نویسنده سوری با بیان اینکه دور دوم نشست آستانه، ترکیه را مجبور به مبارزه با جبهه النصره و تعیین مواضع آن در سوریه کرد، گفت: تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه از طریق نشست‌های آستانه، آمریکا را از سنگ‌اندازی در این مسیر کنار زد.

ایران با اقتدار در «آستانه» آمریکا را به چالش و انزوا کشاند

«سرکیس قصارجیان»، نویسنده و فعال رسانه ای سوریه در گفت وگو با خبرنگار فارس در دمشق نشست فنی اخیر کارشناسان روسیه، ترکیه، ایران و سازمان ملل برای بحث درباره اجرای توافق آتش‌بس سوریه را نشانه عزم مسکو برای ازسرگیری تلاش های جدی در دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه همزمان با جنگ علیه گروه های تروریستی شامل جبهه النصره و داعش توصیف کرد.

وی نشست ششم فوریه آستانه را مکمل نشست 23 و 24 ژانویه و مثبت ارزیابی کرد و گفت: حضور اردن در مذاکرات فنی آستانه با توجه به ارتباط این کشور با گروه های تروریستی در جنوب سوریه حائز اهمیت است بخصوص که اردن پس از سال ها جنگ النصره علیه ارتش سوریه، آمادگی خود را برای مبارزه با این گروهک تروریستی اعلام کرده است.

قصارجیان تصریح کرد: این نشست توانسته ترکیه را برای مبارزه با جبهه النصره کاملا متقاعد کند به گونه ای که ترکیه مواضع استقرار این گروه تروریستی مرتبط با القاعده را در نقشه جغرافیایی سوریه مشخص کرده است .

نویسنده سوری افزود: بنابراین طی روزهای آتی شاهد حملات هوایی به مواضع النصره و گروه های هم‌پیمان آن خواهیم بود چرا که ترکیه باید به دور از مسائل طائفه ای که خط مشی این کشور را در حمایت از جبهه النصره طی سال های اخیر تعیین کرده است، ادعای خود را در مبارزه با این گروهک تروریستی ثابت کند.

وی اظهار داشت: در نشست آستانه همچنین بر این موضوع تاکید شده که فعلا بحثی از پیش نویس قانون اساسی سوریه به میان نیامده و تمرکز بر موضوع مبارزه با تروریسم و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تحکیم آتش بس باشد و دیگر اینکه سرنوشت اسد هم سوژه مورد بحث کشورهای حامی دولت سوریه و مخالفانشان نباشد.

نویسنده سوری تاکید کرد: برگزاری نشست آستانه قبل از کنفرانس ژنو در راستای تلاش مشترک روسیه، ترکیه و ایران برای کنار زدن آمریکا و کشورهای غربی است که طی سال های اخیر خود را تقریبا تنها مرجع واحد در بررسی راه حل های بحران سوریه می دانند.

به گزارش فارس، یک گردهمایی فنی روز دوشنبه ششم فوریه در شهر آستانه برگزار شد که روی بحث درباره راههای جداسازی جناح معارض میانه روی سوریه از گروه جبهه النصره متمرکز بود.

کارشناسانی از روسیه، ایران و ترکیه و سازمان ملل در اولین دیدار گروه عملیات مشترک شرکت کردند این گروه براساس مصوبات اجلاس آستانه درباره سوریه که روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم ژانویه گذشته برگزار شد، شکل گرفت.

هدف از گردهمایی آستانه در سطح کارشناسان، بررسی روند اجرای رژیم توقف اقدامات جنگی (آتش بس) از سوی طرف های درگیر و نیز تدوین تدابیری برای نظارت بر آتش بس و جلوگیری از نقض آن و همچنین اقداماتی برای اعتماد سازی بین دولت سوریه و جناح معارض و حل و فصل مسائل مربوط به رساندن کمک های انسانی بود.

وزیر خارجه قزاقستان دیروز اعلام کرد که نشست بعدی بین‌المللی درباره سوریه اواسط فوریه در «آستانه» برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.