بجنورد- سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، امسال و برای دومین بار به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برگزار شد که ۱۶ فیلم برگزیده در این جشنواره اکران شدند.

سینما گلشن بجنورد «سینما» نیست

قدس آنلاین: نادیا یزدانی- گفتنی است ۱۶ فیلم در ۳۲ سانس از تاریخ ۱۴ بهمن تا ۲۱ بهمن‌ماه در سینما گلشن بجنورد برای عموم به نمایش گذاشته شد که با استقبال خوب مردم مواجه شد به همین منظور با جمعی از تماشاگران این فیلم ها گفت و گویی داشتیم .

یکی از تماشاگران که تا کنون بیش از ۵ فیلم جشنواره را تماشا کرده بود، با بیان اینکه در مجموع فیلم هایی که تماشا کردم محتوای مناسبی داشت، می گوید: اما آن طور که انتظار می رفت جشنواره متناسب با توقعات مردم نبود که امیدواریم در سالهای آینده شاهده هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره ها باشیم.

علی محمدی اظهار می کند: وجود چنین جشنواره های می تواند به رشد فرهنگی استان کمک کند.

وی می افزاید: فیلم ها باید متناسب با تمام سنین ساخته شود بطوری که موضوع فیلم برای بیننده پیامی داشته باشد تا بتواند از یک فیلم پیام آموزنده ای دریافت کند.

نبود سینما عمده ترین مشکل

یکی دیگر از تماشاگران نیز که دومین شب حضور خود در سینما را می گذراند از پخش همزمان فیلم های جشنواره فجر در تهران و خراسان شمالی به عنوان یک نقطه قوت یاد می کند و می گوید: فیلم هایی که در این دو روز دیده ام اکثرا فیلم های خوبی بودند و راضی کننده بود.

اعظم مرادی یکی از مشکلات عمده این استان را نبود یک سالن سینما برای پخش این فیلم ها عنوان می کند و می افزاید: نمی توان از سالن گلشن که ویژه اجرای تئاتر است توقع پخش فیلم با کیفیت داشت.

وی ادامه می دهد: ساختمان مجتمع فرهنگی گلشن به لحاظ فیزیکی و مهندسی مناسب سینما نیست، با این وجود هزینه احداث سینما در استان هم بسیار زیاد است که نیازمند کمک و همراهی همه مسئولان اجرایی استان است.

وی می گوید: در این راستا باید مسئولان ارشد استان و حتی کشور پای کار بیایند و این معظل را در استان حل کنند چرا که نبود سینما در استان ظلم بزرگی به مردم استان است.

حمایت از سرمایه گذاران

وی ضمن قدردانی از مسئولان فرهنگی استان به دلیل برگزاری این جشنواره در استان با شرایط موجود، ادامه می دهد: باید از سرمایه گذاران نیز حمایت شود تا برای ساخت سینما ترغیب شوند چرا که با شرایط فعلی که الان مسئولان برای احداث سینما توسط سرمایه گذار اعلام کرده اند کسی وارد کار نمی شود.

وی کیفیت فیلم های این دوره جشنواره فجر را خوب ارزیابی می کند و می گوید: با توجه به انتخاب این فیلم ها توسط صاحب نظران و اساتید بخش فیلم و سینما و بررسی آنها از زوایای مختلف بی شک فیلم های خوبی نیز برگزیده شده اند.

یکی دیگر از شهروندان زمان پخش فیلم ها را نیز با توجه به قرار گرفتن در ایام الله دهه فجر و برنامه های این ایام بسیار مناسب می داند و می گوید: انتخاب زمان مناسب باعث استقبال خوب مردم و علاقه مندان به فیلم شده است.

کاظمی با اشاره به کم بودن فاصله زمانی برای انجام تبلیغات محیطی برگزاری این جشنواره در استان، می گوید: با این وجود در فضای مجازی از طریق علاقه مندان به فیلم و سینما تبلیغات خوبی انجام شد که سازنده بود.

