسب از رسانه های گروهی احساسات مثبت مردم در کشورهای عربی را نسبت به خود برانگیزد و افکار عمومی عربی را به بهترین وموثرترین شکل به سمت خود جلب وهدایت نماید.

** نقش رهبران مذهبی امت اسلامی در تحکیم وحدت احیا شود
وی درباه گفتمان شیعه و سنی نیز گفت: اختلاف شیعه و سنی کار دشمنان اسلام است که تلاش کردند تا درگیری بین مسلمانان و ابرقدرت ها را به داخل امت اسلامی پاس دهند و در این کار موفق شدند و همین حربه سبب شدکه فرزندان امت اسلامی به بدترین شکل ممکن به جان هم بیفتند که نمونه آن را در عراق شاهد هستیم. ما در عراق بهای بسیار زیادی را در این مورد پرداختیم.
الجابری در عین حال افزود: این درگیری ها سبب افزایش آگاهی و بیداری جمعی مسلمانان و واکنش در مقابل جنایات داعش، القاعده وگروه های تندرو شد. در عراق پس از شکست تلاش ها برای گسستگی شیعه و سنی اکنون می بینیم که وحدت ملی در عراق از برجسته ترین نماد های حیات سیاسی و اجتماعی است.
نماینده پیشین پارلمان عراق نقش مرجعیت دینی را در وحدت مسلمانان مهم توصیف کرد وبه نقش آیت الله سید علی سیستانی مرجع شیعیان در خاموش کردن آتش فتنه در عراق اشاره نمود وگفت که اگر تجربه عراق در دیگر کشورهای عربی هم مورد استفاده قرار گیرد می تواند همان نتایج مثبت را به دنبال داشته باشد.
الجابری با بیان اینکه رهبران معنوی و مذهبی، نخبگان، اندیشمندان و شخصیت های بزرگ در کشورهای عربی نتوانسته اند نقش خود را در از بین بردن فتنه های طایفه ای به خوبی ایفا کنند، تاکید کرد که باید تلاش کنیم با همکاری یکدیگر این نقش ها را پر رنگ کنیم تا رهبران مذهبی جهان اسلام جایگاه واقعی خود را بازیابند ونقش مثبتی در پایان دادن به درگیری های جهان اسلام ایفا نمایند.
وی تاکید کرد که امروزه باید بر روی آگاه کردن وبیداری مردم کار کرد زیرا آنها، مواضع، افکار و وجدان هایشان را نمی توان خرید؛ بلکه باید مسئولیت ها، وظایف قانونی، شرعی واخلاقی که بر عهده دارند به آنها آموزش داد وگوشزد نمود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.