وقتی قدم به داخل مطب دکترها می‌گذاری با نسخه‌ای نیز باید بیرون بیایی، نسخه‌ای که امروزه سفید است ولی در روزگاران قدیم چنین نسخه‌ای را بر الواح گلی می‌نوشتند که کهن‌ترین نمونه نسخه پزشکی نیز مربوط به ۴هزار سال قبل است.

نسخه پزشکی به‌قدمت چهارهزار سال + تصاویر

به گزارش "قدس آنلاین"، می‌دانید در کهن‌ترین نسخه پزشکی دنیا چه‌چیزی تجویز شده است؟ «درخت گلابی سفید و ریشه گیاه ماه را بسایید، در آب جوانه جو حل کنید، بگذارید بیمار آن را بنوشد، بذر گیاه درودگر را ــ صمغ مرکازی آویشن ــ بسایید، در آب جوانه جو حل کنید، بگذارید بیمار آن را بنوشد».

تلاش بشر برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها از دوران پیش از باستان وجود داشته است و در دوران باستان نیز کنار مذهب و گاه به‌عنوان بخشی از آن وجود داشته است.

در یونان باستان پزشکانی چون بقراط پزشکی را به‌عنوان دانش و فنی مجزا مطرح کردند و بنیانگذاران راهی بودند که بعدها توسط پزشکانی همچون ابن‌سینا و رازی طی شد.

در رنسانس با بهره‌گیری از روش علمی پزشکی پیشرفت‌های قابل توجهی کرد. از قرن ۱۹ آنچه به‌عنوان پزشکی مدرن شناخته می‌شود بنیان گذاشته شد. در اواخر قرن بیستم و دوران معاصر دانش ژنتیک رویکرد نسبت به درمان و بیماری‌ها را دچار تحولی جدی کرد به‌طوری که ژنتیک پزشکی را دارای نقشی متحول کننده برای پزشکی از درمان‌محور بودن به حفظ سلامتی دانستند.

اهمیت سلامتی در بهره‌وری اجتماع و کیفیت زندگی منجر به تأسیس مؤسسات و قوانین شده است تا مسائلی همچون تحصیل و ارائه مجوز به پزشکان تا نحوه استفاده از بودجه‌های درمانی در کشورها قانون‌مند و تنظیم شوند؛ لذا سازمان‌های پزشکی در کشورهای مختلف برای سازمان‌دهی و قانون‌مند سازی فعالیت‌های پزشکی تأسیس شدند.

در حرفه پزشکی، پزشکان با استفاده از قضاوت بالینی، بیمار را برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ارزیابی می‌کنند. در عملکرد بالینی معمولاً مراحل شرح حال، معاینه فیزیکی، تهیه فهرست مشکلات، مشخص کردن تشخیص‌های افتراقی، بررسی‌ها (شامل آزمایش‌ها و تصویربرداری و...)، رسیدن به تشخیص و در آخر درمان انجام می‌شود.

امروزه پیشرفت‌های روزمره علم و گسترش قابل توجه دامنه دانش پزشکی و شناخت بشر از بیماری‌ها منجر به تخصصی شدن پزشکی و تقسیم آن به رشته‌های مختلف شده است،  با این حال کماکان ارائه خدمات پزشکی در بیشتر جوامع از سطح مراقبت‌های اولیه بهداشتی، با تمرکز روی عملکرد پزشکان عمومی و پزشکان خانواده شروع می‌شود و بسته به نیاز در سیستم ارجاع بیماران به سطوح دوم و سوم که خدمات پزشکی تخصصی‌تر را ارائه می‌دهند ارجاع می‌شوند.

پزشکی مدرن با انتقاداتی هم مواجه است از جمله عدم دسترسی مناطق محروم و طبقه کم‌درآمد بعضی جوامع به خدمات پزشکی گران‌قیمت که در این راه سازمان‌هایی همچون سازمان جهانی بهداشت با تعیین سیاست‌های جهانی و ایجاد مسئولیت در کشورها و سیاستمداران نسبت به سلامت سعی در رفع این نقیصه را دارند.

«کهن‌ترین نسخه پزشکی جهان» با قدمت چهار هزار ساله به‌عنوان قدیمی‌ترین نسخه پزشکی در دنیا به حساب می‌آید که در سال ۱۹۳۰ در خرابه‌های نیپور عراق کشف شده است و هم‌اکنون نیز در موزه دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.