یزد - مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره ۱۱۸۴ در لیست آثار ناملموس ملی کشوربه ثبت رسید و در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران از آن رونمایی شد .

شیرینی سنتی قطاب یزد در فهرست آثار ناملموس به ثبت ملی رسید

به گزارش قدس آنلاین، مهارت سنتی تهیه قطاب یزد در دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رییس ‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر مرتضی رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان در این خصوص گفت : استان یزد نه تنها در زمینه معماری خشت و گل و معماری ایرانی و اسلامی شهرتی جهانی دارد بلکه در پخت غذاهای سنتی، به خصوص انواع شیرینی ها مانند قطاب و باقلوا نیز شهره است.

فاطمه دانش یزدی اظهار داشت: قُطّاب از جمله شیرینی‌ های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می ‌رود که به دلیل وجود مغز بادام و هل، ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی ‌ها متمایز کرده است.

وی افزود: باتوجه به این که قطاب از شیرینی‌ های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می‌آید، بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی‌های آن است.

گفتنی است: تندیس مهارت پخت قطاب یزد توسط مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی یزد و با حضور سایر مسئولین کشوری و استانی به حاج خلیفه متوسلیان به عنوان یکی از استادان شرینی ساز سنتی یزد و از نوادگان قنادان و شب پر سازان استان اهدا گردید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.