وزارت امور خارجه چین و مقام های این کشور هنوز به اخبار مربوط به ارسال نامه‌ای از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین واکنشی نشان نداده اند.

سکوت چین به نامه ارسالی ترامپ به «شی جین پینگ»

به گزارش "قدس آنلاین"، ظاهرا این نامه روز پنجشنبه برای رئیس جمهوری و دبیرکل حزب حاکم چین ارسال شده و در آن ترامپ بر تلاش برای روابط سازنده با پکن تاکید کرده است.

این در شرایطی است که او پیش از این درکارزار انتخاباتی خود گفته بود که در صورت رئیس جمهوری شدن تعرفه بر روی کالاهای وارداتی چین به آمریکا را تا ۴۵ درصد افزایش می دهد و علاوه بر گفت وگوی تلفنی با رئیس حکومت تایوان و عبور از خط قرمز چین، در دریای جنوبی نیز از مواضع پکن به شدت انتقاد کرد.
کاخ سفید هم در بیانیه ای ارسال نامه را تایید کرده و روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ امروز (پنجشنبه) نوشت که ترامپ در این نامه بر همکاری مشترک با رئیس جمهوری چین برای پیشبرد روابط سازنده دو کشور تاکید کرده است.
ترامپ در نامه خود سال نو کشاورزی چین را که سال «خروس» نام دارد، به مردم و دولت این کشور تبریک گفت و از پیام تبریک «شی» برای مراسم تحلیف خود نیز تشکر کرده است.
این نامه در حالی ارسال می شود که وزارت امور خارجه چین هنوز در باره آن واکنشی نشان نداده و از سوی دیگر با وجود روی کار آمدن ترامپ در بیستم ژانویه، هیچ گفت و گویی میان رئیسان جمهوری دو کشور انجام نشده است.
البته وزارت امور خارجه چین پیشتر در بیانیه ای اعلام کرده که دو کشور در خصوص مسایل مختلف، با یکدیگر در ارتباط نزدیک هستند.
بر اساس گزارش روزنامه هنگ کنگی، «یانگ جیه چی» مسئول ارتباطات چین با آمریکا یک هفته قبل در دیداری با «مایکل فلاین» مشاور امنیت ملی ترامپ گفت که چین به دنبال همکاری با آمریکا برای حل و فصل اختلافات و رسیدگی به مسایل حساس میان دو کشور است.
«یانگ» عضو ارشد شورای دولتی و رایزن عالی سیاسی و امنیتی چین است که سمتی بالاتر از وزیر امور خارجه در این کشور به حساب می‌آید.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.