وی در ادامه از داشتن یک سالن تخصصی به عنوان یک رکن اصلی برای پخش فیلم ها یاد می کند و می افزاید: سالن های چند منظوره موجود اصلا جوابگوی پخش فیلم و استاندارد نیست به طوری که پرده و پروژکتور نیاز به سرویس اساسی دارند.

باید متناسب با مخاطب فیلم ساخته شود

مدیر کل مرکز پژوهشی صدا و سیما کشور نیز با حضور در جشنواره فیلم فجر در خراسان شمالی می گوید: اکران فیلم های فجر موجب ایجاد فضای فرهنگی در استان می شود.

منصف پور اظهار می کند: اکران فیلم های جشنواره پیامد های مختلفی برای بیننده دارد که باید همه سلایق همه جوامع در نظر گرفته و متناسب با مخاطب فیلم ساخته شود.

وی اکران فیلم های دهه فجر را فرصتی برای دیده شدن هنرمندان می داند و می گوید: جشنواره ها فرصتی است تا بازیگران بتوانند هنر خود را برای عموم به نمایش بگذراند.

منصف پور خاطر نشان می کند: فیلم های اکران شده در جشنواره بیشتر در قالب مباحث اجتماعی جامعه ساخته شده و متناسب با تمام سنین است.

برگزاری جشنواره فیلم فجر موجب آشتی مردم با سینما می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز می گوید: برگزاری این جشنواره در استان باعث آشتی مردم با سینما و رغبت بیشتر برای دیدن فیلم های با کیفیت می شود.

حسین فرخنده می افزاید: در این میان فیلم هایی که به جشنواره راه یافته اند اکثریت از لحاظ محتوایی و فنی در سطح بالایی قرار دارند و دیدن آنها می تواند برای مردم و علاقه مندان به حوزه سینما جذاب باشد.

وی اظهار می کند: سیاست و برنامه ریزی استانی می تواند در رشد و گسترش این رویداد و ایجاد فضای مناسب در بخش سینمایی استان بسیار کمک کننده باشد.

مدیر کل صدا و سیمای خراسان شمالی نیز با حضور در جشنواره فیلم فجر در بجنورد می گوید: آثار های فرهنگی هنری تولید شده همزمان در استان ها چند حسن دارد که می تواند ثاثیرات مثبت در زندگی مردم داشته باشد.

آذر دشتی اظهار می کند: بین اقشار جامعه زندگی روستایی سالم ترین زندگی است بگونه ای که با دیدین چنین فیلم های اثرات مثبت و منفی،می تواند در زندگی مردم تأثیر داشته باشد.

وی خاطر نشان می کند: موضوع فیلم ها باید خوب باشد بطوری که وقتی بیننده آن را تماشا میکند اثرات مطلوبی برای فرد ایجاد کند.

وی یاد آورشد: مردم می توانند آثار فرهنگی یکساله خود را همزمان با تمام  شهرستان ها ببینند و فیلم ها را مورد ارزیابی قرار دهند.

برگزاری جشنواره فیلم فجر در سال های آینده

نماینده سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در خراسان شمالی نیز می گوید: خراسان شمالی قابلیت و ظرفیت میزبانی جشنواره فیلم فجر را دارد.

محمد پور اظهار می کند: تعامل مطلوب بین نهاد های فرهنگی استان موجب برگزاری هر چه بهتر جشنواره فیلم فجر در خراسان شمالی شده است.

وی با بیان اینکه سال های آینده هم جشنواره فیلم فجر در خراسان شمالی برگزارخواهد شد، ابراز امیدواری می کند: دیگر شهرستان های این استان هم بتوانند از فیلم های جشنواره فیلم فجر بهره مند شود.

محمد پور اذعان می دارد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در برگزاری هرچه بهتر جشنواره فیلم فجر از هیچ کوششی دریغ نکرده است که این خود مزیت بزرگی برای استان محسوب می شود.

وی بر جو مشارکت و تعامل هر چه بیشتر بین دستگاه های فرهنگی استان تاکید می کند و می افزاید: خراسان شمالی همواره در فعالیت های فرهنگی، هنری و سینمایی پیش رو بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.