آیت‌الله اعرافی با بیان این‌که انقلاب اسلامی معادلات جهانی را تغییر داد، از حوزویان خواست با همت مضاعف احیا کننده آرمان های اصیل انقلاب باشند.

حوزه باید احیاکننده آرمان‌های انقلاب باشد/ رهبری خالصانه برای رشد علمی حوزه و کشور تلاش می کنند

به گزارش «قدس آنلاین»،  آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار صمیمی با فضلا، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم که شب گذشته در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به این‌که مرکز انتشار انقلاب مدرسه فیضیه است، گفت: این مدرسه پایگاهی است که نور انقلاب از آن درخشید و تمامی جهان را مخاطب خویش قرار داد و این در حالی بود که حوزه‌ها در آن زمان تاریک تحت سخت‌ترین فشارها بود و هیچ‌کس برای ارزش‌های الهی و معنوی ارزش قائل نبود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که در زمانی قریب به ۵۰ سال قبل روحانیت میان در جهان جایگاهی نداشت، اظهار داشت: در حالی‌که علوم فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره غربی به‌صورت یکپارچه دین را نفی می‌کردند، امام(ره) قد برافراشت و با مطرح کردن انقلاب اسلامی و براندازی نظام سلطه تمام معادلات جهان را بر هم زد.

مخالفت با مادی‌گری، نشانه بارز انقلاب اسلامی

آیت‌الله اعرافی به تبیین برخی ویژگی‌های انقلاب اسلامی پرداخت و عنوان کرد: اولین و بارزترین ویژگی‌های این انقلاب این است که با طرح نگرش دینی گامی کاملاً مخالف مادی‌گری‌های غربی برداشت و درحالی‌که مستضعف و فاقد امکانات بودیم، نور هدایت از مدرسه فیضیه برافروخته شد و به دست پرچم‌دار کبیر این انقلاب در عرصه بین‌الملل معرفی شد.

وی  مبنای انقلاب اسلامی را اجتهاد، عقلانیت و منطق دانست و افزود: این انقلاب از اندیشه تمدنی نیابت می‌کند؛ بر این اساس بیش‌ از هر زمان احساس نیاز می‌شود که دامنه معارف و علوم حوزه گسترش پیدا کند چراکه ماندگاری انقلاب اسلامی مبتنی بر وجود حوزه‌ای حکیم، تولیدکننده علوم و اندیشه الهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این‌که انقلاب اسلامی به‌عنوان یک میراث، جایگاه در تمدن بشری دارد، ادامه داد: برای ماندگاری این میراث عظیم باید قلمروهای جدیدی احداث شود؛ بنابراین حوزه باید در عرصه‌های جدید و به‌روز ورود پیدا کند چراکه دنیای امروزی به‌سوی حوزه علمیه دست نیاز دراز کرده و وظیفه حوزه نیز پاسخ‌گویی به نیاز آن‌ها است.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین شاخصه‌ حوزه انقلابی این است که با بردباری در جایگاهی قرار گیرد که بتواند یک تمدن را سامان بدهد؛ بر اساس این طلاب علوم دینی با پیروی از سیره علمای اسلام باید در قامت یک تمدن اسلامی و رقیب ماده‌پرستی غربی به پا خیزند و خود را برای پاسخ‌گویی به نیازهای گسترده آیندگان به‌طور کامل آماده سازد.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: بعد تمدنی انقلاب اسلامی باید به‌وسیله طلاب جوان و خردمند در حوزه علمیه بررسی و به بهترین شکل ممکن به همه عرصه‌ها ارائه شود.

حوزه علمیه باید احیاکننده آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی نگرشی جهانی داشته است، بیان داشت: حوزه علمیه باید برای تحقق آرمان‌های انقلاب به عرصه بین‌الملل وارد شده و تولیدات علمی خود را افزایش دهد، با برقراری روابط مدبرانه با دانشگاه‌ها سعی در اصلاح برخی امور آن‌ها کرده و خودش را نیز از خطرات حفظ کند.

وی افزود: هم‌اکنون ۵ میلیون دانشجو، ۲ هزار دانشگاه، هزار استاد، چند صد رشته در زمینه‌های متفاوت و بیش از یک‌میلیون دانشجو در زمینه علوم انسانی وجود دارد و وظیفه حوزه علمیه این است که با دمیدن روح اسلامی در علوم، فاصله‌ خود با مراکز علمی و تربیتی کاهش دهد و بر آن‌ها نظارت داشته باشد.

آیت‌الله اعرافی با بیان این‌که انقلاب اسلامی معادلات قدرت را در جهان تغییر داد، تصریح کرد: اندیشه ها، علوم، فرهنگ و اندیشه استکباری بر جهان امروزی حاکم است؛ بر این اساس حوزه علمیه باید تلاش‌های خود را به‌اندازه شایانی افزایش دهد تا با عنایات خداوند بتواند معادلات قدرت در عرصه جهانی را تغییر بدهد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را  برترین شخصیتی که در مقابل جریان‌های غلط ایستاده و برای رشد علمی حوزه‌های علمیه و همه کشور خالصانه تلاش می‌کند معرفی کرد و ابراز داشت: ارکان انقلاب اسلامی باید بر اساس آموزه‌های دینی برپا شود و این مهم تلاش شبانه‌روزی حوزه علمیه را به همراه پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب می‌طلبد.

وی با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه ناب اهل‌بیت(ع) پایه‌ریزی شده است، خاطرنشان کرد: وحدت اسلامی با پیروی از سیره معصومین(ع) باید حفظ شده و از تندروی‌های متعصبانه باید به‌طور جدی پرهیز شود تا زمینه برای هدایت همگان فراهم آید.

انقلابی شدن، مقدمه تبلیغ موفق در عرصه بین‌الملل

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی انقلابی شدن حوزه علمیه را مقدمه جهان‌شمولی دین اسلام دانست و عنوان کرد: حوزه باید با تکیه‌بر نیروهای مستعد خود به‌ویژه مراجع عظیم‌الشأن و علما، رویکرد اجتماعی، سیاسی و عقلانی داشته باشد و در همه زمینه‌ها مدبرانه عمل کند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه باید سکولاریسم را نفی کنند و با برنامه‌ریزی علمی و  تأمین معیشت طلاب، بستر تبلیغ و وارد شدن به عرصه‌های جهانی برای معرفی آموزه‌های دینی را فراهم آورند.

آیت‌الله اعرافی در پایان به بیان برخی امور که برای تقویت حوزه‌های علمیه در دست اجرا است پرداخت که مهم‌ترین آن‌ها بدین شرح است:

اصلاح سازمان‌نما و ساختار با توجه به تجربه‌های گذشته، تدوین مجموعه اسناد و نظامات جامع حوزه، طرح نقشه جامع رشته‌ای ـ تخصصی، نظام جامع آموزش‌های مهارتی ـ کاربردی، نظام جامع سنجش و پذیرش، سامان دادن به امتحانات شفاهی حوزه، اقداماتی در زمینه حوزه پژوهی، طرح مرکز مطالعات راهبردی، اتصال حلقه‌های حوزه با جهان امروز و حضور در عرصه بین‌الملل، تنوع رشته‌ای؛ گرایش و متون، تقویت حوزه‌های شهرستان و اجرای درس خارج در برخی شهرها که قابلیت دارند، بهبود وضع معیشتی طلاب و نظام پژوهشگری و سنتی حوزه.

منبع: خبرگزاری رسا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.